Factor Analysis of Word-of-Mouth Information Acceptance about International Tourism Service through Social Media

소셜 미디어를 통한 국제관광 서비스 구전정보의 수용요인에 대한 실증분석

  • Zhang, Zhe (Department of International Business & Trade, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Hag-Min (Department of International Business & Trade, Kyung Hee University)
  • 장철 (경희대학교 대학원 무역학과) ;
  • 김학민 (경희대학교 대학원 무역학과)
  • Received : 2013.11.30
  • Accepted : 2013.12.14
  • Published : 2013.12.27

Abstract

The development of web 2.0 technologies created the popularization of social media. People use social media for information communication with many purposes. Under such an environment, this paper examines the acceptance of word-of-mouth information dissemination through social media. The determinants of acceptance and the effect of acceptance on purchase intention as the result of information on social media pertaining to overseas tourism are researched in detail. The consumer choice for international travel involves a decision making with high uncertainty and thus people are using the word of mouth information strongly. Empirical analysis using SPSS, AMOS analysis software was performed on sample data consisting of 385 collected surveys. This paper shows the neutrality of eWOM, the professionalism of senders, and that the practicability of eWOM significantly affects the acceptance of the information. In addition, the acceptance of eWOM information has a significant effect on the spread of eWOM and customers' purchase intention. The paper shows that the practicability of information and the professionalism of word-of-mouth information should be improved.

웹 2.0 기술이 발전함에 따라 소셜 미디어는 더욱 확산되고 있으며 이를 통한 정보공유와 전파는 더욱 쉽고 신속하게 실현되고 있는 실정이다. 본 연구는 이런 환경에서 소셜 미디어의 구전정보에 대한 수용성을 연구하고자 한다. 세부적으로는 국제 관광분야의 소셜 미디어 구전정보를 수용하는 결정요인들과, 수용의 결과로써 밸생되는 구매의도에 관한 영향성을 연구하고자 한다. 국제 관광상품은 고비용의 서비스상품으로서, 미리 직접 경험할 수 없고 불확실성이 높기 때문에 다른 사람이 전달하는 구전정보에 관심을 갖게 되다. 본 연구에서는 구전 발신자의 특성과 소비자 특성의 두 가지 측면을 고려하여 구전효과에 미치는 영향을 연구하고자 한다. 세부적으로는 구전정보의 수용성 연구 개념을 구전 메시지의 특성, 구전 수신자의 동기 및 관여도, 구전 발신자의 전문성 측면에서 고찰하였다. 또한 수집된 385부 설문지를 대상으로 SPSS, AMOS를 이용하여 실증적 분석을 실시하였다. 그 결과, 구전정보가 중립적일수록, 발신자가 전문적일수록, 수신자의 실용목적이 높을수록 구전정보를 유의미하게 수용하는 것으로 도출되었다. 또한, 소비자들의 수용성이 높을수록 구전정보를 더욱 전파하며, 긍정적으로 구매의도를 밝히는 것으로 도출되었다. 본 연구는 소셜 미디어를 통한 구전정보의 수용과정을 설명하고자 하는 연구로써 향후 서비스 분야의 구전정보 확산과정에 대한 연구들이 기대된다.

Keywords