DOI QR코드

DOI QR Code

Place-shifting of TV Content by the Use of Slingbox and the Copyright

슬링박스를 이용한 TV프로그램의 장소이동 시청의 저작권법상의 성격

  • 조연하 (이화여자대학교 커뮤니케이션미디어연구소)
  • Received : 2013.07.01
  • Accepted : 2013.07.16
  • Published : 2013.07.28

Abstract

This research examines the legal liability of place-shifting of TV contents by the use of the Slingbox. The place-shifting of TV contents is fair use because it is a non-commercial private use based on the relevant case law regarding time-shifting and device-shifting such as Sony, RIAA and Napster. But the sharing of place-shifting function is likely to be liable for copyright infringement. And place-shifting may not be fair use based on the cases which denied fair use of time-shifting and space-shifting because the consumers' convenience for the use of the copyrighted work is against the purpose of legislation of copyright law. Place-shifting is unlikely to have a significant effect on the potential market for TV contents because it presents lucrative new platforms to disseminate TV contents to computers and mobile devices. However it is likely to have negative effect because various devices can be the follow-up marketplaces of the copyright holders of TV contents. This study proposes the "innovative medium defense," a new doctrine to analyze liability of innovative media.

시청이동 및 기기이동 이용 판결논리를 토대로 슬링박스를 이용한 TV프로그램의 장소이동 시청의 법적 성격을 공정이용 관점에서 분석하였다. 분석 결과, 소니 판결과 RIAA 판결에 기초하면 장소이동 시청은 비상업적인 사적 이용으로서 공정이용에 해당된다. 냅스터 판결을 적용시킬 경우, 장소이동 시청은 슬링박스 구매자에게만 저작물이 노출되므로 공정이용이지만, 장소이동 기능의 공유는 저작권침해 책임 논란의 소지가 크다. 반면 이용자의 편의성 도모는 저작권 취지에서 벗어난다는 이유로 시간 및 공간이동 기능의 공정이용을 부인한 소니 사건의 2심과 MP3.com 판결에 따르면, 장소이동 시청은 공정이용에 포함되지 않는다. 또한 방송콘텐츠에 미치는 경제적 효과는 플랫폼 확장 차원에서 긍정적이지만, 다양한 단말이 저작권자의 후속시장이 된다는 점에서 부정적이다. 장소이동 시청의 법적 쟁점은 결국 기술혁신과 저작권의 충돌에서 비롯되었다는 점에서 새로운 매체의 법적 책임 분석기준인 "혁신매체의 항변" 을 제안해 본다.

Keywords

References

  1. L. Lapan, "Network Television and the Digital Threat," UCLA Entertainment Law Review, Summer, pp.343-393, 2009.
  2. 최정열, "지상파방송의 원격송신과 공중송신권 침해여부에 관한 사례연구", 정보법학, 제15권, 제 1호, pp.131-152, 2011.
  3. J. Talar, "My Place or Yours: Copyright, Place-Shifting, & the Slingbox: A Legislative Proposal," 17 Seton Hall Journal of Sports and Entertainment Law, pp.25-50, 2007.
  4. C. Walker, "A La Carte Television: A Solution To Online Piracy?," CommLaw Conspectus, pp.471-494, 2011.
  5. 김희경, 이재호, "N-Screen 시대, 저작권 분쟁의 쟁점과 시각: 슬링박스의 공중송신권과의 문제를 중심으로", 한국언론정보학보, 제59호, pp.211- 232, 2012.
  6. A. Russell, "Placeshifting, the Slingbox and Cable Theft Statutes: Will Slingbox Use Land You in Prison?," 81 Temple Law Review, pp.1239-1275, 2008.
  7. 오병철, "슬링박스의 place-shifting에 대한 법적 규율: 전기통신기본법과 지적재산권의 관점에서", 정보법학, 제12권 제1호, pp.59-79.
  8. 이진태, "슬링박스(Slingbox)와 저작권 관련 쟁점(1)", SW 지적재산권동향, 제27호, 2007.
  9. N. Isoda, "Copyright Infringement Liability of Placeshfiting Services in the United States and Japan," 7 Washington Journal of Law, Technology & Arts, pp.149-207, 2011.
  10. D. Rivers, "Paying for Cable in Boston, Watching It on a Laptop in L.A.: Does Slingbox Violate Federal Copyright Laws?," 41 Suffolk University Law Review, pp.159-192, 2007.
  11. S. Sathyanarayana, "Slingbox: Copyright, Fair Use, and Access to Your Television Programming Anywhere in the World," 25 John Marshall Journal of Computer & Information Law, pp.187-216, 2007.
  12. A. Schnaps, "Do Consumers Have the Right to Space-shift, As They Do Time-Shift, Their Television Content?," 52 Seton Hall Journal of Sports and Entertainment Law, Vol.17, pp.51-92, 2007.
  13. M. Bartley, "Slinging Television: A New Battleground for Technology and Content Holders?," IDEA-The Intellectual Property Law Review, Vol.48, No.4, pp.535-559, 2008.
  14. B. Bechis, "Professional Sports Broadcasting and the Slingbox: Profitability Through License, Not Litigation," Willamette Sports Law Journal, Vol.6, Issue1, pp.17-27, 2009.
  15. T. Parcher, "The face and fiction of Grokster and Sony: Using factual comparisons to uncover the legal rule," 54 UCLA Law Review, pp.509-546, 2006.
  16. 최진원, "개인용 방송중계장치에 대한 법적 고찰: 지상파재송신과 방송콘텐츠 유통을 중심으로", 계간저작권, 2009년, 봄호, pp.26-46, 2009.
  17. L. Henke & T. Donohue, "Functional displacement of traditional TV viewing by VCRowners," Journal of Advertising Research, Vol.29, No.2, pp.17-21, 1989.
  18. Jan Van den Bulck, "VCR-Use and Pattern of Time Shifting and Selectivity," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.43, No.3, pp.316-326, 1999. https://doi.org/10.1080/08838159909364494
  19. M. Levy, "Home Video Recorders: A User Survey," Journal of Communication, Vol.30, No.4, pp.23-27, 1980. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1980.tb02012.x
  20. T. Hildebrandt, "Unplugging the cable franchise: a regulatory framework to promote the IPTV cable alternative," Georgia Law Review, Fall 2007, pp.227-269, 2007.
  21. D. Furtado, "Television : Peer-To-Peer's Next Challenger," Duke Law & Technology Review, Vol.7, pp.1-50, 2005(3).
  22. J. David, "Does Grokster Create a new cause of action that could implicate the Apple TV?," 17 Fordham Intellectual Property, Media and Entertainment Law Journal, pp.1197-239, 2007.
  23. M. Madison, "Rewriting Fair Use and the Future of Copyright Reform," Cardozo Arts and Entertainment Law Journal, Vol.23, pp.391-418, 2005.
  24. E. Notkin, "Television Remixed: the Controversy over Commercial-Skipping," Fordham Intellectual Property, Media and Entertainment Law Journal, Vol.16, Spring 2006, pp.899-938, 2006.
  25. A. Hurowitz, "Copyright in the New Millennium : Is the Case against ReplayTV a New Betamax for the Digital Age?," CommLaw Conspectus, Vol.11, pp.145-163, 2003.
  26. P. Menell and D. Nimmer, "Legal Realism in Action: Indirect Copyright Liability's Continuing Tort Framework and Sony's De Facto Demise," UCLA Law Review, Vol.55, pp.143-204, 2007.
  27. M. Scherb, "Free Content's Future: Advertising, Technology, and Copyright," Northwestern University Law Review, Vol.98, No.4, pp.1787-1823, 2004.
  28. 조연하, 김미라, "공정 이용 관점에서의 개인용 비디오녹화기(PVR) 이용 연구: 디지털 방송저작 물의 복제 및 전송을 중심으로", 한국방송학보, 제 20권, 제4호, pp.302-336, 2006.
  29. 조연하, "PVR을 이용한 방송저작물 녹화의 법적 성격: 사적복제 및 공정이용의 관점에서", 한국언론학보, 제50권, 제4호, pp.328-353, 2006.
  30. K. Lemley, "The Innovative Medium Defense: A Doctrine to Promote the Multiple Goals of Copyright in the Wake of Advancing Digital Technologies," Pennsylvania State Law Review, Vol.110, pp.111-162, 2005.
  31. 이숙연, "원격 방송프로그램 녹화서비스의 저작권 침해여부에 관한 사례연구", 정보법학, 제13권, 제2호, pp.205-232, 2009.
  32. 최진원, "인터넷 TV 녹화서비스에 대한 법적 고 찰: 간접침해와 사적복제를 중심으로", 인터넷법률, 제43호, pp.84-114, 2008.
  33. 최진원, "엔스크린서비스의 법적 문제: 저작권법을 중심으로", 지적재산연구, 제6권, 제4호, pp.97-132, 2011.
  34. http://wiclaw.com/2009/07/01/who-makes-thecopy
  35. 이영주, 임소혜, "N 스크린 서비스 이용자의 이용 동기와 불만족 요인에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, pp.99-108, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.03.099
  36. C. Walker, "A La Carte Television: A Solution To Online Piracy?," 20 CommLaw Conspectus, pp.471-494, 2011.