Journal of Educational Research in Mathematics (대한수학교육학회지:수학교육학연구)
- Volume 23 Issue 2
- /
- Pages.285-295
- /
- 2013
- /
- 2288-7733(pISSN)
- /
- 2288-8357(eISSN)
A Discussion on the Terms Related to ratio and rate from the Revised 2007 Curriculum textbook
초등학교 2007 개정 교과서 비와 비율 관련 용어에 대한 고찰
- Hong, Gap Ju (Busan National University of Education)
- 홍갑주 (부산교육대학교)
- Received : 2013.03.31
- Accepted : 2013.05.21
- Published : 2013.05.31
Abstract
In this study I examine the definitions of terms related to ratio and rate from 5, 6, 7th revised elementary school math textbooks to discuss the improvements and the remained problems in 2007 curriculum textbook. Next, I make the alternative definitions of the terms, 'biyoul', the value of 'bi', and 'baekboonyul' by re-establishing the relations between them. Finally, I point out that those problems are intrinsic to the attempt of the textbook to introduce the terms related to ratio with little consideration for the mathematical meaning of ratio as a equivalence class.
본 연구에서는 지난 5, 6, 7차 교육과정 교과서의 비와 비율 관련 용어 정의의 변천과정을 검토하고, 이를 바탕으로 2007 개정 교과서의 정의에서 개선된 사항은 무엇이고 여전히 남아있는 문제는 무엇인지 살펴본다. 그리고 비율, 비의 값, 백분율의 관계를 재설정함으로써 그 용어들에 대한 대안적 정의를 제안한다. 마지막으로 비와 비율 관련 용어 정의와 관련된 이러한 문제는 동치류로서의 비의 수학적 속성을 충분히 다루지 않은 채로 비율 관련 용어를 도입하고 있는 교과서의 내용 전개 자체에 내재하고 있음을 지적한다.