DOI QR코드

DOI QR Code

Metaphorical imagination and storytelling in short animations

단편 애니메이션에 나타나는 은유적 상상력과 스토리텔링 - <페이퍼맨>을 중심으로 -

  • 이동은 (가톨릭대학교 미디어기술콘텐츠학과)
  • Received : 2016.11.01
  • Accepted : 2016.12.01
  • Published : 2016.12.31

Abstract

Animation is an artificial image created by artist's imagination. Animation is defined as "the art of the animated image" in the sense that immobile images can be seed as a living creature. In other words, the term "diegesis" in modern arts genre is generally considered as something that indicates fictional world in which narration develops. Therefore, when we say that animation world is formed based on diegesis, it represents the fictionality of animation world. The problem occurs at this point. Even thought the animation world is recognized as a fictional world, we contradictorily believe that the event occurring in the screen world are real and accept them as a true message. This condition is called "quasi-emotion". Quasi-emotion is not fake bit not real either, and it is the third emotional state. It happens when we "make believe" that we believe a fictitious figure or a situation. However, in order to actively operate this "make-believe" state, an appropriate environment and props are required, specially metaphorical imagination and storytelling in short animated film. So that this article will draw a conclusion from the method that make-believe the fictional world and communicate the message through analysing the short animate film, form Disney.

'그려진 움직임을 다루는 예술'인 애니메이션은 작가의 상상력에 의해 만들어진 인공적인 이미지이다. 애니메이션의 세계가 현실의 일부를 모사하여 만든 시각적 이미지라는 사실을 인지하고 있음에도 불구하고 관객은 이 세계에서 일어나는 사건을 사실적이라고 믿고 진실된 메시지로 수용한다. 관객은 디에게시스적으로 구조화된 허구의 세계를 진짜도 가짜도 아닌, 제 3의 감정으로 대하고 '믿는 척(make-believe)' 하기 때문에 실제 감정적 반응을 느끼게 된다. 더 나아가 이 '믿는 척 하는' 상태를 활발하게 작동하기 위해서는 적절한 환경과 소도구가 필요한데, 단편 애니메이션의 경우 은유적 상상력에 의한 스토리텔링 기법으로 확장되어 '믿는 척 하는' 상태를 강화시키고 있다. 따라서 본 고에서는 디즈니의 단편 애니메이션 <페이퍼맨>의 은유 스토리텔링을 분석하여 단편 애니메이션에서 메시지를 전달하고 허구의 세계를 믿게 하는 방법론을 도출해보고자 한다. 이와 같은 연구는 짧은 러닝 타임에 하나의 사건으로 단일한 메시지를 전달해야하는 단편 애니메이션의 한계를 극복할 수 있는 방안을 모색한다는 점에서 그 의의가 있다고 할 수 있다. 또한 은유 스토리텔링이 관객의 역동적이고 적극적인 참여와 창의적 상상력을 자극하고 그 결과로 다성적 의미 생산을 만들어낼 수 있다는 점에서 단편 애니메이션이 갖는 미학적 특질을 밝힐 수 있다는 점에서 의미있는 연구라 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김욱동, 은유와 환유, 민음사, 2007.
  2. 송태현, 상상력의 위대한 모험가들 융, 바슐라르, 뒤랑, 살림, 2010.
  3. 채범석, 타이포그래피에 있어 은유적 표현에 관한 연구, 서울시립대학교 석사학위 논문, 2005.
  4. Aristotle, Poetics, trans. I. Bywater, The Works of Aristotle (vol.11), ed. W. D. Ross (Oxford: Clarendon Press, 1952), 1457b.
  5. Charles Solomon, "Animation: Notes on a Difinition", The Art of the Animated Image, An Anthology, Charles Solomon편, The American Film Institute, 1987.
  6. Christian Metz, 이수진 역, 상상적 기표: 영화, 정신분석, 기호학, 문학과 지성사, 2009.
  7. Gorge Lakoff, Mark Jonson, 노양진, 나익주 역, 삶으로서의 은유, 서광사, 1995
  8. Radford, Colin, How can we be moved by the fate of Anna Karenina?, Proceedings of the Aristotelian Society, Supp. vol.49, 1975.
  9. Walton, Kendall, Fearing Fictions, Journal of Philosophy, vol.75, 1978.