A Study on the Hospitals' e-Business Marketing Strategy for Service Trade

서비스 무역 증진을 위한 병원 국제 e-비즈니스 마케팅 전략에 관한 연구

  • 김기홍 (평택대학교 무역물류학과)
  • Received : 2013.12.02
  • Accepted : 2013.12.17
  • Published : 2013.12.27

Abstract

The information exchange becomes active in the online due to the rapid development of the Internet over the various fields. It is the tendency that it acquires not only information related to the on-line related to the off line depended on the traditional oral tradition but also information in the on-line. It is the competitive environment of the hospital more competitive over the time. The felt feeling for the hospital to the consumer plays the important role as to the assessment of hospital and choice. It is very the critical matter whether it approaches the consumer to any kind of way through the on-line information transfer, and the inappropriate feeling can be caused. That is, it can install whether any kind of point about one will be embossed through the e-business marketing, and the evaluation or useful feeling for choice can be caused in the hospital to the medical consumer in being the critical matter. This research compared and analyze the results expected with the Samsung Seoul Hospital, which was most active and uses the e-business marketing among the major hospital put through in the utilization by marketing view as the domestic Big 5 Severance hospital, and feature of SNS channels of Sungmo Hospital through the case analysis. How it tried to present each channels the individual, or, the strategic frame about the unificational it utilized and can maximize the marketing result and implication according to the marketing activity purpose and direction.

인터넷의 급속한 발전으로 인해 온라인상에서 다양한 분야에 걸쳐 정보교류가 활발해졌고, 온라인에 관련된 정보뿐만 아니라 전통적인 구전에 의존하던 오프라인에 관련된 정보도 온라인에서 습득하고 있는 추세이다. 갈수록 치열해지는 병원간 경쟁 환경에서 소비자에게 병원에 대한 느끼는 감정은 병원의 평가와 선택에 있어서 중요한 역할을 한다. 어떤 방식으로 온라인 정보전달을 통해서 소비자에게 접근해야 적절한 감정이 유발될 수 있는가는 매우 중요한 문제이다. 즉, 자기 병원에 대한 어떤 점을 e-비즈니스 마케팅을 통해 부각시켜야 병원에 평가나 선택에 유용한 감정이 의료소비자에게 유발될 수 있는가는 중요한 문제라 할 수 있겠다. u-헬스케어 경쟁시대를 맞아 국내 대형병원들은 SNS 미디어를 병원경영과 홍보마케팅에 적극 활용하고 있는 추세다. 본 연구는 마케팅 활용 관점에서 국내 Big 5로 통하는 메이져 병원 중 e-비즈니스 마케팅을 가장 활발하고 이용하고 있는 삼성서울병원, 세브란스 병원, 성모병원의 SNS 채널들의 특징과 기대되는 성과들을 사례 분석을 통해 비교 분석하고, 마케팅 활동 목적과 방향에 따라 각 채널들을 어떻게 독자적, 혹은 통합적으로 활용하여 마케팅 성과를 극대화시킬 수 있을지에 관한 전략적 틀과 시사점을 제시하고자 하였다.

Keywords