Mathematics Education Using Popular Culture

대중문화를 활용한 수학교육

  • 오영열 (서울교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2016.01.20
  • Accepted : 2016.02.18
  • Published : 2016.02.28

Abstract

The focus of the present study is to seek the ways of using popular culture for teaching mathematics. Thus, this study theoretically investigated concepts of popular culture and the meanings of using popular culture for mathematics teaching and learning. And the current study analyzed both the influence of popular culture of mathematics learning and how mathematics is represented through popular culture. Finally, this study suggested teaching models using popular culture and implications for further research in mathematics education about popular culture.

본 연구는 대중문화와 수학교육의 관계를 분석함으로써 대중문화를 수학수업에 활용할 수 있는 방안과 시사점을 찾는데 목적이 있다. 이를 위해서 대중문화에 대한 개념과 수학교육에서 대중문화 활용의 의의를 분석하였다. 또한 대중문화가 학생들의 수학적 이미지 형성에 어떻게 영향을 미치는지에 대해 선행 연구들을 바탕으로 분석을 실시하였다. 그리고 대중문화를 수학수업에 활용할 수 있는 방안과 함께 대중문화를 활용한 수학수업 모델을 제시하였다. 마지막으로 우리나라에서 대중문화를 수학교육에 보다 적극적으로 활용할 수 있기 위해 고려해야 할 시사점을 다루었다.

Keywords

References

  1. 강민경 (2012). 신문활용교육(NIE)이 수학적 의사소통능력에 미치는 영향 - 초등학교 6학년 통계 영역을 중심으로. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 교육과학기술부 (2009). 초등학교 교육과정 해설(IV): 수학, 과학, 실과. 서울: 대한교과서.
  3. 김연경 (2014). 클립형 콘텐츠를 활용한 수학수업이 학업성취도와 태도에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김연경, 오영열 (2014). 클립형 콘텐츠를 활용한 수학수업이 초등학생의 수학 학습에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 357-377.
  5. 김영숙, 강문숙 (2015). 예비유아교사의 유아수학교육에 대한 이미지 변화 연구. 교육혁신연구, 25(2), 241-269.
  6. 김은하 (2010). 아동문학을 활용한 수학수업이 수학적 의사소통에 미치는 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김은하, 오영열 (2012). 아동 문학을 활용한 수학수업이 수학적 의사소통에 미치는 효과. 한국초등수학교육학회지, 16(1), 97-124.
  8. 김현정, 류성림 (2014). 초등수학영재와 일반학생의 수학자 이미지에 대한 인식 비교. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 17(1), 17-40.
  9. 박현동 (2010). 영화를 활용한 수학수업이 수학 학습태도에 미치는 영향. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 박혜영 (2011). 대중문화를 활용한 다문화 미술지도방안 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 서옥분 (1999). 아동문학을 활용한 초등학교 수학수업안 개발 연구-즐거운 수학시간. 덕성여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 선종희 (2000). 아동문학을 활용한 수학의 지도에 관한 연구. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 심세정 (2009). 매스 미디어 활용을 통한 학생들의 수학적 신념 변화에 대한 고찰. 성균관대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  14. 우수정 (2008). 영화를 소재로 한 연립일차방정식 활용의 수업 지도 시 수학적 태도(연결성)와 흥미에 관한 연구. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 유욱희, 오영열 (2014). 상황학습 기반 수업이 초등학생의 수학 학습에 미치는 영향. 학교수학, 16(3), 633-657.
  16. 윤혜정 (2000). 신문활용교육(NIE)이 수학학습에 미치는 효과 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 이미혜 (2005). 대중문화를 활용한 한국 언어문화 교육-문화 중심의 언어 통합 교육 모형 설계. 한국언어문화학, 2(1), 185-206.
  18. 임정열 (2002). 초등학교 수학 학습에서의 수학화를 위한 신문 활용에 관한 연구. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 정하정 (2014). 수학신문 만들기 활동이 수학적 문제해결력 및 성향에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  20. Appelbaum, P. M. (1995). Popular culture, educational discourse, and mathematics. Albany, NY: State University of New York Press.
  21. Appelbaum, P., & Stathopoulou, C. (2015). Critical issues in culture and mathematics learning. In L. D. English & D. Kirshner (Eds.), Handbook of International Research in Mathematics Education (pp. 744-798). New York: Rutledge.
  22. Boorstin, D. J. (1962). The image. New York: Atheneum Publishers.
  23. Brush, I. R. (1980). The significance of students' stereotype of a mathematician for their career planning. Personal & Guidance Journal, 59(4), 231-235. https://doi.org/10.1002/j.2164-4918.1980.tb00538.x
  24. Burks, R. (2011). Survivor math: Using pop culture to enhance learning mathematics. PRIMUS, 21(1), 62-72. https://doi.org/10.1080/10511970902870364
  25. Cortes, C. E. (1991). Empowerment through media literacy: A multicultural approach. In C. E. Sleeter (Ed.), Empowerment through multicultural education. Albany, NY: State University of New York Press.
  26. Epstein, D., Mendick, H., & Moreau, M. P. (2010). Imaging the mathematician: Young people talking about popular representations of maths. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31(1), 45-60. https://doi.org/10.1080/01596300903465419
  27. Greenwald, S. J., & Nestler, A. (2004). Using popular culture in the mathematics and mathematics education classroom. PRIMUS, 14(1), 1-4. https://doi.org/10.1080/10511970408984071
  28. Harris, M. (1991). Looking for the maths in work. In M. Harris (Ed.), School mathematics and work. London: The Falmer Press.
  29. Hillyard, C. (2007). Using popular culture to teach quantitative reasoning. PRIMUS, 17(1), 36-43. https://doi.org/10.1080/10511970601128874
  30. Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. London, UK: Cambridge University Press.
  31. Mendick, H., Moreau, M. P., & Hollingworth, S. (2008). Mathematical images and gender identities: A report on the gendering of representations of mathematics and mathematicians in popular culture and their influences on learners. London, UK: Institute for Policy Studies in Education.
  32. Moreau, M. P., Mendick, H., & Epstein, D. (2010). Constructions of mathematicians in popular culture and learners' narratives: A study of mathematical and non-mathematical subjectivities. Cambridge Journal of Education, 40(1), 25-38. https://doi.org/10.1080/03057640903567013
  33. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  34. National Governors Association Center for Best Practices & Council of Chief State School Officers (2010). Common core state standards for mathematics. Washington, DC: Authors.
  35. Nunes, T., Schliemann, A. D., & Carraher, D. W. (1993). Street mathematics and school mathematics. London, UK: Cambridge University Press.
  36. Picker, S. H., & Berry, J. S. (2000). Investigating pupil's images of mathematicians. Educational Studies in Mathematics, 43(1), 65-94. https://doi.org/10.1023/A:1017523230758
  37. Reiser, E. (2015). Teaching mathematics using popular culture: Strategies for common core instruction from film and television. Jefferson, NC: McFarland & Company, Inc.
  38. Rock, D., & Shaw, J. M. (2000). Exploring children's thinking about mathematicians and their work. Teaching Children Mathematics, 6(9), 550-555.
  39. Storey, J. (2001). Cultural theory and popular cultures - An introduction. London, UK: Prentice Hall.
  40. Sutil, N. S. (2014). Performance/mathematics: A dramatisation of mathematical methods. International Journal of Performance Arts and Digital Media, 10(2), 143-158. https://doi.org/10.1080/14794713.2014.946283
  41. Tischler, R. W. (1992). How to use children's literature to teach mathematics. Reston, VA: NCTM.
  42. Williams, R. (1958). Culture and society. Harmondsworth: Penguin Books.