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Analysis on Pedestrian Crossing Illegal Behavior on Exclusive Median Bus Corridor: A Cace Study of Express Bus Terminal Station

중앙버스전용차로 횡단보도 보행 위반행태 분석: 고속버스터미널역 사례 분석

  • Lee, Dong-Il (Korea Agency for Infrastructure Technology Advancement) ;
  • Kim, Jin Tae (Department of Transportation System, Korea National University of Transportation) ;
  • Kim, Jun-Yong (Department of Transportation System, Korea National University of Transportation) ;
  • Bae, Hyun-Sik (Department of Transportation System, Korea National University of Transportation)
  • 이동일 (국토교통과학기술진흥원 기획조정실) ;
  • 김진태 (한국교통대학교 교통시스템공학과) ;
  • 김준용 (한국교통대학교 교통시스템공학과) ;
  • 배현식 (한국교통대학교 교통시스템공학과)
  • Received : 2014.08.13
  • Accepted : 2014.12.08
  • Published : 2015.04.30

Abstract

It has reported that a median bus-stop island on an exclusive median bus corridor has shortened a unit crossing distance, encouraged a pedestrian's illegal jay walking, and thus increased the number of accidents in the area. Therefore, this study plans to analyze the various crossing patterns of pedestrians at exclusive median bus corridors. This study analyzes 30,184 pedestrian crossing data which are collected from the median bus-stops, 'Express Bus Terminal,' and reveals that the rate of spatial jaywalking was 37.8%. This rate is 11.1 times higher than the rate of traffic signal violation. Therefore, this study suggests that more research needs to be done to provide a traffic safety facilities for protecting spatial crossing pedestrians and preventing jaywalking and traffic signal violation.

중앙버스전용차로도 도입으로 인해 무단횡단이 증가하였고 보행 교통 사망자 수 증가의 문제가 지속적으로 제기되고 있다. 이러한 중앙버스전용차로 횡단보도부 교통안전 수준 증진을 위해서는 공학적이고 분석적인 노력이 필요하다. 본 연구에서는 향후 보행안전시설 연구의 기반자료를 마련하기 위해 중앙버스전용차로 정류소 횡단보도부 보행자의 보행행태 자료를 분석한다. 중앙버스전용차로 형태 중 무단횡단이 가장 많이 관측되는 '분리형 횡단보도' 형태인 서울시 '고속버스터미널역'을 조사지점으로 선정하여 영상자료를 수집하였다. 수집된 보행자 자료를 공간적 측면과 시간적 측면에서 위반행태를 분석하였다. 분석 결과 공간적 위반 보행자는 37.8%로 시간적 위반 보행자 3.4%에 비해 11.1배 높게 분석되었다. 본 연구를 통해 시간적 위반 보행자에 편중된 안전시설이 아닌 무단횡단 보행자의 절대 다수에 해당하는 공간적 위반 보행자에 안전대책도 필요하며 향후 시 공간적 위반 보행자의 무단횡단을 함께 억제하는 안전시설이 필요함을 제언한다.

Keywords

References

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