DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of mathematical tasks provided by storytelling mathematics textbooks

중학교 2학년 수학 교과서의 수학 과제 분석 - 스토리텔링 유형을 고려하여 -

  • Kim, Dong-Joong (Dept. of Mathematics Education, Korea University) ;
  • Bae, Sung-Chul (Dept. of Mathematics Education, Korea University) ;
  • Kim, Won (Dept. of Mathematics Education, Korea University) ;
  • Lee, Da-Hee (Dept. of Mathematics Education, Korea University) ;
  • Choi, Sang-Ho (Dept. of Mathematics Education, Korea University)
  • Received : 2015.04.21
  • Accepted : 2015.06.22
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this research is to analyze cognitive demands, answer types, and storytelling types on the basis of mathematical tasks in five different mathematics textbooks based on 2009 revised curriculum in order to suggest directions for the development and use of storytelling mathematics textbooks in school. Results show that first, PNC (Procedures without Connections) task was the largest category in cognitive demands of all mathematical tasks, Low-Level task was larger than others in cognitive demands of mathematical content tasks, and High-Level task was larger than others in cognitive demands of mathematical activity tasks. Second, a short-answer type was the largest category in answer types of all mathematical tasks, the majority of mathematical content tasks were a short-answer type, and the majority of mathematical activity tasks were both short-answer and explanation-answer types. Finally, storytelling connected to real-life was the largest category in storytelling types, and the number of mathematical activity tasks was less than that of mathematical content tasks. However, in the tasks reflected on storytelling, the percentage of mathematical activity tasks was higher than that of mathematical content tasks. Based on the results, while developing storytelling mathematics textbooks and using storytelling textbooks in school, it suggests to consider the need for balance and diversity in cognitive demands, answer types, and storytelling types according to mathematical tasks.

본 연구의 목적은 스토리텔링 수학 교과서 개발과 학교 현장에서 스토리텔링 교과서 활용의 방향성을 제시하기 위해, 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 수학 교과서 5종을 연구 대상으로 수학 과제 유형에 따른 인지적 노력 수준, 답안 유형, 스토리텔링 유형을 분석하였다. 연구 결과, 첫째, 수학 과제의 인지적 노력 수준은 공통적으로 모든 교과 내용 영역에서 PNC(Procedures without Connections) 과제가 가장 많은 비중을 차지하였고, 수학적 내용 과제에서는 인지적 노력이 낮은 수준의 과제(Low-Level)가 많았고, 수학적 활동 과제에서는 인지적 노력이 높은 수준의 과제(High-Level)가 더 많았다. 둘째, 학생들에게 요구하는 답안 유형은 모든 영역에서 단답형이 가장 많았고, 수학적 내용 과제의 대부분은 단답형, 수학적 활동 과제는 단답형과 설명형이 많았다. 마지막으로 스토리텔링의 유형은 실생활 연계형이 가장 많은 비중을 차지하고 있었고, 수학적 활동 과제의 수가 수학적 내용 과제의 수보다 휠씬 적었다. 그러나 스토리텔링 유형이 반영된 과제에서는 수학적 활동 과제의 비율이 수학적 내용 과제의 비율보다 더 높았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 향후 다른 학년의 스토리텔링 수학 교과서를 개발하고 학교 현장에 적용할 때, 수학 과제 유형에 따른 인지적 노력 수준, 답안 유형, 스토리텔링 유형에 대해서 균형성과 다양성을 고려해야할 필요성을 제시할 수 있다.

Keywords

References

  1. 강옥기 외 (2014). 중학교 수학 2, 두산동아.(Kang, O. et al. (2014). Middle school Mathematics 2, Doosan Dong-A.)
  2. 고상숙 (2013). 중학교 1학년 수학교과서에 나타난 스토리텔링 특성에 대한 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 52(2), 149-161.(Ko, S. (2014). An analysis on "storytelling" shown on the first grader's mathematics textbooks of the middle school, The Mathematical Education, 52(2), 149-161.)
  3. 교육부 (2012a). 수학교육 선진화 방안, 교육부 보도자료.(Ministers of Education Science and Technology (2012a). Strategies for Mathematics Education Advancement, Press Release: Author.)
  4. 교육부 (2012b). 수학과 교육과정, 교육부 고시 제2011-361호 [별책 8호].(Ministers of Education Science and Technology (2012b). Mathematics curriculum: MEST announcement 2011-361 [Separate Volume 8] , Seoul: MEST.)
  5. 교육부 (2015). 제2차 수학교육 종합 계획(2015-2019), 교육부.(Ministry of Education (2015). The second mathematics education master plan, Ministry of Education.)
  6. 권오남.주미경.박지현.오혜미 (2012). 고등학교 학생과 수학교사의 스토리텔링 수학 교과서에 대한 이해, 한국수학교육학회 수학교육 학술지 프로시딩, (2-3), 111-115.(Kwon, O., Ju, M., Park, J., & Oh, H. (2012). Understanding about storytelling Mathematics textbook on high school students and mathematics teacher, The Korean Soc. Math. Ed. Proceedings, (2-3), 111-115.)
  7. 권오남 외 (2013a). 고등학교 수학 스토리텔링 모델 교과서 개발과 적용, 한국수학교육학회 수학교육 학술지 프로시딩, (5-6), 545-550.(Kwon, O. et al. (2013a). Development and application of a Model for Textbook. based on storytelling, The Korean Soc. Math. Ed. Proceedings, (5-6), 545-550.)
  8. 권오남 외 (2013b). 수학사탐구형 고등학교 스토리텔링 모델 교과서 개발 사례, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(3), 221-248.(Kwon, O. et al. (2013b). Development of a Model for Textbook. based on storytelling : the case of 'Inquiry into History of Mathematics' type, Communications of Mathematical Education, 27(3), 221-248.)
  9. 권오남.주미경.박정숙.박지현.오혜미.조형미 (2013c). 스토리텔링 수학 모델 교과서의 개발 원리와 현장적용 가능성에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(3), 249-266.(Kwon, O., Ju, M., Park, J., Park, J., Oh, H., & Jo, H. (2013c). The Study on the Development principles for the Mathematics Textbook based on Storytelling and the Possibility of Implementation, Communications of Mathematical Education, 27(3), 249-266.)
  10. 김미희.김구연 (2013). 고등학교 교과서의 수학 과제 분석, 학교수학, 15(1), 37-59.(Kim, M., & Kim, G. (2013). The Analysis of Mathematical Tasks in the High School Mathematics, School Mathematics, 15(1), 37-59.)
  11. 김민경.박은정.허지연 (2012). '맥락성' 관점에서 본 수학교과서의 문제 분석, 한국학교수학회, 15(1), 1-25.(Kim, M., Park, E., & Heo, J. (2012). An Analysis on Mathematics Textbook Problems Focusing on 'Contextualization', Journal of the Korean School Mathematics Society, 15(1), 1-25.)
  12. 김성숙, 김수진.박지현 (2013). TIMSS 2011 결과분석에 근거한 수학 과학 학습 흥미 향상을 위한 제언, 한국교육과정평가원 연구 보고 ORM 2013-22-2.(Kim, S., Kim, S., & Park, J. (2013). Suggestions for improving science and mathematics learning interesting based on the analysis of TIMSS 2011 results, Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report ORM 2013-22-2.)
  13. 김원경 외 (2014). 중학교 수학 2, 비상교육.(Kim, W. et al. (2014). Middle school mathematics 2, Visang education.)
  14. 김정호.윤현진.황혜정.이선경.박소영 (1998). 교과서 모형 개발 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 98-8.(Kim, J., Yoon, H., Whang, H., Lee, S., & Park, S. (1998). A Study on the Development of a Model for Textbook, Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 98-8.)
  15. 류희찬 외 (2014). 중학교 수학 2, 천재교육.(Lew, H. et al. (2014). Middle school mathematics 2, Chunjae Education.)
  16. 민미홍.허난 (2013). 중학교 1학년 수학 교과서에 반영된 스토리텔링 구성요소 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(4), 547-566.(Min, M., & Huh, N. (2013). A study on Component of Storytelling on the middle school 1 Mathematics Textbooks, Communications of Mathematical Education, 27(4), 547-566.)
  17. 우정호 외 (2014). 중학교 수학 2, 두산동아.(Woo, J. et al. (2014). Middle school Mathematics 2, Doosan Dong-A.)
  18. 이재학 외 (2013). 중학교 수학 (1) 스토리텔링 모델교과서 개발 및 적용 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(3), 301-319.(Lee, J. H. et al. (2013). Developing and Applying a Model Textbook based on Storytelling for the Middle School Mathematics Course (1), Communications of Mathematical Education, 27(3), 301-319.)
  19. 황선욱 외 (2014). 중학교 수학 2, 신사고.(Hwang, S. et al. (2014). Middle school mathematics 2, Sinsago.)
  20. Charalambous, C., Delaney, S., Hui-Yu, H., & Mesa, V. (2010). A comparative analysis of the addition and subtraction of fractions in textbooks from three countries. Mathematical Thinking and Learning, 12, 117-151. https://doi.org/10.1080/10986060903460070
  21. Dewey, J. (1964). The need for a philosophy of education. In R. D. Archambault(Ed.), John Dewey on education: Selected writings (pp. 3-14). New York: The Modern Library.
  22. Henningsen, M., & Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: Classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 524-549. https://doi.org/10.2307/749690
  23. Hong, D. S., & Choi, K. M. (2014). A comparison of Korean and American secondary school textbooks: the case of quadratic equations. Educational Studies in Mathematics, 85, 241-263. https://doi.org/10.1007/s10649-013-9512-4
  24. National Council of Teachers of Mathematics. (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA: Author.
  25. Neel, K.S. (2005). Addressing diversity in the mathematics classroom with cultural artifacts. Mathematics Teaching in the Middle School, 11(2), 54-61.
  26. Sfard, A. (2003). Balancing Unbalanceable: The NCTM Standards in Light of Theories of Learning Mathematics. In J. Kilpatrick, W. G. Martin & D. Schifter(Eds.), A Research Companion to principles for school mathematics(pp. 353-392). Reston, VA: NCTM.
  27. Smith, M. S., & Stein. M. K. (1998). Selecting and creating mathematical tasks: from research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3, 344-350.
  28. Stein, M. K., Grover, B. W., & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning. An analysis of mathematical used in reform classrooms. American Educational Research Journal, 33, 455-488. https://doi.org/10.3102/00028312033002455
  29. Stein, M. K., & Kaufman, J. H. (2010). Selecting and supporting the use of mathematics curricula at scale. America Educational Research Journal, 47(3), 663-693. https://doi.org/10.3102/0002831209361210
  30. Stein, M. K., Smith, M S., Henningsen, M. A., & Silver, E. A. (2000). Implementing standards-based mathematics instruction: A casebook for professional development. New York: Teachers College Press.
  31. Watson, A., & Mason, J. (2007). Taken-as-shared: a review of common assumptions about mathematical tasks in teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 10, 205-215. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9059-3

Cited by

  1. 역함수와의 교점을 구하는 과제에 대한 분석 vol.55, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/mathedu.2016.55.3.335
  2. 동료의 문제 만들기 과제를 평가하는 과정에서 나타난 예비교사의 주목하기: 순열과 조합을 중심으로 vol.24, pp.1, 2021, https://doi.org/10.30807/ksms.2021.24.1.002