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The Impact of Integrated Character Education Activities Involving Children's Songs on Children's Emotional Intelligence and Empathic Ability

동요를 활용한 통합적 인성교육활동이 유아의 정서지능과 공감능력에 미치는 영향

  • Received : 2015.02.14
  • Accepted : 2015.04.09
  • Published : 2015.04.30

Abstract

The purpose of this research is to understand the impact of integrated character education activities involving children's songs on children's emotional intelligence and empathic abilities. Research subjects were recruited from J preschool in H County. There were a total of 46 four-year old children who were divided into test and control groups. For 12 weeks, these children participated in activities two times per week for a total of 24 integrated character education activity sessions which consisted of learning and singing children's songs and integration of activities such as storytelling, music, science, building, movement, literature, and cooking. The summary of research findings is as follows: First, there was a significant difference in emotional intelligence between the test group which participated in integrated character education activities involving children's songs and the control group. Secondly, there was a significant difference in empathic abilities between the test group which participated in integrated character education activities involving children's songs and the control group. The result of this study is that writing songs for children and various developed programs should be needed for character education activities.

본 연구는 동요를 활용한 통합적 인성교육활동이 유아의 정서지능과 공감능력에 미치는 영향을 알아 보고자 하였다. 연구대상은 H지역에 소재한 J유치원 만 4세 유아 46명을 실험집단과 비교집단으로 나누어 연구하였다. 12주 동안 매주 2회씩 총 24회 활동을 진행하였다. 한 회기 마다 동요를 배우고, 부르는 활동을 시작으로 이야기 나누기, 음악활동, 과학활동, 조형활동, 동작활동, 문학활동, 요리활동 등의 통합적으로 구성된 인성교육 활동을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동요를 활용한 통합적 인성교육 활동에 참여한 실험집단의 유아들과 인성교육활동에 참여하지 않은 비교집단의 유아들 간 정서지능이 유의미하게 차이가 있었다. 둘째, 동요를 활용한 통합적 인성교육 활동에 참여한 실험집단의 유아들과 인성교육활동에 참여하지 않은 비교집단의 유아들 간 공감능력이 유의미한 차이가 있었다. 본 연구의 결론은 앞으로 인성 교육활동을 위해 유아들이 생활 속에서 자연스럽게 부를 수 있는 동요에 대한 창작과 통합적 인성교육활동의 다양한 프로그램 개발이 지속되어야 할 것이다.

Keywords

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