Abstract
This study attempts to explore impact on the Child Caregiver's Job Satisfaction from Characteristics of Work and Characteristics of Interpersonal Relationship, and provide them with basic data to increase the Child Caregiver's Job Satisfaction and to improve the quality of the child caregiver service business. We was conducted among our surveys the Child Caregivers 114 of S metropolitan city. Key study outcome is as follows. : First, the sociology of population by the Visual Characteristic on Job Satisfaction of the Child Caregiver was showing some significant differences, Some had no effect. Second, Child Caregiver's Characteristic of Work and Interpersonal Relationalship Characteristics, formerly the (+) correlation between Job Satisfaction is analyzed. Third, the estimated result of the regression model Characteristics of Work have to have a meaningful difference in the important influence on Job Satisfaction and Interpersonal Relationship Characteristics and were shown to. In conclusion, co-worker relationships, relationships of the family to receve child care service, relationships of the children to receve child care service, there is a greater Job Satisfaction to be associated entities. Therefore, We must make an effort to increase the child caregiver's job satisfaction and to enhance the quality of child care service from improving the child care system and developing the various education programs.
본 연구는 아이돌보미의 근무특성과 대인관계특성이 직무만족에 미치는 영향을 분석하여, 아이돌보미의 직무만족을 높이고 아이돌봄사업의 서비스의 질을 향상 시키는 자료로 활용하는데 목적이 있다. 설문조사는 S특별시 지역 아이돌보미 114명을 대상으로 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 아이돌보미의 직무만족에 일부는 유의미한 차이를 보이고, 일부는 영향이 없었다. 둘째, 아이돌보미의 근무특성, 대인관계특성, 직무만족 간에는 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 회귀모형의 추정결과 근무특성은 유의미한 차이를 보이고 있으며 대인관계특성은 직무만족에 중요한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 동료관계, 이용자가족 관계, 돌봄대상아동 관계가 높아질수록 직무만족이 높아지는 것으로 나타났다. 따라서, 직무만족을 높일수 있도록 제도적인 개선과 교육프로그램을 개발함으로써 아이돌보미의 직무만족을 높이고 서비스의 질을 향상시는데 노력을 해야 한다.