References
- 송상호, "e-Learning 플랫폼의 기능과 발전방향", 교육정보미디어연구, 제10권, 제3호, pp.151-182, 2004.
- 산업통상자원부, 정보통신산업진흥원, 한국U러닝 연합회, 2011-2012 이러닝 백서, 2013.
- http://www.cuinfo.net/home/eudc/statistics.sub.action?gnb=55
- L. Corno and E. B. Mandinach, "The role of cognitive engagement in learning from instruction," Educational Psycologist, Vol.18, pp.88-108, 1983. https://doi.org/10.1080/00461528309529266
- P. R. Pintrich, Understanding self-regulated learning, San Francisco: Jossey-Bass, 1995.
- 박인우, "e-러닝에서 교수자와 학습자의 역할에 대한 토론", 2004 한국교육공학회 e-러닝학술세미나 자료집, pp.47-50, 2004.
- 서혜전, 웹기반 평생교육 프로그램의 학습성과 관련 요인 연구, 숙명여자대학교 박사학위논문, 2001.
- M. N. Gibbson, The self-directed learning handbook challenging adolescent student to excel, CA: Jossey Bass, 2005.
- S. Wulff, J. Hanor, and R. J. Bulik, The Roles and interrelations of presence, and self-directed learning in effective world wide web-based pedagogy, In R. A. Cole(ed.). Issues in web-based pedagogy: A critical primer, Westpost, CT: Greenwood Press, 2000.
- 강명희, 김세은, "온라인 프로젝트 수행을 지원 하는 자기규제학습 촉진 전략의 효과", 교육공학연구, 제18권, 제1호, pp.3-22, 2002.
- 이인숙, "e-learning 환경에서의 자기조절학습전략, 자기효능감과 e-learning 학술전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명", 교육공학연구, 제19권, 제3호, pp.41-68, 2003.
- 홍기칠, 자기조절 기능의 발달수준에 따른 컴퓨터 본위 수업의 통제방략이 학습과 동기에 미치는 효과, 경북대학교 교육학과 박사학위 논문, 1994.
- Y. C. Yang, The effect of self-regulatory skills and type of instructional control on learning from CBI, Unpublished Doctoral Dissertation, Florida State University, 1991.
- D. H. Jonassen and B. L. Grabowski, Handbook of Individual deferences, learning, and instruction, Hilsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1993.
- 임정훈, 이항녕, "웹기반 교육의 효과에 영향을 미치는 요인 탐색", 원격교육연구, 제3권, 제1호, pp.179-207, 2002.
- http://www.editlib.org/index.cfm?fuseaction=Reader.ViewAbstract&paper_id=7481
- http://www.emergingonlinelearningtechnology.org/conference/proceedings/1999Summer/paper s/99summer_fredericksen2.pdf
- 강민석, 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작 용감 모형 및 측정도구 개발, 고려대학교 박사학위논문, 2009.
- 정재삼, 임규연, "웹기반 토론에서 학습자의 참여도, 성취도 및 만족도 관련 요인의 효과 분석", 교육공학연구, 제16권, 제2호, pp.107-135, 2000.
- 구교정, 성인 원격교육 효과성에 영향을 미치는 요인 분석 연구, 홍익대학교 박사학위논문, 2005.
- 정혜영, 웹 기반 학습에서 학습자 요인과 참여도가 학습 효과성에 미치는 영향, 전북대학교 박사학위논문, 2008.
- 원효진, "e-Learning 프로그램 교수설계요인이 학습전이 및 만족도에 미치는 영향 ", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제8호, pp.482-489, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.482
- 이종만, "이러닝에서 사회성, 사용용이성, 유용성, 즐거움이 수용의향에 미치는 영향 연구 : 확장된 기술수용모델 관점", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, pp.417-425, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.417
- 임진호, 초등학생의 e-러닝에서 인지된 효과에 미치는 영향 요인 모형에 관한 연구, 고려대학교 박사학위논문, 2006.
- 김규동, 사이버대학 이러닝 환경에서 학습자의 학업성취도에 미치는 영향 요인들의 관계 분석, 고려대학교 석사학위논문, 2010.
- 심선경, "온라인수업에서 학습도구와 학습성취, 학습만족간의 관계연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제3호, pp.487-497, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.03.487
- P. R. Pintrich and E. V. De Groot, "Motivated and self-regulated learning components of classroom academic performance," Journal of Educational Psychology, Vol.3. No.1, pp.33-40, 1990.
- J. J. Stein, Asynchronous computer conferencing as a supplement to classroom instruction in higher education: The impact of selected learner characteristics on user satisfaction and the amount of interaction, Unpublished Doctoral Dissertation, Wayne State University. 1997.
- S. B. Eom, H. J. Wen, and N. Ashill, "The determinants of students' perceived learning outcomes and satisfaction in university online education : An empirical investigation," Decision Sciences Journal of Innovative Education, Vol.4, No.2, pp.215-135, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2006.00114.x
- P. Sun, R. J. Tsai, G. Finger, Y. Chen, and D. Yeh, "What drives a successful e-learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction," Computers & Education, Vol.50, No.4, pp.1183-1201, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.11.007
- S. Hong, M. L. Mali, and M. K. Lee, "Testing configural, metric, scalar, and latent mean invariance across genders in sociotropy and autonomy using non-western sample," Educational and Psychology Measurement, Vol.63, pp.636-654, 2003. https://doi.org/10.1177/0013164403251332
- J. C. Anderson and D. W. Gerbing, "Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
- R. P. Bagozzi and Y. Yi, "Multitrait-Multimethod Matrices in Consumer Research," Journal of Consumer Research, Vol.17, No.4, pp.426-439, 1991. https://doi.org/10.1086/208568
- A. H. Segars and V. Grover, "Strategic information systems planning success: an investigation of the construct and its measurement," MIS Quarterly, Vol.22, No.2, pp.139-163, 1998. https://doi.org/10.2307/249393
- P. M. Bentler, EQS structural equations program manual. Los Angeles: BMDP, 1988.
- R. C. MacCalum, M. W. Browne, and H. W. Sugawara, "Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling," Psychological Methods, Vol.1, No.2, pp.130-149, 1996. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.2.130