DOI QR코드

DOI QR Code

사서직의 자아성찰 방안 제시에 관한 연구

A Study on the Method for the Self-Reflection of Librarianship

  • 임성관 (휴독서치료연구소, 경기대학교 교육대학원 사서교육전공)
  • 투고 : 2016.11.19
  • 심사 : 2016.12.21
  • 발행 : 2016.12.31

초록

본 연구는 사서의 전문성 발달과 개인적 성숙에 중요한 영향을 미치는 자기성찰이 도서관과 문헌정보학 분야에서 충분히 다루어지지 않고 있다는 문제의식에서 출발하였다. 최근 사서의 자기성찰에 관한 연구들이 행해지기 시작하는 단계에서 자기성찰에 영향을 미치는 요인들을 밝혀낼 필요성이 제기되어 왔다. 그래서 본 연구에서는 지금까지 행해진 자기성찰과 관련된 연구들을 정리해 보았다. 또한 자기성찰에 영향을 미치는 요인들을 알아보고, 사서직들이 자기성찰을 할 때 어떠한 방식으로 해 나갈지에 대한 방향을 제시하였다. 이어서 마지막으로 문헌정보학계 내에서 자기성찰 함양을 위해 행해져야 할 영역들에 대해 제안하였다.

This study focuses on the fact that the awareness of problems concerning self-reflection has not been sufficiently addressed in the realm of Library and Information Science, although it has an important effect on the professional development and individual maturity of librarians. Recent research on self-reflection, which is only at the beginning stages of study, has brought up the need for additional and more in-depth analyses of factors that influence self-reflection. This study on the progress of overall research will show the current status and definition of librarians' self-reflection. The study will also illuminate and make suggestions to help direct future research along the lines of librarians' self-reflection and corresponding educational requirements.

키워드

참고문헌

  1. 국가도서관통계시스템. [인용. 2016. 11. 15].(National Library Statistics System. [cited. 2016. 11. 15].)
  2. 김상욱. 2003. 문학 교육의 길 찾기. 서울: 나라말.(Kim, Sang-Uk. 2003. Way finding of Literary Education. Seoul: Naramalbooks.)
  3. 노원경. 2007. 교육실습생의 자아성찰에 관한 연구 : 교육실습생의 성찰저널을 중심으로. 경희대 교육발전연구, 23(1): 55-83.(Noh, Won-Kyung. 2007. "A Study for the self-reflection of preservice teachers : Through the self-reflection journal of preservice teachers who experience teaching practice". The Journal of Education Research, 23(1): 55-83.)
  4. 박지원. 2014. 정년까지 롱런하는 인재들의 특징. LG Business Insight, 2014(12): 41-46.(Park, Ji-Won. 2014. "Characteristics of human resource to long run until retirement age". LG Business Insight, 2014(12): 41-46.)
  5. 박호관. 2014. 자아 성찰적 글쓰기의 교육 내용과 교수.학습 사례 분석 : 대구대 공통교양 글쓰기와 커뮤니케이션을 중심으로. 우리말글, 63: 69-101.(Park, Ho-Gwan. 2014. "Educational content of Self-reflective writing and Analysis of Teaching and Learning Cases". URIMALGEUL : The Korean Language and Literature, 63: 69-101.)
  6. 배연욱. 2007. 상담자 발달 과정에 대한 연구 : 자기성찰 및 수퍼비전을 중심으로. 석사학위논문. 가톨릭대학교 대학원 상담심리학전공.(Bae, Yeon-Wook. 2007. Counselor's Self-reflection, Supervision, and Counselor Development. Department of Department of Counseling Graduate School Catholic University of Korea.)
  7. 변우열, 이병기, 송기호. 2013. 사서교사의 자아상 검사 도구 개발과 자아상 분석. 한국비블리아학회지, 24(2): 31-47.(Byun, Woo-Ywoul & Lee, Byeong-Ki & Song, Gi-Ho. 2013. "The Study on the Development of the Measurement Tool and Analysis of Self Images for Teacher Librarians". Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 24(2): 31-47.)
  8. 손은정, 유성경,심 혜원. 2003. 상담자의 자기 성찰(reflection)과 전문성 발달. 상담학연구, 4(3): 367-380.(Sohn, Eun-Jung, Yoo, Sung-Kyung & Shim, Hae-Won. 2003. "Counselor's Reflection and the Development of Expertise". The Korean Journal of Counseling, 4(3) : 367-380.)
  9. 송기호. 2016. 의미 변별법을 활용한 공공도서관 사서의 자아상 분석. 한국문헌정보학회지, 50(3): 53-69.(Song, Gi-Ho. 2016. "An Analysis of the Public Librarians' Self Images using Semantic Differential Method". Journal of the Korean Library and Information Science Society, 50(3): 53-69.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.3.053
  10. 송인섭. 1998. 인간의 자아개념 탐구. 서울: 학지사.(Song, In-Sup. 1998. Self-concept inquiry of human. Seoul: Hakjisa.)
  11. 안체윤, 오미경. 2013. 성인용 자기성찰지능 척도 개발 연구. 인간발달연구, 20(1): 51-78.(An, Che-Yun & Oh, Mi-Kyung. 2013. "The Development of an Intrapersonal Intelligence Assessment Scale for Adult". The Korean Journal of the Human Development, 20(1): 51-78.)
  12. 윤인애. 2012. 자기성찰지능 향상 프로그램이 초등학생의 심리적 안녕감에 미치는 영향. 석사학위논문. 서울교육대학교 교육대학원 초등상담교육전공.(Yun, In-Ae. 2012. The Effects of Intrapersonal Intelligence Enhancement Program on Psychological Well-being of Elementary School Students. M.A. thesis. Department of Elementary Education Graduate School of Education Seoul National University of Education.)
  13. 이봉희. 2008. 글쓰기치료 : 소설 고쳐 쓰기를 통한 자아성찰 사례. 새국어교육, 80: 339-360.(Lee, Bong-Hee. 2008. "Rewriting a short story as a therapeutic process : a case study". The Academy for Korean Language Education, 80: 339-360.)
  14. 이성아. 2015. 대학 교육에서의 자기성찰 수업평가도구 개발 및 효과 연구. 박사학위논문. 경희대학교 대학원 교육학과.(Lee, Seong-Ah. 2015. A Study on Development and Effect of Self-Reflection Course Evaluation Tools for University Students and Faculty. Ph. D. Dissertation. Department of Technology Graduate School Kyung Hee University.)
  15. 이재용, 이종연. 2015. 초등교사의 자기성찰에 대한 체험분석. 교원교육, 31(2): 219-241.(Lee, Jae-Yong & Lee, Jong-Yeun. 2015. "An Experiential Analysis of Self-Reflection in Elementary School Teachers". Korean Journal of Teacher Education, 31(2): 219-241.)
  16. 이제환. 2003. 전문직 이론을 통해 본 사서직의 전문성. 한국문헌정보학회지, 37(2): 57-87.(Lee, Jae-Whoan. 2003. "Is the Librarianship in Korea a Profession?". Journal of the Korean Library and Information Science Society, 37(2): 57-87.)
  17. 임성관. 독서치료 수퍼비전에 관한 연구. 독서문화연구, 6: 139-152.(Lim, Seong-Gwan. 2006. "A Study for bibliotherapy supervision". Reading Culture Research Institute Journal, 6: 139-152.)
  18. 임형조. 갈대는 배후가 없다. 서울: 세계사.(Lim, Hyeong-Jo. Reed haven't behind. Seoul: Segyesa.)
  19. 전미정. 2013. 대학생의 자아성찰을 위한 '변형 시' 쓰기의 치료적 효능. 문학치료연구, 26: 135-159.(Jun, Mi-Jung. 2013. "A Study on therapy effectiveness in changing poem for self-introspection". The Journal of Literarytherapy, 26: 135-159.)
  20. 정수민. 2013. 성찰적 자아 형성을 위한 현대시 교육 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원 국어교육학과.(Jeong, Su-Min. 2013. A Study on Formation of Reflective Self in Poetry Education. Department of Korean Education Graduate School of Ewha Womans University.)
  21. 정은주, 권효숙. 2010. 'HSP 자아발견 프로그램'을 통한 성찰체험에 관한 연구. 뇌교육연구, 3(5): 77-105.(Jeong, Eun-Ju & Kown, Hyo-Sook. 2010. "A Study on the Reflection Experience of 'HSP Self-Discovery Program'". Journal of Brain Education, 3(5): 77-105.)
  22. 통계청. 2007. 한국표준직업분류(KSCO). [online]. [cited 2016. 12. 15].(Statistics Korea. [cited 2016. 12. 15].)
  23. 한국도서관협회 문헌정보학용어사전편찬위원회. 2010. 문헌정보학용어사전. 서울: 한국도서관협회.(Korean Library Association Compilation Committee of Library and Information Science Glossary. 2010. Library and Information Science Glossary. Seoul: Korean Library Association.)
  24. 한자경. 1997. 자아의 이론: 서광사.(Han, Ja-Kyung. 1997. Theory of self. Seoul: Seokwangsa.)
  25. 한혜정. 2005. 자아성찰과 교수방법으로서의 '자서전적 방법(Autobiographical Method)' . 교육과정연구, 23(2): 117-132.(Han, Hye-Jung. 2005. "The Autobiographical method as self-reflection and teaching method". Journal of Curriculum Studies, 23(2): 117-132.)
  26. 허진영. 2009. 국립대학 사서직의 전문성 향상 방안 연구. 석사학위논문. 한국해양대학교 교육대학원 교육행정전공.(Heo, Jin-Young. 2009. The study of improvable ways for the specialty of National University librarian-ship. M.A. thesis. Department of Educational Administration Graduate School of Korea Maritime University.)
  27. 황주연, 정남운. 2010. 상담자 자기성찰(Self-Reflection)에 대한 고찰. 한국심리학회지 일반, 29(2): 241-263.(Hwang, Ju-Youn & Chung, Nam-Woon. 2010. "A Study on the Self-Reflection of the Counselors". Korean Journal of Psychology: General, 29(2): 241-263.)
  28. Boud, D. & Walker, D. 1985. Barriers to reflection om expertience. in D. Boud, R. Keogh and D. Walker, Reflection : Turning Experience into Learning, London: Kogan Page.
  29. Dewey, J. 1933. How we think. Boston: Health and Company.
  30. Go, J. H. 2010. The Reinterpretation of teacher's reflective practice : In the view of Vipassana's Sati(mindfulness). Korean Journal of Religious Education, 37: 231-247.
  31. Joireman, J. A., Parrott, L. & Hammersla, J. 2002. Empathy and the self-absorption paradox: Support for the distinction between self-rumination and self-reflection. Self and Identity, 1: 53-65. https://doi.org/10.1080/152988602317232803
  32. Korthagen, F. A. J. 1999. Linking reflection and technical competence: The logbook as an instrument in teacher education. European Journal of Teacher Education, 22(2): 191-207.
  33. Moallem, M. 1997. The content and nature of reflective teaching: A case of an expert middle school science teacher. Clearing House, 70(3): 143-150. https://doi.org/10.1080/00098655.1997.10543914
  34. Nolen-Hoeksema, S. 1991. Response to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of Abnormal Psychology, 100: 569-582. https://doi.org/10.1037/0021-843X.100.4.569
  35. Neufeldt, S. A., Karno, M. P. & Nelson, M. L. 1996. A qualitative study of experts' conceptualization of supervisee reflectivity. Journal of Counselling Psychology, 43(1): 3-9. https://doi.org/10.1037/0022-0167.43.1.3
  36. Purkey, W. W. 1985. 후기자본주의, 안범희 옮김, 1992. 서울: 문음사.
  37. Raines, P. 1991. The nature of reflection of a cohort of novice secondary language arts teacher. Unpublished doctoral dissertation, University of Colorado at Boulder
  38. Schon, D. A. 1987. Educating the reflective practitioner : Toward anew design for teaching and learning in profession. New York: Basic Books.