초록
농촌지역의 인구감소와 고령화로 인해 이용자가 감소함에 따라 서비스수준이 매우 낮아지고 있는 시내버스의 대체수단으로서 수요응답형교통(DRT)의 이용 만족도에 영향을 미치는 요소를 분위회귀모형을 통해 분석한다. 분위회귀분석은 DRT 이용자 만족도에 영향을 주는 평가요소를 종속변수의 수준별로 독립변수의 영향력이 다르게 나타날 때 유익한 분석방법이다. 2015년 전라북도는 전국에서 최초로 버스형 DRT를 완주군 동상면과 정읍시 산내면에 차량 1대씩 시범운영하였다. 기초통계분석 결과 완주군의 DRT 만족도가 정읍시보다 높게 나왔으며, 분위회귀분석결과에서도 완주군 이용자의 하위분위와 상위분위간 만족도 편차가 크지 않으며 통상최소자승법(Ordinary Least Squares : OLS)의 값도 상위 분위수에 근접한 높은 만족도를 보이고 있어 지속사업으로 진행되는 환경임을 알 수 있었다.
As the rural areas have experienced the population reduction and the aging, the service level of public transit decreases. This study analyzes the effecting factor to user satisfaction of demand response transport(DRT) as alternative to rural public transit by the quantile regression that aims at estimating either the conditional median or other quantiles of the response variable. Jeonbuk Province tested DRT operations in Dongsang of Wanju County and Sannae of Jeongup City each in 2015. The user DRT satisfaction of Wanju was higher than one of Jeongup in basic statistics analysis. The difference in satisfaction between higher quantile and lower quntile of Wanju is smaller than one of Jeongupy as a result of quantile regression analysis. Also, Wanju DRT continues the second test operation of DRT as satisfaction from Ordinary Least Squares(OLS) close to higher satisfaction quantile.