An Analysis on Statistical Units of Elementary School Mathematics Textbook

통계적 문제해결 과정 관점에 따른 초등 수학교과서 통계 지도 방식 분석

  • Received : 2016.01.17
  • Accepted : 2016.02.19
  • Published : 2016.02.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate statistical units of elementary school mathematics textbooks upon on the statistical problem solving process to provide useful information for qualitative improvement of developing curriculum and teaching materials. This study analyzed the statistical units from the textbooks of 1st to 6th year along the 2009 revised national curriculum. The analysis frame is based on the 4 phases of the statistical problem solving process: formulate questions, plan and collect data, present and analyze data and interpret data.

본 연구는 통계적 문제해결 과정의 관점에서, 우리나라 초등 수학교과서의 통계 영역 지도 방식을 분석하였다. 그 결과 통계적 문제 해결의 4단계 중에서 자료 분석단계에 대한 집중도가 심한 것으로 드러났고, 문제 설정과 자료 수집, 결과 해석단계의 비중이 매우 저조한 것으로 분석되었다. 이를 토대로 초등 수학교과서의 통계 영역 교과서 개발과 관련된 시사점을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 고은성 (2014) 통계 교수학습에서 스토리텔링의 적용 방안. 한국초등수학교육학회 학술대회논문집.
  2. 박경연 (2001). 통계적 교수.학습 과정을 통한 그래프 이해력 증진에 관한 탐구. 대구교육대학교 석사학위 논문.
  3. 박교식 (2011). 2007 초등수학과 교육과정과 2011 초등수학과 교육과정의 비교.분석: 변화 내용을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 15(3). 579-598.
  4. 장혜원, 김민선 (2013). 초등 수학 수업을 위한 수학적 과정의 적용. 한국초등수학교육학회지, 17(1). 19-37.
  5. 한국과학창의재단 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 정책 연구 공청회.
  6. Chick. H (2004). Tools for transnumeration : Early Stages in the art of data representation. Mathematics education for the third millenium. 167-174.
  7. France R. Curio (1994). Developing graph comprehension elementary and middle school activities. NCTM.
  8. Franklin, C., Kader,G., Mewborn, D., Moreno, J. Peck, R. Perry, M. , & Scheaffer, R. (2007). Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education (GAISE) Report Pre-K-12. American Statistical Association. [Online: http://www.amstat.org/education/gaise/GAISEPreK12_Intro.pdf]
  9. Marriot. J (2009). Teaching, learning and assessing statistical problem solving. Journal of Statistics Education 17(1).
  10. Wild,C., & Pfannkuch, M.(1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-265. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x