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문화유산 관광지 프로그램의 체험성이 방문객 태도변화에 미치는 영향

The Impact on Attitude-Change of Experience Programmes at Cultural Heritage Sites

  • 윤자연 (경기대학교 일반대학원 여가관광개발학과) ;
  • 연승호 (경기대학교 관광개발학과 명소마케팅연구실) ;
  • 엄서호 (경기대학교 관광전문대학원, 문화재위원회 천연기념물분과)
  • Yun, Ja-Yon (Dept. of Leisure and Tourism, Kyonggi University) ;
  • Youn, Seung-Ho (Dept. of Tourism and Recreation, Kyonggi University) ;
  • Um, Seo-Ho (Graduate School of Tourism Studies, Kyonggi University.Cultural Properties Committee Natural Monument Division)
  • 투고 : 2015.06.29
  • 심사 : 2015.07.31
  • 발행 : 2015.09.30

초록

본 연구는 문화유산 관광지에서의 방문객 체험을 밝히고 그 체험이 문화유산 관광지에 대한 태도변화에 미치는 영향을 밝히는 데 그 목적이 있다. 먼저 문헌고찰을 통하여 문화유산의 특성이 반영된 체험영역과 만족 및 태도 측정문항을 도출해 내고, 둘째, 방문객이 문화유산 관광지 프로그램 참가를 통해 얻은 체험과 방문만족, 태도변화를 측정하였다. 수원 화성행궁에서의 현장조사를 통하여 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 방문객들은 체험 프로그램 참가를 통해 즐거움, 진정성, 배움, 그리고 일탈/유대감의 체험을 한다. 둘째, 체험영역 중 진정성, 즐거움, 배움의 체험 순서대로 문화유산 관광지 방문만족에 큰 영향을 미치고 일탈/유대감은 방문만족에 영향을 미치지 않는다. 셋째, 문화유산 관광지에 대한 방문객의 태도변화에는 방문만족, 즐거움, 진정성, 배움의 순대로 큰 영향을 미치며 방문만족이 태도변화의 결정적 선행변수이다. 또한 태도변화에 가장 큰 직접적 영향을 미치는 체험영역은 즐거움이지만, 가장 큰 간접적 영향을 미치는 것은 진정성이다.

This study aims to understand the ways in which experience programmes affect visitors' attitude at cultural heritage sites. Through a literature review, this study constructed measurement scales that specifically measure experience at the cultural heritage sites. Afterwards, this study measured visitors' experience, satisfaction, and attitude at cultural heritage sites. This study found that visitors experience fun, authenticity, leaning, and a sense of escaping/togetherness through the experience programmes. Second, authenticity, fun and learning influence their satisfaction in terms of their visit, whereas a sense of escaping/togetherness does not link to their satisfaction. Third, visitors' satisfaction is the key determinant in changing their attitude. Fun is the key determinant that directly influence visitors' attitude change, whereas authenticity is the key determinant that indirectly influence visitors' attitude change.

키워드

피인용 문헌

  1. 다크투어리즘 방문동기가 진정성, 감정, 만족 및 태도변화에 미치는 영향: 서대문형무소역사관을 중심으로 vol.21, pp.3, 2021, https://doi.org/10.5392/jkca.2021.21.03.194