DOI QR코드

DOI QR Code

대학의 미적분학 교과목에서 수업 방식에 따른 교육 효과 고찰

Comparison of the Effects on Teaching Calculus for Engineering Students

  • 투고 : 2015.11.02
  • 심사 : 2016.01.24
  • 발행 : 2016.02.15

초록

국내 대학의 여러 분야에서 블렌디드러닝과 면대면 수업 방식에 의한 교육 효과를 비교한 연구 결과들이 나와 있으나 대학의 수학 분야 혹은 미적분학 과목에 관해서는 찾아보기 쉽지 않다. 여기서는 공학계열 전공을 선택하고자 하는 학생들을 대상으로 하는 대학 미적분학 과목에서 블렌디드러닝과 면대면 수업방식에 따른 교육 효과를 H대학의 사례를 분석하여 선행연구결과와 종합하여 고찰한다.

The purpose of this paper is to compare the effects on the students' academic achievement and satisfaction level in a Calculus course taught by two different teaching modes, blended learning and face-to-face learning. The comparison analysis was made for Calculus 2 course in H university in South Korea offered in the Spring semester of the year 2015. Calculus 2 is a Calculus course designed for the first year students who plan to choose their majors in Engineering. There were two sections of the Calculus course taught in a blended learning mode and one in a conventional face-to-face learning mode. All these three sections including e-learning parts were taught by the author. We discuss some meaningful differences in the effects by the two different teaching modes.

키워드

참고문헌

  1. 권오남.김기연.박지연.김래영 (1997). 수학적 시각화를 위한 그래픽 계산기의 활용 방안, 대한수학교육학회 수학교육연구발표대회 논문집, 293-318. (Kwon, O. N., Kim, K. Y., Park, J. Y. & Kim, R. Y. (1997). The Korean Soc. of Ed. in Math. , 293-318.)
  2. 김덕선.박진영.이상구 (2008). 21세기 선진형 ICT 수학 교육 방법론 모델, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 22(4), 533-543. (Kim, D.-S., Park, J.-Y & Lee, S.-G. (2008). The educational models using enhanced mathematics ICT in the Korean IT environments, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 22(4), 533-543.)
  3. 김미영.안광식.최완식 (2005). 블렌디드 학습, 온라인 학습, 오프라인 학습의 학업성취도와 학습만족도 비교, 대한공학교육학회지, 30(1), 106-119. (Kim, M. Y., Ahn, K. S. & Choi, W-S. (2005). The Comparison of the learning achievement and learning satisfaction between in the Blended Class and Lonlin Class and Offline Class, The Journal of Korean Institute of Industrial Education, 30(1), 106-119.)
  4. 김성옥.안경모.이종원 (2009). 공학전공자를 위한 대학수학교육과정 및 교과목 개발 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(4), 961-976. (Kim, S.-O., Ahn, K. M. & Lee, J. W. (2009). A study for the development of curriculum and courses of mathematics for engineering majors, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education,)
  5. 김준호.김태석 (2010). 대학에서 블렌디드러닝의 효과성에 관한 연구, 국제회계연구, 31, 111-127. (Kim, J. H. & Kim, T. S. (2010). The Effect of Blended Larning in Higher Education-focus on management accounting courses, Korea International Accounting Review, 31, 111-127.)
  6. 남승인 (1993). 수학교육에서 컴퓨터의 활용에 대한 고찰-국민학교 6학년을 중심으로, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 32(4), 345-359. (Nam, S. I. (1993). A Study on the Computer Usage in mathematics education. The Mathematical Education, 32(4), 345-359.)
  7. 노혜란.최미나 (2011). 대학 이러닝에서 학습자의 참여지속에 관한 로지스틱 회귀분석, 교육정보미디어연구, 17(4), 593-614. (Roh, H. L. & Choi, M. N. (2011). Logistic regressions analysis of the student's persistent intention in university e-learning. The Journal of Educational Information and Media, 17(4), 593-614.)
  8. 박성선 (2001). 컴퓨터를 활용한 수학학습에 대한 사회문화적 관점, 한국수학교육학회 시리즈 C <초등수학교육>, 5(1), 13-20. (Park, S.-S. (2001). Sociocultural perspectives on mathematics learning using computer. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. C, 5(1), 13-20.)
  9. 박준식.표용수 (2013). 대학 기초수학 수준별 학습지도 개선방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(1), 19-37. (Park, J. S. & Pyo, Y. S. (2013) Improvement strategies of teaching methods of university basic mathematics education courses by ability grouping. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(1), 19-37.)
  10. 우정호.정영옥.박경미.이경화.김남희.나귀수.임재훈 (2006). 수학교육학 연구방법론, 경문사, 152-153. (Woo, J.-H. et al. (2006) Theory of Research Method on Mathematics Education, Kyungmoon Sa, 152-3.)
  11. 우종정.김보나.이옥형 (2009). 대학에서 면대면 수업 대안으로서의 블렌디드 러닝에 대한 연구, 한국정보기술학회<한국정보기술학회논문지>, 7(2), 219-225. (Woo, J., Kim, B. & Lee, O. (2009) A Study on the Blended Learning as An Alternative of Face-to-Face Learning in University, KIIT:JKIIT, 7(2), 219-225.)
  12. 이규봉 (1995). Computer Aided Mathematical Proof-in Finding the Inverse Matrix of a Special Matrix., 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 34(1), 7-9. (Lee, G-B. (1995). Computer Aided Mathematical Proof-in Finding the Inverse Matrix of a Special Matrix, The Mathematical Education, 34(1), 7-9.)
  13. 이상구.설한국.한신일 (2005). 기반수학강좌의 자기주도형 Blended-Learning PBL 수업모델연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 19(4), 769-785. (Lee, S.-G., Seol, H.-K. & Hahn, S.-I. (2005). A Research on a Model of BL-PBL Self-Directed Mathematics Lectures at College. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 19(4), 769-785.)
  14. 이상구.신준국.김경원 (2014). 스토리텔링 수학교과서에서 공학적 도구의 활용과 미분적분학 단원에 관한 개발 사례. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 28(1), 65-79. (Lee, S.-G., Shin, J., & Kim, K.-W. (2014). A Case Study of Perceptions on Storytelling Mathematics Textbooks with Computer Algebra System. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 28(1), 65-79.)
  15. 이상구.장지은.김경원 (2013). Sage와 GeoGebra를 이용한 선형대수학 개념의 Visual-Dynamic 자료 개발과 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(1), 1-17. (Lee, S.-G., Jang, J.-E. & Kim, K.-W. (2013). Visualization of Linear Algebra concepts with Sage and GeoGebra. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(1), 1-17.)
  16. 이상구.장지은.김경원.박경은 (2014). GeoGebra와 미분적분학 개념의 시각화. 한국수학교육학회지 시리즈 E<수학교육 논문집>, 28(4), 457-474. (Lee, S.-G., Jang, J.-E., Kim, K.-W. & Park, K.-E. (2014). Visualization of Calculus Concepts with GeoGebra. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 28(4), 457-474.)
  17. 이옥형 (2008). 블렌디드러닝과 면대면 수업의 학업성취도에 관한 연구, 청소년학연구, 15(1), 1-27. (Lee, O-H. (2008). A Study on Achievement of Blended Learning and Face-to Face Learning, Korean Journal of Youth Studies, 15(1), 1-27.)
  18. 이중권 (2001). Mathematics Knowledge Construction in Computer Based Learning. 한국수학교육학회지 시리즈 D <수학교육연구>, 5(1), 13-24. (Lee, J. K. (2001). Mathematics Knowledge Construction in Computer Based Learning. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. D: Research in Mathematical Education, 5(1), 13-24.)
  19. 이중권 (2004). A Case Study of Procedural and Conceptual Knowledge Construction in the Computer Environments. 한국수학교육학회지 시리즈 D <수학교육연구>, 8(2). 81-93. (Lee, J. K. (2004). A Case Study of Procedural and Conceptual Knowledge Construction in the Computer Environments. J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. D: Research in Mathematical Education, 8(2). 81-93.)
  20. 이중권.김성훈 (2004). 맞춤 e-learning을 위한 컴퓨터 적응진단 및 수업체제 개발연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 43(3), 291-307. (Lee, J. K. & Kim, S. H. (2004). A study for developing computer adaptive diagnosis and instruction(CADI) for tailored learning under e-learning environment. The Mathematical Education, 43(3), 291-307.)
  21. 이중권.노영순 (1997). Teachers and Research Studies in Computer-Assisted Learning, 한국수학교육학회지 시리즈 D <수학교육연구>, 1(1), 87-94. (Lee, J. K. & Ro, Y. S. (1997). Teachers and Research Studies in Computer-Assisted Learning, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. D: Research in Mathematical Education, 1(1), 87-94.)
  22. 이헌수.김영철.박영용 (2013). 입시전형별 이공계 신입생의 대학수학 성취도 비교 분석-2012년 M-대학교 이공계 신입생을 중심으로, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(4), 369-379. (Lee, H. S., Kim, Y. C. & Park, Y. Y. (2013). A Study on freshmen's achievements for grade point average among college entrance types in natural science and engineering. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(4), 369-379.)
  23. 이혜경.김향숙 (2006). Keris의 사이버 가정학습 시스템에 적합한 SCORM 기반 수학과 e-learning 컨텐츠 설계 및 개발. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 20(3), 425-441. (Lee, H-G & Kim, H-S. (2006). Design and Development of SCORM based e-learning contents about mathematics for the KERIS' Cyber Home Education System, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 20(3), 425-441.)
  24. 이혜정.이성혜 (2007). 대학교육의 질 제고를 위한 블렌디드 이러닝 활성화 방안: 교수들의 인식 및 요구 조사 분석으로부터, 교육정보미디어연구, 13(4), 77-102. (Lee, H. J. & Lee, S. (2007). An Investigation of Professor's Needs to Activate Blended e-Learning System in a Conventional University. The Journal of Educational Information and Media, 13(4), 77-102.)
  25. 전영국 (1997). WWW와 Mathematica를 이용한 CAI 개발, 대한수학교육학회 <수학교육학연구>, 7(2), 281-292. (Jun, Y. (1997). Design and development of CAI program based on WWW and mathematica. The Korean Soc. of Ed. in Math. ,7(2), 281-292.)
  26. 최미나 (2007). 동일교수자의 동일 수업에서 온라인과 오프라인 학습 환경에 따른 학습 효과 분석, 교육정보미디어연구, 13(4), 5-23. (Choi, M. N. (2007) Analysis of Learning Effect in Learning Environment in Online and Offline Lectures by the Same Teacher. The Journal of Educational Information and Media, 13(4), 5-23.)
  27. 최은미 (2009). 미적분학 개혁운동과 미적분강좌의 방향연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(1), 47-59. (Choi, E. M. (2009). Calculus Reform Movement and A Study on the College Calculus. The Mathematical Education, 48(1), 47-59.)
  28. 최은정 (2009). 대학미적분학 수준별 교육 사례와 수치연산 소프트웨어를 활용한 교육과정 개발 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(3), 213-234. (Choi, E. J. (2009). A case study on differentiated curriculum for the university calculus and the curriculum development using the numerical software, The Mathematical Education, 48(3), 213-234.)
  29. 한지영.이은화 (2010). 블렌디드 러닝 환경에서 e-learning에 대한 학습자의 지각정도와 학습만족도-S대학 보건교육학 강좌를 중심으로, 컴퓨터교육학회논문지, 13(6), 69-77. (Hahn, J. Y. & Lee, E. (2010). Learner's perception and Learning Satisfaction on e-learning in the University Blended Learning Environment. The Journal of Korean Association of Computer Education, 13(6), 69-77.)
  30. 황혜정 (1997). The Current Status of Computer Usage in Korean Schools, 한국수학교육학회지 시리즈 D <수학교육연구>, 1(1), 61-74. (Hwang, H. J. (1997). The Current Status of Computer Usage in Korean Schools, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. D: Research in Mathematical Education, 1(1), 61-74.)
  31. Driscoll, M. (2002). Blended Learning, E-learning, 3(3), 54-56.
  32. Kashefi, H., Ismail, Z. & Yosof, Y. M. (2012). Supporting Engineering Students' Thinking and Creative Problem Solving through Blended Learning, Procedia-Sodial and Behavirol Sciences, 56, 117-125. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.638
  33. NCTM (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준 (류희찬.조원영.이경화.나귀수.김남균.방정숙 역), 서울: 경문사. 21(원저 2000년 출판).
  34. Tawil, N. M., Ismail, N. A., Asshaari, I., Osman, H., Nopiah, Z. M. & Zaharim, A. (2012). Comparing Lecture and E-Learning as Learning Process in Mathematics and Statistics Courses for Engineering Students in Universit Kebangsaan Malaysia, Procedia-Sodial and Behavirol Sciences, 60, 420-425. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.400
  35. Watkins, R., Leigh, D. & Triner, D. (2004). Assessing Readiness for E-Learning, Performance Improvement Quarterly, 17(4), 66-79.

피인용 문헌

  1. 블렌디드 러닝기반 기초수학 수업에서 자기효능감, 자기조절학습이 학습지속의향에 미치는 영향 vol.20, pp.6, 2016, https://doi.org/10.18108/jeer.2017.20.6.3
  2. 블렌디드 이러닝이 공학수학 교수·학습에 미치는 효과 vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.4.003
  3. 대학 원격수업에 대한 교수자와 학습자의 인식 - M 대학교 사례를 중심으로 - vol.23, pp.3, 2016, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.3.007