DOI QR코드

DOI QR Code

Style Analysis on : Barry Salt's Statistical Analysis

<지슬>의 스타일 분석: 배리 솔트의 통계적 분석을 중심으로

  • Received : 2014.08.27
  • Accepted : 2014.10.16
  • Published : 2014.10.28

Abstract

is the winner of Grand Jury Prize in World Cinema-Dramatic at Sundance Film Festival 2013 and made high Box Office performance in Korean Indie Film distribution. tells the story of the horrific massacre of 30,000 civilians at Jeju Island in Korea in 1948. Civilians were killed by Korean Army under the supervision of U. S. Army and by the Korean Communist partisan. From the Statistical Style Analysis, has a lot in common with Ming-liang Tsai's movies and similar traits of art cinema. According to David Boardwell, Art Cinema is intensify the traditional continuity through selection and concentration rather than become the Alternative, Oppositional film practice of Mainstream Classical Hollywood Cinema.

2013년 선댄스 영화제에서 월드 드라마 심사위원대상을 수상한 <지슬>은 우리나라에서 다양성 영화로 개봉되어 14만4천518명의 관객을 기록하였다. 서울이외의 지역에서 영화를 한다는 것이 상당히 힘든 우리나라의 처지에서 제주 지역의 영화인들이 만들어 낸 놀라운 성과이다. 이 영화의 성공요인을 정치적 요인보다는 영화 내적 요인에서 살펴보았다. 통계적 스타일 분석을 통해서, <지슬>이 차이밍량 영화의 스타일과 유사함을 확인하였고 기존의 예술영화에서 발견되는 특징들을 <지슬> 또한 가지고 있음을 확인하였다. <지슬>은 또한 최근의 할리우드적 영화의 경향인 Zoom in 과 18개의 Push In을 사용하고 있어서 동시대의 경향과 유리되지 않았다. 데이비드 보드웰은 최근 할리우드 영화와 예술영화의 경향이 고전적 할리우드 콘티뉴어티 시스템의 대립 항이 아니라 고전적 할리우드 영화의 스타일상의 장치들 중에서 취사선택되어 일부는 강조가 되고 일부는 사용을 꺼리는 강화된 콘티뉴어티 (Intensified Continuity)라고 보았다. 귀납적으로 도출된 예술영화의 스타일상의 특징을 <지슬>이 보여주고 있음으로 이 영화가 예술영화라는 연역적인 결론을 도출한다면 이는 오류이다. <지슬>이 채택한, 할리우드 영화와의 차별화 전략이 예술영화의 경향을 따르고 있다고 본다.

Keywords

References

  1. 영화진흥위원회, Kofic 영화관입장권통합전산망,2014년8월12일 기준.
  2. http://www.kofic.or.kr/kofic/business/cust/findQnaDetail.do?boardNumber=8&boardSeqNumber=4513
  3. David Bordwell, "the Art Cinema as a Mode of Film Practice(1979)," Poetics of Cinema, Routledge, pp.151-169, 2008.
  4. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.120, 2006.
  5. Noel Burch, "Primitivism and the Avant-Gardes: a Dialectical Approach(1979)," In and Out of Synch, Scolar press, pp.157-186, 1991.
  6. Noel Burch, "A Primitive Mode of Representation," Life to those Shadows, U.C. press, pp186-201, 1990.
  7. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.7, 2006.
  8. 김태연, "4.3토벌대에 비친 제주인 모습", 제주의소리, 2012.3.29. http://www.jejusori.net/news/articleView.html?idxno=113293
  9. Lara Candland, "'Jiseul' challenges the grammar of film at Sundance, takes top honors," The Gate, 2013. 1. 31. http://www.thegate.ca/reviews/013550/review-jisuel-challenges-the-grammar-of-film-at-sundance-takes-top-honors/
  10. http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/cezanne/sl/cezanne.sl-apples.jpg
  11. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, p.226, 1992.
  12. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, p.219, 1992.
  13. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.260, 2006.
  14. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, pp.142-147, p.320, 1992.
  15. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, p.214, 1992.
  16. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, p.216, 1992.
  17. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, pp.265-266, 1992.
  18. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, p.296, 1992.
  19. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, pp.121-123, 2006.
  20. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.180, 2006.
  21. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.124, 2006.
  22. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.158, 2006.
  23. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.141, 2006.
  24. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.138, 2006.
  25. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.140, 2006.
  26. 김정호, "차이밍량 영화에 나타난 스타일상의 흐름: 통계적 분석을 중심으로", 영화 연구, 제34호, pp.125-157, 2007.
  27. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, p.283, 1992.
  28. Warren Buckland and Thomas Elsaesse, Studying Comtemporary American Film, Oxford University press, p.115, 2002.
  29. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, pp.129-134, p.148, 2006.
  30. Warren Buckland and Thomas Elsaesse, Studying Comtemporary American Film, Oxford University press, p.114, 2002.
  31. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.135, 2006.
  32. David Bordwell, The way Hollywood tells it:Story and Style in Modern Movies, UC press, p.178, 2006.
  33. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, pp.236-237, 1992.
  34. Barry Salt, Film Style & Technology: History & Analysis, 2nd ed(1992), Starword, p.238, 1992.