Abstract
This study examines the key factors which influence the strategic consideration and intention of adoption of internet marketing of small-and-medium sized companies, based on theoretical consideration of innovation diffusion theory and previous studies related. The result of analysis shows that the degree of market competitiveness, customer dependency, the level of internet marketing knowledge and experience have significant effects on both of strategic consideration and adoption intention for internet marketing. Also, learning commitment has negative influence on strategic consideration only, while environmental dynamism does on adoption intention. Comprehensively, the findings implies that firms consider selection of internet marketing to reduce the severity of competitiveness and that firms which has more knowledge or experience about internet marketing seems to consider selection of internet marketing through the perception of the effects of internet marketing or possible access to internet marketing. Based on the findings that the level of internet marketing knowledge and experience have much significant effects on both of strategic consideration.
본 연구는 국내 중소기업을 대상으로 인터넷마케팅의 전략적 고려와 도입의도 형성에 관여하는 요인을 파악하기 위한 목적으로 진행되었다. 혁신확산이론과 선행연구에 대한 이론적 고찰을 통하여 변수의 선정을 거쳤으며, 각 변수의 영향력을 확인하기 위한 목적으로 실증적 분석을 실시하였다. 설문조사를 통해 최종적으로 135개 기업들의 자료가 확보되었고 이들 자료들이 실증분석에 사용되었다. 실증분석 결과 경쟁강도, 거래처의존도, 인터넷마케팅 지식수준, 인터넷마케팅 경험수준은 두 개의 종속변수인 인터넷마케팅 전략적 고려 및 도입의도에 모두 유의한 영향을 미쳤으며, 학습몰입은 인터넷마케팅 전략적 고려에만 부의 영향력을, 환경동태성은 인터넷마케팅 도입의도에만 부의 유의한 영향을 미치는 것이 확인되었다. 실증분석을 종합적으로 본 결과 현재의 중소기업들은 치열한 경쟁을 완화할 수 있는 수단으로 인터넷마케팅 도입을 고려하며, 인터넷마케팅의 지식이나 경험 수준 등이 중요한 영향요인으로 나타남으로서 사전적으로 그런 지식과 경험을 가진 기업들이 그 효과성에 대한 인식이나 접근성이 더 높은 것으로 해석된다. 인터넷마케팅 지식과 경험 수준이 모든 종속변수에 매우 유의한 관련성을 보이는 것으로 나타나서 사후적으로 세부적인 인터넷마케팅 각 수단들의 지식이나 경험 수준과 종속변수들간의 관련성을 상관분석에 의해 더 심도있게 분석하고 그에 따른 결과들도 논의하였다. 본 연구는 종합적으로 인터넷마케팅 도입에 영향을 주는 변수들을 파악하고자 하였다는 점에서 가장 기본적인 의의가 있으며, 좀 더 실무적으로 의미 있는 연구방법 등을 통해 시사점을 얻고자 하였다는 점에서 의미를 찾을 수 있었다.