The Development of STEAM Program with the Unit 'Energy and Transportation Technology' on the Subject of Technology.Home Economics

기술.가정 교과 '에너지와 수송 기술' 단원에서 활용할 STEAM 프로그램 개발

  • Received : 2013.02.19
  • Accepted : 2013.03.23
  • Published : 2013.03.30

Abstract

The purpose of this research is to provide a desirable case of STEAM education utilizing 'Energy and Transportation Technology' unit on the subject of technology home economics. The middle school students learned with the integrated approach based on STEAM integrated education, and through production process they had the opportunity for application and expression in diverse forms. The results of this process to achieve the purpose are as follows. First, as the procedural model to develop STEAM program utilizing 'Energy and Transportation Technology' unit on the subject of technology home economics, the five stages: preparation, development, verification, practice, and evaluation, were presented. The preparation stage was composed of requirement analysis, the selection of program subject, and STEAM program curriculum analysis, the selection and organization of STEAM program lesson. The development stage was composed of the development of lesson plan, multimedia teaching materials, worksheet and worksheet answer key. In the verification stage, the verification of validity by experts was conducted, and in the practice stage, the developed program was applied to the middle school students in the educational field, and in the evaluation stage, based on the evaluations received from learners and teachers, it was revised and supplemented. Second, the STEAM program was developed into the program summary map, lesson plan, multimedia teaching materials, worksheet and worksheet answer, etc., and after the validity was secured through experts' verification, it was revised and supplemented and applied to actual classes. Third, the results of the learners' evaluation of the developed STEAM program showed that the degree of satisfaction with the program was high with the average score of the entire questions being 4.00 on a five-point scale. As the teachers also evaluated the developed STEAM program as very effective, the opinions of learners and teachers were collected and the program was finally improved and completed.

본 연구의 목적은 기술 가정교과 '에너지와 수송기술' 단원에서 활용할 STEAM 교육의 바람직한 사례를 제공하는데 있다. STEAM 통합 교육에 의한 활동을 통해 중학생들은 통합적 접근으로 학습하였고, 제작 과정을 통해 다양한 형태로 적용하고 표현하는 기회를 갖게 되었다. 이러한 목적을 달성하기 위한 과정을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 기술 가정교과 '에너지와 수송기술' 단원에서 활용할 STEAM 프로그램 개발을 위한 절차 모형은 준비, 개발, 검증, 실행, 평가의 5단계로 제시하였다. 준비단계는 요구 분석, STEAM 프로그램 주제 선정, STEAM 프로그램 교육과정 분석, STEAM 프로그램 학습내용 선정 및 조직으로 구성되어 있으며, 개발단계는 수업과정안, 멀티미디어 수업자료, 학습 활동지 개발, 활동지 답안 개발로 제시하였다. 검증단계는 전문가에 의한 타당도 검증을 실시하고, 실행단계는 중학생을 대상으로 개발된 프로그램을 현장 실행하며, 평가단계는 학습자와 수업자의 평가를 받아 수정 및 보완한다. 둘째, STEAM 프로그램은 STEAM 프로그램 요약도, 수업과정안, 멀티미디어 수업자료, 학습 활동지, 활동지 답안 등을 개발하였고, 전문가 검증을 통해 타당성을 확보한 후 수정, 보완하여 STEM 프로그램을 실제 수업에 적용하였다. 셋째, 개발된 STEAM 프로그램의 학습자 평가 결과를 보면, 전체 문항의 평균이 5점 만점중 4.00점으로 프로그램에 대해 만족도가 높음을 알 수 있었다. 수업자 평가 결과도 개발된 STEAM 프로그램을 매우 효과적으로 평가하였다. 학습자와 수업자의 의견을 수렴하여 최종적으로 프로그램을 평가하고 완성하였다.

Keywords

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