DOI QR코드

DOI QR Code

Development of the Calculus Supplement Learning Program for university students

문과 출신 학생을 위한 대학 미적분학 보충학습 프로그램 개발

  • Kim, Soocheol (Department of Mathematics Education, Catholic Universtity of Daegu) ;
  • Kim, Hyekyung (Department of Mathematics Education, Catholic Universtity of Daegu)
  • Received : 2016.08.03
  • Accepted : 2016.08.31
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The purpose of this study was to develop an effective Calculus Supplement Learning Program for university students who are from liberal arts and investigate how the program affects their achievement and attitude in mathematics. we analyzed their answer sheets and interview reports with qualitative methods. After adapting the program, students recognized that mathematical concepts and definitions were very important to study a college calculus. Also they picked up how to learn mathematics in college. Finally, we found that students could develop their abilities of proof, problem solving, and logical thinking through the program.

Keywords

References

  1. 김경희(2011). 대학 신입생의 미적분학 성취도에 관한 연구. 고려대학교 석사학위논문.
  2. 김성옥 외(2010). 미적분학의 기본정리의 교수학적 분석에 기반을 둔 지도방안의 탐색. 수학교육논문집, 24(3), 891-907.
  3. 김혜영(2009). 대학생의 미적분학 성취도와 수학적 자기효능감의 차이와 관계 연구. 아주대학교 석사학위논문.
  4. 박문환 외(2002) 역사발생적 관점에서 본 미적분 지도. 학교수학, 4(1), 49-62.
  5. 원정자(2004). 대학교육과의 연계에 근거한 고등학교 미적분 지도. 아주대학교 석사학위논문.
  6. 이태순(2014). 고등학교 미적분학의 효율적 지도방법에 관한 연구. 한양대학교 석사학위논문.
  7. 최나영(2001). 미분개념에 대한 오류와 오개념에 관한 연구- 함수와 도함수 사이의 그래프 표현을 중심으로. 이화여자대학교 석사학위논문.
  8. 최은정(2009). 대학 미적분학 수준별 교육 사례와 수치연산 소프트웨어를 활용한 교육과정 개발 연구. 수학교육, 48(3), 213-234.
  9. 표용수 외(2009). 교양수학 교과목에 대한 교수-학습지도 개선 방안: 기초미적분학 교과목을 중심으로. 수학교육논문집, 23(3), 823-848.
  10. Peters, R.S.(1959). 'Must an educator have an aim?', in R.S. Peters, Authority, Responsibility and Education. London: George Allen and Unwin.