Analysis of Mathematical Communication in Building-Block Lessons for 2nd Graders

2학년 쌓기나무 수업에서의 수학적 의사소통 분석

  • Received : 2015.04.24
  • Accepted : 2015.06.08
  • Published : 2015.06.30

Abstract

This study focused on classroom dialogue for communicating spatial information which is supposed to be implemented through learning activities using building-blocks. Even though mathematics textbooks for $2^{nd}$ graders have activities which require abilities of explaining and understanding some spatial information, we know few about how mathematical communication between teacher and students or among students and which strategies are more effective. For this reason, two building-block lessons for $2^{nd}$ graders were observed. The characteristics of teachers' instruction and students' explanation were identified and the mathematical communication between teachers and students or among students was analyzed. As a result, mains factors of impeding students' explanation and understanding were induced and the types of their communication were classified. Based on these results, several teaching strategies for effective communication in buildingblock lessons were suggested.

본 연구는 내용요소인 쌓기나무와 과정요소인 수학적 의사소통의 연계 활동을 통해 구현되는, 공간 정보를 의사소통하기 위한 교실 언어에 초점이 있다. 초등학교 2학년 수학 교과서에는 쌓기나무의 쌓인 모양을 상대방이 듣고 똑같이 쌓을 수 있도록 설명하는 활동이 있지만, 교사-학생, 학생 간에 어떠한 방식으로 의사소통 하는지, 효과적인 의사 소통 방법이 무엇인지에 대해 거의 연구된 바 없다. 이에 본 연구에서는 초등학교 2학년 쌓기나무 수업을 관찰하고, 그 때 교사의 지도 과정상 나타나는 특징, 학생의 쌓기나무 모양 설명시 드러나는 특성, 교사와 학생간 의사소통 유형 등을 분석함으로써 쌓기 나무 수업에서 수학적 의사소통의 양방향인 설명과 이해를 저해하는 요인을 추출하고, 그 결과에 기초하여 효과적인 의사소통 전략의 지도를 위한 방안을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책 8]
  2. 교육과학기술부(2012). 유치원 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2012-16호
  3. 교육부(2013a). 1-2학년군 수학 4. 서울: 천재교육
  4. 교육부(2013b). 1-2학년군 수학 4 교사용 지도서. 서울: 천재교육
  5. 교육부(2014a). 수학 6-2(심의본). 서울: 천재교육
  6. 교육부(2014b). 2015 문이과 통합형 교육과정의 총론 주요사항 발표. 2014. 9. 24 교육부 보도자료. http://www.moe.go.kr/web/45859/ko/board/view.do?bbsId=294&boardSeq=56874
  7. 김수운(2004). 쌓기나무 단원의 수업 실행 연구 - 6단계를 중심으로 -. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 윤명숙(2006). 초등학교 수학수업에서 쌓기나무 활동 지도를 통한 공간감각 신장에 관한 연구. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 이보현(2009). 쌓기나무와 지오픽스를 활용한 학습이 공간감각 및 수학적 태도에 미치는 영향. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 이지윤(2015). 3D 입체 변별 과제에서 공간 인지전략의 유형과 역할. 서울대학교대학원 박사학위논문
  11. 장유라(2010). 초등학교 수학수업에 있어서 수학적 의사소통에 관한 연구. 부산대학교대학원 석사학위논문
  12. 장혜원, 강종표(2007). 쌓기나무 지도를 위한 부분제거법의 적용. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 19(3). 425-441
  13. 정영옥 (2004). 초등학교 쌓기나무 단원 지도 방안 탐색: 우리나라 초등학교 교과서와 미국의 MiC 교과서 비교. 교육과정평가연구, 7(2). 75-101
  14. 조한혁, 송민호(2014). 실행식(Executable expression) 기반 SMART 스토리텔링 수학교육. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 24(2). 269-283
  15. Ben-Chaim, D., Lappan, G., & Houang, R. T. (1989). Adolescents' ability to communicate spatial information: Analyzing and effecting students' performance. Educational Studies in Mathematics, 20(2), 121-146. https://doi.org/10.1007/BF00579459
  16. Brendefur, J., & Frykholm, J. (2000). Promoting mathematical communication in the classroom: Two preservice teachers' conceptions and practices. Journal of Mathematics Teacher Education, 3(2), 125-153. https://doi.org/10.1023/A:1009947032694
  17. Hershkowitz, R., Ben-Chaim, D., Hoyles, C., Lappan, G., Mitchelmore, M., & Vinner, S. (1990). Psychological aspects of learning geometry. In Nesher, P. & Kilpatrick, J.(Eds.), Mathematics and cognition: a research synthesis by the international group for the psychology of mathematics education. 70-95. Cambridge University Press.
  18. Kosko, K. W. & Wilkins, J. L. M.(2010). Mathematical communication and its relation to the frequency of manipulative use. International Electronic Journal of Mathematics Education, 5(2). 79-90
  19. Sack, J. J. (2013). Development of a top-view numeric coding teaching-learning trajectory within an elementary grades 3-D visualization design research project. The Journal of Mathematical Behavior, 32(2), 183-196. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.02.006
  20. Usiskin, Z.(1996). Mathematics as a language. In Reys, B.J., & Reys, R.E.(Eds., 2014). We need another revolution. 29-38. Reston: NCTM.
  21. Vergnaud, G.(1982). Cognitive and developmental psychology and research in mathematics education: some theoretical and methodological issues. For the learning of mathematics 3(2). 31-41