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Analysis on the Viewing Intention of Mobile Personal Broadcasting by using Hedonic-Motivation System Adoption Model

모바일 개인방송 시청 요인 분석: HMSAM 모델을 중심으로

  • Jae-Wan Lim (Graduate School of Information & Media Management, College of Business, KAIST) ;
  • Byung-Ho Park (College of Business, KAIST)
  • 임재완 (한국과학기술원 정보경영) ;
  • 박병호 (한국과학기술원 경영대학 )
  • Received : 2016.09.08
  • Accepted : 2016.12.23
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The latest movement in live video streaming service is mobile personal broadcasting (MPB), which refers to consumers accessing the service through social media with mobile devices, such as smartphones and tablet PCs. This service is possible through the advancements in mobile video technology and platforms. Features such as enhanced user interaction, personalization, and real-time broadcasting, combined with a greater variety of content, have led to the development of MPB. The increase in MPB users calls for research, including that on the hedonic motivational angle. This study aims to assess MPB users' intrinsic motives through the hedonic-motivation system adoption model (HMSAM) using seven factors: joy, temporal dissociation, escapism, focused immersion, perceived ease of use, perceived usefulness and intention to watch. Survey data collected from 154 samples were analyzed with statistical techniques, such as structural equation modeling. Results showed that time dissociation, escapism, and perceived ease of use have a positive relationship with heightened enjoyment. Joy significantly affects focused immersion and intention to watch. Escapism also had a statistically significant influence on focused immersion. This study contributes to the advancement of the MPB study under the HMSAM theoretical framework and offers practical suggestions to managers to enhance MPB content viewership.

모바일 기술과 비디오 스트리밍 기술이 발달하고 미디어 플랫폼이 다변화 되면서 '페이스북 라이브', '아프리카 TV'와 같은 모바일 개인방송은 기존 IT 시스템과는 다른 수용 패턴을 보이고 있다. 모바일 개인방송 시청 요인에는 오락적 동기가 가장 큰 비중을 차지하므로 기존의 외재적, 생산적 동기 중심의 시스템 수용 이론으로는 연구의 한계가 있다고 판단하였다. 이에 본 연구는 오락적 동기 시스템 수용 분석에 특화된 HMSAM(Hedonic-Motivation System Adoption Model)을 이론적 틀로 활용하여 모바일 개인방송 시청자의 수용 요인에 어떠한 오락적 동기가 작용하는지 실증적으로 알아보고자 하였다. 연구 변인에는 즐거움(Joy), 시간 흐름 미인지(Temporal Dissociation), 현실도피감(Escapism), 몰입(Focused Immersion)과 같은 내재적 동기가 포함되었다. 또한 인지된 사용 용이성(Perceived Ease of Use), 인지된 유용성(Perceived Usefulness), 시청 의도(Intention to Watch) 변인도 포함되었다. 연구 분석은 Multi-indicator 모형의 구조방정식을 통하여 변수들 간의 인과관계와 유의성을 검증하였다. 연구 결과, 모바일 개인방송 시청의 즐거움은 시간 흐름 미인지, 현실도피감, 인지된 사용 용이성과 긍정적(+)인 관계를 맺고, 시청의도와 몰입에도 긍정적(+)인 영향을 주었다. 현실도피감 역시 몰입에 긍정적(+)인 영향을 주었다. 본 연구는 오락적 동기 시스템 수용에 대한 최신 연구인 HMSAM 모델을 이론적 틀로 활용하여 모바일 개인방송 시청 요인들을 새롭게 분석하였다는 점에 의의가 있다. 향후 재미와 오락의 개념을 더 세분화하고, 미디어의 능동적 수용과 수동적 수용을 추가적으로 살펴본다면 더욱 발전된 후속 연구가 진행될 수 있을 것이다.

Keywords

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