DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the size of the school rationalization orientation considering the local characteristics

지역특성을 고려한 학교규모 적정화 방향 설정에 관한 연구

  • 이상민 (한국교육개발원 교육시설.환경연구센터) ;
  • 조창희 (한국교육개발원 교육시설.환경연구센터)
  • Received : 2016.02.28
  • Accepted : 2016.04.18
  • Published : 2016.04.30

Abstract

School appropriate scale refers to the size of the school to minimize students' educational deficits and ensure an appropriate level of students, the number of classes, class size, etc., and maximize educational effects. Difficult set of absolute standards appropriate scale school, contemporary social situations and educational effects, and seek a comprehensive and reasonable direction, considering this is required. School appropriate scale it is preferable to consider the effect of conditions in areas such as education, curriculum, but it is common to set the range in terms of school operational effectiveness, and efficiency of education funding, school environment. So the concept of the appropriate scale including the school's status changes associated with school size, is seeking a new direction is needed so that the school environment, etc. are considered.

본 연구는 적정규모학교의 효율적인 육성을 위하여, 적정규모학교에 대한 이론적 고찰, 국내 학생수 및 학교현황 분석, 적정규모학교 육성사업 현황분석, 적정규모학교 가이드라인(안) 제안 등의 순서로 연구를 진행하였다. 적정규모학교 기준(안)은 시 도별 특성과 지역의 여건을 고려하며, 기존 선행연구들의 교육적 효과와 교육과정의 운영 효율성을 고려하여 이상적인 방향으로 제안하고자 한다. 본 연구에서는 적정규모학교의 효율적인 육성을 위하여, 적정규모학교에 대한 이론적 고찰, 국내 학생수 및 학교현황 분석, 적정규모학교 육성사업 현황분석을 통해 적정규모학교 가이드라인(안)을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 허숙․강호감, 적정규모학교의 탐색, 교육논총, 2003
  2. 한형우, 소규모학교 통폐합 정책의 문제점과 개선방안에 관한 연구, 한남대 석사학위논문, 2002
  3. 유웅상․이재림, 적정규모학교의 교육적 효과 분석 연구', 한국교육개발원, 2012
  4. 김윤경, 학생수용 및 학교설립지원 기준 시행에 따른 영향 분석, 대구교육대 석사학위논문, 2007

Cited by

  1. 적정규모 학교 정책수립을 위한 우리나라 초등학교 학생수와 학급수에 관한 기초 연구 I - 경상남도 17개 시군을 중심으로 - vol.17, pp.3, 2018, https://doi.org/10.7743/kisee.2018.17.3.054
  2. 전국 초등학교 재학생수 및 학급수 조사 연구 vol.18, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7743/kisee.2019.18.3.050
  3. 서울시 초등학교 학생수 변화 경향에 대한 조사 연구 vol.19, pp.4, 2020, https://doi.org/10.7743/kisee.2020.19.4.015
  4. 학생수 변화와 학교 위치를 중심으로 본 구시가지역 초등학교 재배치 계획 모형 도출과 사례 적용에 관한 연구 - 부산시 D 구시가지역 사례 적용 - vol.20, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7743/kisee.2021.20.1.029