A Curriculum System and Content Composition of the Dept. of Geography in France : Implication for the Dept. of Geography in Korea

프랑스 대학 지리학과의 교육과정 체제와 내용구성 - 한국의 지리학과에 주는 시사점 -

  • 문남철 (원광대학교 교육대학원)
  • Received : 2013.10.16
  • Accepted : 2013.11.18
  • Published : 2013.11.30

Abstract

Although the Dept. of Geography in Korea has contributed to the social development of Korea with a remarkable growth for a short period, their social status and influence have not greatly improved and the graduates in Geography do not have many job opportunities. The low social statue and the limited job opportunities of the Dept. of Geography in Korea was due to the failure of the creation of their demand and the expansion of their sphere in response to the social changes and developments of Korea. In France, the Dept. of Geography has raised their social standings through the suited curriculum system to generate their demand and enlarge their domain with the social changes and development of French. The Dept. of Geography in Korea also needs not only the expansion of sphere but the building of the proper curriculum system for the creation of demand.

한국의 지리학과는 짧은 기간 동안 괄목할만한 성장으로 한국사회의 발전에 많은 기여를 했음에도 불구하고, 지리학과의 사회적 위상과 영향력은 크게 향상되지 않았으며 수요 또한 매우 제한된 실정이다. 한국 지리학과의 낮은 사회적 위상과 제한된 수요는 한국의 지리학과가 그동안 사회의 급속한 변화와 발전에 대응하여 적극적인 활동영역의 확대와 적절한 지리학과의 수요를 창출하지 못했기 때문이라고 할 수 있다. 이에 반해 프랑스 대학의 지리학과는 사회의 발전에 대응하여 활동영역을 확대하는 동시에 사회적 변화에 부응하는 교육과정 체제와 내용구성을 통해 수요를 창출함으로써 그 위상을 높여왔다. 한국의 지리학과 역시 사회적 위상과 수요를 확대하기 위해서는 활동영역을 다양한 분야로 확대하는 동시에 사회가 요구하는 인적자원의 배출에 적합한 교육과정 체제와 내용구성을 마련해야 할 것이다.

Keywords