Development and Case Review of IT Convergence GoGo Bumper Car Project

IT융합 기반의 고고범퍼카 콘텐츠 개발 및 프로젝트 적용 사례

  • Received : 2015.01.13
  • Accepted : 2015.03.20
  • Published : 2015.03.29

Abstract

This paper aims at developing IT convergence robot education contents using open hardware-based GoGo Board and presenting three cases that were applied into educational settings with elementary and middle school students. Several types of data for their activities were collected: photos, work output, survey data, video data and interview with robot teacher and students. Each student experienced building up a GoGo Bumper Car with touch sensors attached at front and back sides and figuring out the principle of digital board control and operating of electronic devices by sensing. The participants, in the following phases, conducted domino chain-reaction with GoGo Bumper Cars and acquiring GoGo Driving Licence by driving test on three different road maps. Students in a gifted education program creatively implemented their own ideas as part of robotic art. The result of case analysis showed that the proposed project provides students not only intimacy for technology, fun, concentration but her own empowerment for developing ideas and creative implementation.

본 논문의 목적은 오픈하드웨어 기반의 고고보드를 사용하여 IT융합 기반의 로봇교육용 콘텐츠를 설계 및 개발하고 프로젝트 수행 사례를 제공하는데 있다. 연구자는 3회에 걸쳐 프로젝트를 실시하였으며 초등학생 및 중학생들의 작품 사진, 산출물, 설문지 자료, 팀별 활동에 관한 비디오, 교수자 및 학생들의 면담 자료를 수집하여 분석하였다. 개별 학생은 고고보드를 활용하여 차체의 전면과 후면에 부착된 터치 센서의 입력신호로 모터를 구동하는 범퍼카를 직접 제작하는 과정을 통해 센싱에 의한 디지털 보드 제어 원리와 전동장치의 작동을 이해할 수 있었다. 참여 학생들은 후속 단계에서 도미노 게임과 3단계 주행구간에서 고고 면허증을 따는 팀별 활동을 수행하였다. 영재반 학생들은 자신의 아이디어를 새롭게 고안하여 로봇예술의 일환으로 개인 창작품을 제작하였다. 사례 분석 결과 제안된 프로젝트는 참여학생들 이 교수자의 면밀한 도움 아래 공작 체험이 디지털 보드 활용에 관한 기술에 대한 친밀감, 재미, 집중력을 제공하였고 더 나아가 자신의 아이디어를 점진적으로 발전시켜 창의적 작품을 만들어나가는 확장성을 보여주었다.

Keywords

References

  1. 김미량, 조혜경, 이석원, 한정혜, 한광현, 신승용, 최미애, 지상훈, 김소미(2008). 창의성 증진을 위한 로봇활용 교육 방안 연구. 한국교육학술정보원 KERIS 연구보고 KR 2008-14.
  2. 김석희, 유헌창(2013). Hands on 센서 기반 고도화된 STEAM 교육 프로그램의 효과. 컴퓨터교육학회논문지, 16(3), 79-89.
  3. 남윤정 (2014). 로봇을 이용한 STEAM 교육 콘텐츠 개발. 안동대학교 석사학위 논문.
  4. 박정호, 김철 (2010). 초등학교 교과통합 로봇활용교육 프로그램 개발에 관한 연구. 한국정보교육학회 논문지, 14(1), 35-44.
  5. 신승용(2012). 로봇 활용 STEAM 교육에 참가한 초등 학생들의 학습만족 요인분석. 컴퓨터교육학회논문지, 15(5), 11-22.
  6. 이남섭, 이상봉 (2011). 중학교 창의적 체험활동 동아리 활동을 위한 기술적 문제해결 활동 과제의 개발. 한국기술교육학회지, 11(3), 40-57.
  7. 우정훈, 전영국 (2013). NetLogo 기반의 과학탐구용 시뮬레이션 콘텐츠 개발 및 형성평가. 컴퓨터교육학회 논문지, 17(2), 65-76.
  8. 전영국 (2014). 필리핀 학교에서 적용한 에듀테인먼트기반의 로봇 AEEP 사례에 대한 형성 평가. 교사교육연구, 53(1), 77-93.
  9. 전영국, 이행미 (2014). 초등학교 방과후 수업용 로봇 예술 프로그램의 개발 및 적용. 교사교육연구, 53(2), 260-276.
  10. 최민호 (2011). 골드버그장치 제작활동을 적용한 학습 프로그램 개발 : 고등학교 물리단원을 중심으로. 석사학위 논문. 한국교원대학교 교육대학원.
  11. Sipitakiat, A., P. Blikstein (2010), Robotics and environmental sensing for low-income populations: design principles, impact, technology, and results, In International conference of the learning sciences; ICLS 2010 Proceedings. 447-448.
  12. Sipitakiat, A., Blikstein, P., & Cavallo, D. (2004). GoGo Board: Augmenting Programmable Bricks for Economically Challenged Audiences, In Proceedings from International Conference of the Learning Sciences, California, USA, pp. 481-488.
  13. Sipitakiat, A. & Cavallo, D. (2003). Digital Technology for Conviviality: Making the Most of Students' Energy and Imagination in Learning Environments. Euro Logo 2003. Porto, Portugal, pp. 264-273.
  14. GoGoboard 공식 사이트 : http://gogoboard.org/
  15. GoGoBumper Car Project 공식 사이트 : https://sites.google.com/site/gogobumper/
  16. ARDUINO 보드 공식 사이트 : http://arduino.cc
  17. PICO 보드 공식 사이트 : http://www.picocricket.com
  18. H. J., Coluntino, D., Martin, F. G., Silka, & Yanco, H. A. (2007). Artbotics: Community-based collaborative art and technology education. In Proceedings of SIGGRAPH 2007, The 34th International Conference and Exhibition on Computer Graphics and Interactive Techniques, San Diego, CA, August 2007.
  19. Blikstein, P., & Wilensky, U. (2006). The Missing Link: A Case Study of Sensing-and-Modeling Toolkits for Constructionist Scientific Investigation. Proceedings of the International Conference for Advanced Learning Technologies (ICALT 2006) (pp. 980-982). Kerkrade, The Netherlands.