DOI QR코드

DOI QR Code

The Surface and the Inside of Japanese Feature-Length Animation: Focused on the Characteristics of Signification

일본 장편 애니메이션의 겉과 속: 의미작용의 특징을 중심으로

  • Oh, Dong-Il (The Department of Cultural Contents, Sun-Moon University)
  • Received : 2014.10.15
  • Accepted : 2014.12.31
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The analysis on the characteristics of the signification system of Japanese feature-length animations that this essay centrally deals with eventually examines the characteristics of representation and communication in Japanese feature-length animations. In general, most animation works focusing on characters and stories contain the signification systems related to 'denotation' and connotation.' However, tendency of the aesthetic representation and communication that appears differently, depending on the characteristics of the signification system that each animation work pursues. From this point of view, Japanese feature-length animation emphasizes connotative signification system and aesthetic representation, unlike Disney animation that strongly shows the tendency that makes the audience directly immersed in the theme and message of the work conveyed further in the myths by pursuing denotative signification system. And, in the case of Japanese feature-length animation, the 'dissenting and arbitrary interpretation' of the theme, the message that the animation work intends to convey and myths pursued is bound to appear diversely, depending on the audience's experiences and cultural and social backgrounds.

본 논문에서 중심적으로 논의하고 있는 일본 장편 애니메이션의 의미작용 체계에 대한 접근은 궁극적으로 일본 장편 애니메이션에서 보이는 표현과 소통의 특징을 분석하는 것이다. 구체적인 스토리를 중심으로 하는 대부분의 캐릭터 애니메이션 작품은 의미작용 체계에 있어서 외시의미와 함축의미를 동시에 담고 있지만, 각 작품에서 추구하는 의미작용 체계의 특징에 따라서 미학적 표현과 소통의 경향이 다르게 나타난다. 본 논문은 방법론적으로 일본의 문화사회적 배경과 특징을 토대로 하여 일본 애니메이션에 나타나는 의미작용을 살펴보고 있다. 일본의 장편 애니메이션은 대체로 함축의미적인 의미작용 체계와 미학적 표현을 강조하며, 외시의미와 몰입을 강화하는 디즈니의 장편 애니메이션들과는 달리 관객 스스로가 작품에 담겨진 함축의미를 고찰하고 해석하도록 하는 경향이 두드러지게 나타난다. 그러므로 관객의 문화사회적 배경과 경험에 따라서 일본 장편 애니메이션이 전달하고자 하는 주제와 메시지, 그리고 추구하는 신화에 대한 임의적 해석과 수용이 발생할 수도 있다. 의미작용에 있어서 그러한 해석과 수용의 폭넓은 가능성은 문제점이라기보다는 일본 장편 애니메이션이 가지고 있는 차별적인 표현과 소통의 특징으로 보는 것이 바람직할 것이다.

Keywords

References

  1. B. Roland, Writing Degree Zero & Elements of Semiology, London, Jonathan Cape Ltd., 1984, p. 122.
  2. F. D. Saussure, Courses in General Linguistics, Glasgow, Fontana/Collins, 1976, pp. 16-17.
  3. B. Roland, Writing Degree Zero & Elements of Semiology, London, Jonathan Cape Ltd., 1984, pp. 149-153.
  4. T. Jurgen, "Louis Hjelmslev: Glossematics as General Semiotics," in Martin Krampen et al. (eds.), Classic s of Semiotics, New York, Plenum Press, 1987, pp. 89-108
  5. B, Roland, Mythologies, NewYork, Hill and Wang, 1972.
  6. M. Song, "A Semiotic Study on Storytelling Structur e in Edutainment - The Educational Animation For Kids, - ," Journal of Digital Contents Society, Seoul, Digital Contents Society, Vol. 9, No. 4, p. 671, 2008.
  7. B, Roland, Mythologies, NewYork, Hill and Wang, 1972. pp. 109-159.
  8. B. Roland, Writing Degree Zero & Elements of Semiology, London, Jonathan Cape Ltd., 1984, pp. 13-15.
  9. B, Roland, Mythologies, NewYork, Hill and Wang, 1972. pp. 115-117.
  10. Levi. Antonia, Samurai from Outer Space: Underst anding Japanese Animation, Chicago, Open Court, pp. 33-65.
  11. W. B. James, N. Tetsuya, "Shinto Perspectives in Miyazaki's Anime Film "Spirited Away"," The Journal of Religion and Film, Vol. 8, No. 2, October 2004. This is available in http://www.unomaha.edu/jrf/Vol8No2/boydShinto.htm
  12. 高畑勳, 映畵を作りながら考えたこと(1991-1999), 東京, 德間書店, 1999, pp. 78-81.
  13. L. Antonia, Samurai from Outer Space: Understandi ng Japanese Animation, Chicago, Open Court, pp. 33-65.
  14. B, Roland, Mythologies, NewYork, Hill and Wang, 1972. pp. 115-117.
  15. Y. Joo and C. Kim, "Research on the expression of aesthetic in Animation," Journal of Digital Contents Society, Seoul, Digital Contents Society, Vol. 6, No. 4, p. 249, 2005.