Teaching Percent in Elementary School Mathematics

초등학교에서 백분율 지도에 관한 논의

  • Received : 2016.01.15
  • Accepted : 2016.02.19
  • Published : 2016.02.28

Abstract

The aim of this study is to look into the didactical background for teaching percent in elementary school mathematics and offer suggestions to improve teaching percent in the future. In order to attain these purposes, this study examined key ideas with respect to the didactical background on teaching percent through a theoretical consideration regarding various studies on percent. Based on such examination, this study compared and analyzed textbooks used in the United States, the United Kingdom, and South Korea. In the light of such theoretical consideration and analytical results, this study provided suggestions for improving teaching percent in elementary schools in Korea as follows: giving much weight on percent, emphasizing the concept of percent as a ratio, underlining the various kinds of change problems, emphasizing informal strategies of students before teaching the percent formula, and utilizing various models actively.

본 연구는 초등학교 수학에서 백분율 지도를 위해 고려해야 할 교수학적 배경을 알아보고, 이를 바탕으로 우리나라와 미국, 영국 교과서의 백분율 관련 내용의 특징을 분석함으로써 앞으로 우리나라 초등학교 수학에서 백분율 지도 개선을 위한 시사점을 제공하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 여러 연구에 대한 이론적 고찰을 통해 백분율 지도의 교수학적 배경으로 백분율의 역사, 백분율의 의미, 백분율 과제 유형, 백분율 지도 모델, 백분율 계산 전략에 대해 살펴보았고, 이를 기초로 미국, 영국, 우리나라 교과서의 백분율 지도 내용의 특징을 분석하였다. 이론적 고찰과 교과서 분석 결과 이후의 우리나라 초등학교 수학에서 백분율 지도 개선을 위한 시사점으로 100을 기준으로 하는 비율로서의 백분율 도입, 다양한 수의 유형과 범위 및 전체가 변하는 과제 유형의 도입, 다양한 시각적 모델의 도입, 비형식적 전략의 강조와 점진적인 형식화를 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2015a). 수학 6-1. 서울: (주)천재교육.
  2. 교육과학기술부 (2015b). 교사용 지도서 수학 6-1. 서울: (주)천재교육.
  3. 교육과학기술부 (2011). 수학과교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8]. 교육과학기술부.
  4. 교육과학기술부 (2012). 수학 5-2. 서울: 두산동아(주).
  5. 교육부 (2015). 수학과교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호 [별책 8]. 교육부.
  6. 김경희, 백희수 (2010). 비와 비율 영역에 대한 우리나라와 싱가포르 교육과정 및 교과서 비교. 학교수학, 12(4), 473-492.
  7. 문교부 (1962). 산수 6-1. 국정교과서 주식회사.
  8. 문교부 (1967). 산수 6-1. 국정교과서 주식회사.
  9. 문교부 (1974). 산수 5-2. 국정교과서 주식회사.
  10. 문교부 (1983). 산수 5-2. 국정교과서 주식회사.
  11. 교육부 (1990). 산수 5-2. 국정교과서 주식회사.
  12. 교육부 (1997). 산수 5-2. 국정교과서 주식회사.
  13. 교육인적자원부 (2002). 수학 6-가. 서울: 대한 교과서 주식회사.
  14. 박상욱, 박교식, 김지원 (2014). 미국 초등학교 수학 교과서 "Everyday Mathematics"의 확률 영역 분석. 한국초등수학교육학회지, 18(3), 475-492.
  15. 변희현 (2011). 한국과 일본의 초등교과서에서 다루는 분배법칙 개념에 관한 비교 분석. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 39-56.
  16. 임재훈, 이형숙 (2015). 비례 추론을 돕는 시각적 모델에 대하여: 초등 수학 교과서의 비례식과 비례배분 실생활 문제를 대상으로. 수학교육학연구, 25(2), 189-206.
  17. 정영옥 (2015). 초등학교에서 비례 추론 지도에 관한 논의. 수학교육학연구, 25(1), 21-58.
  18. 정유경, 정영옥 (2015). 초등학생들의 비례 추론 전략 분석-6학년을 중심으로-. 한국초등수학교육학회지, 19(4), 457-484.
  19. 정은실 (2003). 비 개념에 대한 교육적 분석. 수학교육학연구, 13(3), 247-265.
  20. Baratta, W., Price, B., Stacey, K., Steinle, V., & Gvozdenko, E. (2010). Percentages: The effect of problem structure, number complexity and calculation format. In L. Sparrow, B. Kissane, & C. Hurst (Eds.), Proceedings of the 33rd Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia(pp. 61-68). Fremantle: MERGA.
  21. Bennett, A., Burton, L., & Nelson, T. (2009). Mathematics for Elementary Teachers: An Activity Approach, 8th Edition. New York, NY: McGraw-Hill Education. 강흥규.권성룡.진선숙.조영미 (역) (2012). 초등교사를 위한 수학: 활동적 접근. 서울: 경문사.
  22. Common Core State Standards Initiative(2010). Common core standards for mathematics. fhttp://www.corestandards.org/wp-content/uploads/Math_Standards.pdf/에서 2015년 10월 인출.
  23. Department for Education(2013a). Mathematics programs of study: Key stages 1 and 2 National Curriculum in England. https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-mathematics-programmes-of-study/에서 2015년 10월 인출.
  24. Department for Education(2013b). Mathematics programs of study: Key stages 3 national curriculum in England. https://www.gov.uk/government/publications/nationalcurriculum-in-england-mathematics-programmes-of-study/에서 2015년 10월 인출.
  25. Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
  26. Hoffer, A. R., & Hoffer, S. A. K. (1992). Ratios and proportional thinking. In T. R. Thomas (Ed.), Teaching Mathematics in Grades K-8 Research-Base Methods(pp. 303-330). Needham Heights, Massachusetts: Allyn and Bacon.
  27. Keijer, R., van den Heuvel-Panhuizen, M., Wijers, M., Shew, J., Brinker, L. J., Margaret, A. P., Shafer, M.C., & Brendefur, J. (1998). More or less. Teacher Guide. In T. A. Romberg (Ed.), Mathematics in contexts: A connected curriculum for grades 5-8. Chicago: Encyclopedia Britannica Educational Corporation.
  28. Keijer, R., van den Heuvel-Panhuizen, M., Wijers, M., Shew, J., Brinker, L. J., Margaret, A. P., Shafer, M.C., & Brendefur, J. (1998). More or less. Chicago: Encyclopedia Britannica Educational Corporation. 나온교육연구소 (역) (2003). 늘었다 줄었다. 서울: 도서출판 이우.
  29. Keijer, R., van Galen, F., Gravemeijer, K., Shew, J. A., Cole, B. R., & Brendefur, J. (1998). Fraction times. Teacher Guide. In T. A. Romberg (Ed.), Mathematics in contexts: A connected curriculum for grades 5-8. Chicago: Encyclopedia Britannica Educational Corporation.
  30. Keijer, R., van Galen, F., Gravemeijer, K., Shew, J. A., Cole, B. R., & Brendefur, J. (1998). Fraction times. Chicago: Encyclopedia Britannica Educational Corporation. 나온교육연구소 (역) (2004). 신문 속의 분수. 서울: 도서출판 이우.
  31. Lamon, S. J. (1993). Ratio and proportion: Children's cognitive and metacognitive processes. In T. P. Carpente, E. Fennema, & T. A. Romberg (Eds.), Rational numbers an integration of research (pp. 131-156). New Jersey, Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  32. Lamon, S. J. (2005). Teaching fractions and ratios for understanding. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  33. Moss, J. (2002). Percents and proportion at the center: Altering the teaching sequence for rational number. In B. Litwiller & G. Bright (Eds.) Making sense of fractions, ratios, and proportions. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, INC.
  34. Parker, M. (2004). Reasoning and working proportionally with percent. Mathematics Teaching in the Middle School, 9(6), 326-330.
  35. Parker, M., & Leinhardt, G. (1995). Percent: A privileged proportion. Review of Educational Research, 65(4), 421-481. https://doi.org/10.3102/00346543065004421
  36. Price, B., Stacey, K., Steinle, V., & Gvozdenko, E. (2014). Using percentages to describe and calculate change. In J. Anderson, M. Cavanagh & A. Prescott (Eds.), Proceedings of the 37th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 517-524). Sydney: MERGA.
  37. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics. NY, Jon Wiley & Sons, Inc. 박성선.김민경.방정숙.권점례(역) (2012). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울; 경문사.
  38. Streefland, L. (1985). Search for the roots of ratio: Some thoughts on the long term learning process. Part II. Educational Studies in Mathematics 16, 75-94. https://doi.org/10.1007/BF00354884
  39. The School Mathematics Project(2003a). SMP interact practice for book 8T. Cambridge University Press.
  40. The School Mathematics Project(2003b). SMP interact practice for book 9T. Cambridge University Press.
  41. The School Mathematics Project(2003c). SMP interact practice for book 7S. Cambridge University Press.
  42. The School Mathematics Project(2003d). SMP interact practice for book 8S. Cambridge University Press.
  43. The School Mathematics Project(2003e). SMP interact practice for book 9S. Cambridge University Press.
  44. Van den Heuvel Panhuizen, M.(2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics 54, 9-35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc
  45. Van den Heuvel-Panhuizen, M., Streefland, L., Middleton, J. A., & Meyer, M. R. (1997). Per sense. Chicago: Encyclopedia Britannica Educational Corporation. 나온교육연구소(역) (2004). 백분율은 백을 좋아해. 서울: 도서출판 이우.
  46. Van den Heuvel-Panhuizen, M., Streefland, L., Middleton, J. A., & Meyer, M. R. (1997). Per sense. teacher guide. In T. A. Romberg (Ed.), Mathematics in contexts: A connected curriculum for grades 5-8. Chicago: Encyclopedia Britannica Educational Corporation.
  47. Van de Walle, J. A. (2004). Elementary and middle school mathematics. Pearson Education, Inc. 남승인 외 (역) (2008). 수학을 어떻게 가르칠 것인가. 서울: 경문사.
  48. White, P., & Mitchelmore, M. (2005). Teaching percentage as a multiplicative relationship. In P. Clarkson, A. Downton, D. Gronn, M. Horne, A. McDonough, R. Pierce, A Roche (Eds.), Proceedings of the 28th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia(Vol 2, pp. 783-790).
  49. White, P., Wilson, S., Faragher, R., & Mitchelmore, M., (2007). Percentages as part whole relationships. In J. Watson & K. Beswick (Eds.), Proceedings of the 30th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (Vol 2, pp. 805-814).