Abstract
This paper aims at investigating feasibility of social enterprise approach to water poverty, especially access to safe drinking water issue. Now. over 780 millions of people have no improved access to safe drinking water, which result in various diseases and high mortality in people of developing countries. Recently there is more growing interest on BOP business, a market approach which utilize vitality, innovativeness and profit motives of private business to tackle social problem like poverty. Many BOP businesses have been conducted in the form of social enterprise. In the paper, firstly the severe problems of no improved access to clean and safe drinking water were explained. Secondly, the potential of BOP business to address these problems was explored. Thirdly, some actual cases of social enterprises which successfully run their business were introduced. Fourthly, some business models for social enterprise to want to come into water market were discussed. Finally based on these discussions, some recommendation for Korean companies and government were also suggested.
본 연구는 개발도상국의 안전한 식수와 관련된 물 빈곤의 해결책으로 사회적 기업의 다양한 진출가능성을 탐색하고자 한다. 7.8억 이상의 사람들이 안전한 식수를 공급받지 못해 여러 질병으로 인해 고통 받고 있을 뿐만 아니라 대규모 사망에까지 이르고 있다. UN, UNICEF, WHO와 같은 국제기구에서는 이러한 문제를 해결하기 위해 다양한 활동을 펼치고 있다. 최근 빈곤과 같은 사회적 문제들을 경제성의 개념을 도입하여 해결하려는 BOP 비즈니스가 주목을 받고 있으며, 대다수 BOP 비즈니스들은 사회적 기업의 형태로 이루어지고 있다. 깨끗하고 안전한 식수를 공급받지 못해 발생하고 있는 문제점들에 대해 살펴보고, 이를 해결하기 위한 방안으로 저개발국가의 물 시장에 진출해 있는 사회적 기업의 다양한 사례를 종합 검토하고, BOP 비즈니스 모델의 적용 확산가능성에 대해 논하고자 한다. 또한 이러한 연구결과를 토대로 한국정부의 지원과 더불어 한국 기업들이 세계의 물 빈곤 퇴치를 위해 사회공헌도 하면서 수익을 창출할 수 있는 신규시장으로 의 참여를 제안하고자 한다.