DOI QR코드

DOI QR Code

Storymaking with Mathematics and its examples

수학으로 이야기 만들기와 사례

  • Received : 2015.05.05
  • Accepted : 2015.07.01
  • Published : 2015.09.30

Abstract

If the storytelling Mathematics is teaching Mathematics by making and telling stories on Mathematics, the storymaking with Mathematics is that teachers(or mathematicians) who wish to develop their opinions concerning about their interesting fields apply them into a real life. They can use mathematical consequences for their arguments. I'll call it 'storymaking'. It could let the general public know that studying Mathematics is useful. So this application is helpful to the popularization of Mathematics.

스토리텔링 수학이 수학의 내용을 이야기로 꾸며 수학을 교육하는데 그 목적이 있다면, 본 논문은 수학으로 이야기를 만들 수 있는 여러 사례를 제시하여 수학에 대해 알고 있는 자(또는 교사)가 자신의 관심 분야에 대한 주장을 펼칠 때 수학의 결과를 이용할 수 있다는 것을 보여준다. 따라서 본 논문은 수학을 공부하는 학생은 물론 일반인에게도 수학의 유용성을 알려줄 수 있어 수학의 대중화에 도움을 줄 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 교육과학기술부 고시 제 2011-365호 [별책 8] 수학과 교육과정. 서울: 교육과학기술부(The Ministry of Education, Science and Technology (2011). [ the extra number 8] Curriculum of Mathematics Department. Notification No. 2011-365 of the Ministry of Education, Science and Technology)
  2. 교육부 (2015). 제2차 수학교육종합계획(2015-2019), 서울 : 교육부(The Ministry of Education (2015). The 2nd Master Plan for Mathematical Education(2015-2019), Seoul : The Ministry of Education)
  3. 권오남.주미경.박규홍.오혜미.박지현.조형미.이지은.박정숙 (2012). 고등학교 수학 교사의 스토리텔링 수학 교과서에 대한 이해, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 51(3), 223-246.(Oh, N.K.. Ju, M.K., Park, K.H., Oh, H.M., Park, J.H., Cho, H., Lee, J.E., & Park, J.S. (2012), High School Mathematics Teacher' Conception of Mathematics Textbooks Based on Storytelling, J. of the Korean Society of Mathematical Education Series A , 51(3), 223-246.)
  4. 권오남.주미경.박정숙.박지현.오혜미.조형미 (2013). 스토리텔링 수학 모델 교과서의 개발 원리와 현장적 용 가능성에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(3), 249-266.(Oh, N.K.. Ju, M.K., Park, J.S., Park, J.H., Oh, H.M., & Jo, H.M., (2013), The Study on the Development principles for the Mathematics Textbook based on Storytelling and the Possibility of Implementation, J. of the Korean Society of Mathematical Education Series E , 27(3), 249-266.)
  5. 김유정.김지선.박상의.박규홍.이재성 (2013). 실생활 연계형 스토리텔링 수학 교과서 개발, 한국수학교육학 회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(3), 179-203.(Kim, Y.. Kim, J,S., Park, S.E., Park, K.H., & Lee, J., (2013), Developing the mathematics model textbook based on storytelling with real-life context, J. of the Korean Society of Mathematical Education Series E , 27(3), 179-203)
  6. 신현용.신혜선.나준영.신기철 (2014). 수학 in 음악, 사울 : 교우사(Shin, H.Y., Shin, H.S., Na, J.Y., Shin, & K.C. (2014), Mathematics in Music, Seoul : Kyo Woo Sa)
  7. 이규봉 (2007). Matlab으로 실습하는 수치해석학, 서울 : 경문사.(Lee, G.B. (2007), Numerical Mathematics with Matlab, Seoul : Kyung Moon Sa)
  8. 이규봉 (2010), 동서양의 음의 생성을 통해본 정수비의 응용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 24(4), 923-937.(Lee, G.B. (2010), The application of Integer Ratio in making eastern and western notes, J. of the Korean Society of Mathematical Education Series E , 24(4), 923-937.)
  9. 이규봉 (2013). 수학의 창을 통해 보다, 서울 : 경문사.(Lee, G.B. (2013). See through the Window of Mathematics, Seoul : Kyung Moon Sa)
  10. 이재학.도종훈.박윤범.박혜숙.신준국.김정자.허선희 (2013). 중학교 수학 (1) 스토리텔링 모델교과서의 개발 및 적용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(3), 301-319.(Lee, J.H., Do, J., Park, Y.B., Partk, H.S., Shin, J.K., Kim, J.J., Heo, S.H., & (2013), Developing and Applying a Model Textbook based on Storytelling for the Middle School Mathematics Course (1), J. of the Korean Society of Mathematical Education Series E , 27(3), 301-319.)
  11. 리나 자스키스.피터 릴제달(2013). 스토리텔링으로 수학 가르치기, 서울 : 경문사.(Zazkis, R., & Liljedahl, P. (2013). Teaching Mathematics as Storytelling, Seoul : Kyung Moon Sa)
  12. Dennis G. Zill(2005). A First Course in Differential Equations, 8ed. Brooks/Cole