Abstract
Korea port customs surveillance of administration is operated around the 24 hours without a break in accordance with the characteristic of trade, in this specific environment, Ocean fisheries officials are performing this important duty. This research investigated various factors which might influence Korea Customs Service civil servants who are engaged in port, based on advanced researches on job satisfaction and Herzberg's two factors(motive hygene factor), and analyzed the difference in job satisfaction in respect of job satisfaction composition according to Ocean fisheries officials at port customs sociodemographic characteristics through a survey. Also, the researcher comprehended the factors of job satisfaction which have the biggest influence on the whole job satisfaction. Based on the analysis result, The researcher expects that the results of this research can contribute to customs administration's inherent goal achievement by finding out customs civil servants' job satisfaction degradation factors, who are engaged in port surveillance of administration, and properly controlling them and improving organizational members' job satisfaction.
우리나라의 항만세관 감시행정은 무역의 특성상 24시간 쉬지 않고 운용되고 있으며 이러한 특수한 환경 속에서 관세국경 보호라는 막중한 임무를 해양수산직렬 공무원이 담당하고 있다. 본 연구에서는 Herzberg의 2요소(동기 위생요인)과 Adams의 공정성 이론을 토대로 항만에 종사하는 관세청 공무원의 직무만족도에 영향을 미칠 수 있는 다양한 요인들을 검토하고, 설문조사를 통하여 직무만족 구성요인들이 인구통계학적 특성에 따라 어떤 직무만족도의 차이가 나타나는지 분석하였다. 더불어 전체 직무만족도에 가장 큰 영향력을 미치는 직무만족 구성요인을 파악하고, 이러한 분석결과를 바탕으로 항만세관에 종사하는 해양수산직렬 공무원의 직무만족도를 높일 수 있는 구체적인 방안들을 제시하였다. 본 논문의 연구결과는 항만감시행정에 종사하는 세관공무원의 직무만족 저하요인을 찾아내어 이를 적절히 통제하고 조직구성원들의 직무만족도를 향상시켜 튼튼한 경제, 안전한 사회라는 관세행정의 고유 목표 달성에 기여할 것으로 기대된다.