DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Subcontract Animation in Korea during the Industrialization Era - Centered around Animations in 1970-80s -

산업화시대 한국 하청애니메이션에 대한 연구 - 1970-80년대 애니메이션을 중심으로 -

  • 김종옥 (중앙대학교 첨담영상대학원 애니메이션이론)
  • Received : 2016.04.26
  • Accepted : 2016.05.31
  • Published : 2016.06.30

Abstract

This study has analyzed the history of the subcontract animation in Korea that began with Golden Bat of TBC Animation Division in 1966 to 1980s and shed the light on the history of subcontract animation that has been processed over 30 years in Korean animation. For this purpose, through the outlined status of subcontract animation, such as, production company, production status, scale of industry and so forth, the status of the OEM industry then has been checked and it links the solidified background of animation into subcontract production industry with the situation in time for analysis. In addition, on the basis of the foregoing, it is intended to broaden the horizon of the history of animation through the analysis on new search for facilitating the creative animation by overcoming the issues and limits generated by the subcontract animation industry. 1970s was the time that the national objective is to advance heavy-chemical industry and export-led economic growth. From the late 1970s, the animation has been spot lighted as the main-stream export industry through the overseas subcontract orders for animation. Expansion of the subcontract animation production has been influenced from the national policies on public culture, dispersion of color TV, facilitation of video production market and other media changes of the time that led the decline of animation audiences in theaters, and another cause would be in lack of platform of broadcasting companies that avoided the independent animation production for its economic theory. The subcontract animation industry may have the positive evaluation in the aspect of expanding the animation environment, such as, structuring of animation infra, development of new human resources and etc. However, the technology-incentive 'production'-oriented advancement has created distorted structure in advancing the professional human resources due to the absence of 'pre-production' of planning and others as well as the insufficient perception on 'post production (post work)', and it was unable to formulate domestic market by re-investing the capital accumulated for OEM industry into the production of creative animation and it has been assessed as negative aspect. Animation is a cultural and spiritual product of a country. Therefore, the systematic support policy for the facilitation of the creative animation, such as, development of professional human resources, creation of outstanding work, formation of market to make the pre-circulation structure and so forth has to be sought. However, animation is an industry, but there is no perception that it is a cultural industry based on the creativeness, not hardware-oriented manufacturing business. Such a lack of recognition, there was no policies to make the market and facilitate the creative animation by the animation of Korea for this period through the long-term plan and investment for independent work production. Such an attempt is newly begun through diverse searches for protection and advancement of creative animation in Korea after 1990s.

본 연구는 1966년 TBC 동화부의 황금박쥐로 시작된 한국 하청애니메이션의 역사를 1980년대 시기까지 분석하여, 한국애니메이션에서 30년 넘게 진행되어 온 하청애니메이션의 역사를 재조명하였다. 이를 위해 하청애니메이션 제작사 제작현황 산업의 규모 등 하청애니메이션 개괄적인 상황을 통해 당시 OEM산업의 실태를 점검하였고, 애니메이션이 하청제작산업으로 고착화된 배경을 시대상황과 연계하여 분석하였다. 또한 이를 기반으로 하청애니메이션산업이 발생시킨 문제점과 한계 그리고 이를 극복하고 창작애니메이션을 활성화하기 위한 새로운 모색에 대한 분석을 통해 애니메이션 역사 연구의 지평을 넓혀보고자 하였다. 1970년대는 중화학공업 육성과 수출주도형 경제성장이 국가적 목표였던 시기였다. 70년대 후반부터 애니메이션도 해외애니메이션 하청 수주를 통해 수출 주력산업으로 주목받았다. 하청 해니메이션 제작의 확대는 당시 대중문화에 대한 국가의 정책과 칼라TV보급, 비디오 제작 시장 활성화 등의 매체 변화로 극장용 애니메이션 관객이 축소된 점에도 영향을 받았으며 경제적 논리로 자체 애니메이션 제작을 기피했던 방송사 등 플랫폼 부재도 그 원인이었다. 하청애니메이션산업은 애니메이션 인프라의 구축과 신진 인력 양성 등 애니메이션 환경을 확장시켰다는 측면에서 긍정적인 평가를 할 수 있다. 그러나 기술집약적인 '프로덕션' 단계 중심의 발전은 기획력 등 '프리 프로덕션'의 부재와 '포스트 프로덕션(후반작업)'에 대한 인식 부족으로 전문인력 양성에 왜곡된 구조를 만들었고, OEM산업으로 축적된 자본을 창작애니메이션 제작에 재투자하여 내수시장을 형성하지 못한 점은 부정적 측면으로 평가된다. 애니메이션은 한 나라의 문화적, 정신적 산물이다. 따라서 전문인력의 양성과 우수한 작품의 창작, 선순환 구조를 만들 수 있는 시장의 형성 등 창작애니메이션 활성화를 위한 체계적인 지원 정책이 모색되어야 한다. 그러나 애니메이션은 산업이지만 하드웨어 중심의 제조업이 아닌 창의력에 기반한 문화산업이라는 인식은 없었다. 이러한 인식의 부재로 이 시기 한국 애니메이션은 독자적인 작품 제작을 위한 장기적인 계획과 투자를 통해 시장을 만들고, 창작애니메이션을 활성화하는 어떠한 정책 방안도 마련하지 못했다. 이러한 시도는 1990년대 이후 한국도 창작 애니메이션 보호 육성을 위한 다각적인 모색을 통해 새롭게 시작된다.

Keywords

References

  1. 강준만, 한국현대사산책 1970년대편, 인물과 사상사, 2014
  2. 김미현 외, 한국영화사, 커뮤니케이션북스, 2006
  3. 김창남, 대중문화의 이해, 한울아카데미, 2007
  4. 넬슨신, 넬슨 신의 영상백과사전, 도서출판 한울, 2006
  5. 문성기외, 한국애니메이션은 없다, 예솔, 1998
  6. 이남국, 애니클로피디아, 형설출판사, 2006
  7. 이원복 외, 대한민국 콘텐츠 플랫폼-정욱과 대원, 2015, 브레인스토어
  8. 조항리, 별로 하고 싶지 않은 이야기, 한국만화영상진흥원, 2012
  9. 허인욱, 한국애니메이션 영화사, 신한미디어, 2002
  10. 황선길, 애니메이션 영화사, 범우사, 2006
  11. 김정연.김재웅, 한국애니메이션에 있어 문화정책의 영향과 그 변용: 1960-1980년대 중반, 반공애니메이션을 중심으로, 한국콘텐츠학회논문지, 2007 제7권
  12. 노광우, 한국만화영화 국제적 하청생산에 대한 연구, 한국언론학회 '95 가을철 학술발표회
  13. 문재철, 한국 애니메이션과 영화정책의 관계에 대한 연구: 60년대 후반에서 80년대 초반까지, 한국콘텐츠학회논문지, 2009 제9권
  14. 박유신, 1980년대 과학진흥정책 홍보영화<꾸러기 발명왕>의 프로퍼간다적 성격에 대한 연구, 한국만화애니메이션학회, 2009 통권15호
  15. 심혜경, 2008년 원로영화인 구술채록사업<생애사> 신동헌, 한국영상자료원 한국영화사연구소, 2008
  16. 한국콘텐츠 진흥원, 해외 애니메이션 지원제도 사례 연구, 2014
  17. 이병욱, 만화채널 신설을 위한 업계현황과 방향 모색, 무역협회 통계자료. 케이블TV 통권9호, 종합유선방송위원회, 1994년 6월,
  18. 이남국, 한국애니메이션 역사와 원로들-4, 한국애니메이션예술인협회지, 2001년 8월호
  19. 애니메이툰 편집자, 한국애니메이션이 풀어야할 과제, 애니메이툰 No.15, 1998년9월
  20. 경향신문, 메이드 인 코리어 100억불_만화영화, 1977년 12월 7일
  21. 동아일보, 동심에 일본색 오염, 1970년 4월 22일
  22. 중앙일보, 일본 하청 그만 두고${\cdots}$'망해도 좋다' 시작한게 태권V, 2015년2월25일
  23. 조선일보, 만화영화 용역수출 확대-상공부 연간 백만달라 이상으로, 1972년11월28일
  24. 조선일보, TV만화영화 외제일색 탈피 못해, 1986년 2월 26일
  25. 조선일보, 저질 만화영화 방영 금지, 1980년 8월 20일
  26. 한국일보, 미국의 인기프로 TV만화영화, 한국에 개작주문, 1968년 6월 2일
  27. 한국일보, TV만화영화 선별 아쉬워, 1981년 10월 16일