DOI QR코드

DOI QR Code

Estimating O-D Trips Between Sub-divided Smaller Zones Within a Traffic Analysis Zone

대존 세분화에 따른 내부 소존 간의 O-D 통행량 추정 방법

  • KIM, Jung In (Department of Transportation and Logistics Engineering, Hanyang University) ;
  • KIM, Ikki (Department of Transportation and Logistics Engineering, Hanyang University)
  • 김정인 (한양대학교 교통물류공학과) ;
  • 김익기 (한양대학교 교통물류공학과)
  • Received : 2015.07.20
  • Accepted : 2015.11.19
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The Korea Transport Institute (KOTI) builds the origin and destination(O-D) trip data with relatively smaller zone size such as Eup, Myeon, Dong administration unit districts in metropolitan area. Otherwise, O-D trip data was built by bigger size of traffic analysis zone(TAZ) such as Si, Gun, Gu administration unit districts for rural area. In some cases, it is needed to divide a zone into several sub-zones for rural area in order to analyze travel distribution pattern in detail for a certain highway and rail project. The study suggested a method to estimate O-D trips for sub-zones in the larger-size zones in rural area. Two different distribution models, direct demand model and gravity model, were calibrated for sub-zone's intra-zonal O-D trip pattern with metropolitan area O-D data which has smaller zone-size (sub-zone) data categorized by low, middle and high population density. The calibration results were compared between the two models. The gravity model with impedance function of power functional form was selected with better explanation for all groups in the metropolitan area. The adjusted $R^2$ was 0.7426, 0.6456 and 0.7194 for low, middle and high population density group, respectively. The suggested O-D trip estimating method is expected to produce enhanced trip patterns with sub-divided small zones.

한국교통연구원은 수도권 및 광역권의 기종점 자료를 읍면동 행정단위로 교통존을 세분화하여 배포하고 있으며, 지방부는 자료의 한계로 시군구 행정단위로 교통존을 구축하여 배포하고 있다. 도로 및 철도사업에서 사업 주변 지역에 정교한 통행 패턴을 분석하기 위해서 특정 교통존을 더욱 잘게 나누어 세분화된 교통존을 구축하는 과정이 필요한 경우가 있다. 본 연구는 시군구 행정단위의 지방부 교통존에서 읍면동 행정단위로 세분화된 교통존의 O-D 통행량을 추정하는 방법론을 제시하였다. 수도권 및 광역권의 공간적인 내부 통행 분포 패턴을 토대로 교통존의 인구 밀도를 저, 중, 고밀도 그룹으로 분류하고 그룹별 직접수요모형과 중력모형의 계수 값을 정산하였다. 그리고 회귀분석을 수행하여 내부 통행 분포 패턴을 잘 설명하는 모형을 최종적으로 선별하고 정산된 모형을 지방부에 적용하여 내부 교통존을 세분화한 교통존 간 통행량을 추정하였다. 분석 결과, power function을 저항함수로 정산한 중력모형의 수정된 $R^2$가 인구 저밀도 그룹에서는 0.7426, 중밀도 그룹에서는 0.6456, 고밀도 그룹에서는 0.7194로 산출되었으며 본 모형이 교통존 내부의 세부존 간의 통행 패턴을 우수하게 설명하는 것으로 분석되었다. 또한 본 연구에서는 강원도 인제군에 정산된 모형을 적용하여 세부존 간 통행량을 산출하는 예시를 제시하였다. 본 연구에서 제시한 세분화 교통존의 O-D 통행량 추정 방법론을 이용할 경우, 세분화된 교통존 간 통행량을 구축하여 통행 패턴을 좀 더 체계적이고 정교하게 분석할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. Adib K. (1983), Transportation Demand Analysis, McGraw-Hill Book Corporation, New york, 96, 165.
  2. Bhatta B. P., Larsen O. I. (2011), Are Intrazonal Trips Ignorable?, Transport Policy, 18(1), 13-22. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2010.04.004
  3. Choi S. T., Rho J. H. (2013), Development of a Model for Estimation Intra-zonal Trip Introducing Zonal Land-use Characteristic Variables, Journal of Korea Planning Association, 48(1), 57-67.
  4. Ghareib A. H. (1996), Different Travel Patterns: Interzonal, Intrazonal, and External Trips, Journal of Transportation Engineering, 122(1), 67-75. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-947X(1996)122:1(67)
  5. Greenwald M. J. (2006), The Relationship Between Land Use and Interzonal Trip Making Behaviors: Evidence and Implications, Transportation Research Part D, 11(6), 432-446. https://doi.org/10.1016/j.trd.2006.09.003
  6. Kim I. K. (2006), Reconsideration on Calibration and Forecasting Procedure for Transportation Demand Analysis, Transportation Technology and Policy, 3(1), Korean Society of Transportation, 87-106.
  7. Korea Development Institute (2008), A Study on Roadway.Railway Part Feasibility Study Standard Guideline Supplementation and Amendment (5th Edition), 242-249.
  8. Park J. H., Kim I. K., Bak J. E., Kim H. C. (2011), Approximation Method of Intra-zonal Trips for Empty Cells in O/D Trip Table, The 63rd Conference of KST, Korean Society of Transportation, 241-246.
  9. Ryu Y. G. (2006), A Study on Inner Zone Trip Estimation Method in Gravity Model, Journal of Korean Society of Civil Engineers, 26(5), 763-769.
  10. Ryu Y. G., Lee J. H. (2001), A study on Inner Trip Characteristics and Application of Network Assignment, Journal of Korean Society of Civil Engineers, 21(2-D), 153-164.