A Study on Constituents of the New Apprenticeship Concept for the Promotion of Industrial Growth Potential

산업 성장잠재력 제고를 위한 신도제제도의 개념 요소에 대한 연구

  • Received : 2013.02.18
  • Accepted : 2013.03.23
  • Published : 2013.03.30

Abstract

The purpose of this study was to find out the areas and their constitute elements of new apprenticeship through the expert of vocational education to improve the growth potential in the field of industry. Through the three times Delphi research process final composing areas and elements(total 6 areas and 41 sub-elements) of new apprenticeship were extracted. Followings are specific study results of 41 sub-elements for the 6 areas. In area A(Technology Skill aspect) total nine sub-elements were deducted as follows. Technology skill's field appling ability, new technology skill's acquisition, quality assurance ability, research development ability, material management using ability, problem solving ability, core technology skill understanding ability, idea's imagery expressing ability, creative design ability. In area B(Institutional aspect) total five sub-elements were deducted as follows. Flexible human material support, precise division of works, objective result assessment, institutionalization of responsibilities and liabilities between teacher and student, institutionalization of duty invention reward. In area C(Affective aspect) total eight sub-elements were deducted as follows. Manners and cooperation between teacher & student and peer, values for job, basic attitude for technology, job ethic sense, respect of other organization, active action to organization change, attitude of technology successor, service mind. In area D(Self-improvement aspect) total nine sub-elements were deducted as follows. Self evaluation and reflection, cultivate of organization understanding, career planning and developing ability, sound philosophy of life, communication ability, decision making ability, prepare of individual competence enhance system, self-control ability improvement, reaction of unexpected situation. In area E(Knowledge aspect) total four sub-elements were deducted as follows. Basic knowledge of relevant area, knowledge of new technology & preceding technology, fusion and relocation of knowledge, practical knowledge. In area F(Environmental aspect) total six sub-elements were deducted as follows. Awareness of business environment, understanding of education and practice environment, understanding of apprenticeship's business demand, connectivity of region community, adapt ability of labor market's change, awareness of society environment change.

이 연구는 산업 현장에의 보다 발전된 성장 잠재력을 제고하기 위하여 문헌분석과 직업교육 전문가들을 통해 델파이 조사를 하고 신 도제제도의 구성 영역과 요소들을 찾고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 문헌 연구와 조사 연구가 이루어졌는데, 조사 연구의 경우 총 3차례의 델파이 조사를 통한 전문가 의견 수렴 과정을 거쳐 이루어 졌다. 제 1차 델파이 조사에서는 개방형 질문을 통해 8개의 구성 영역과 64개의 하위 요소들을 도출하였다. 그 후 추가적인 2차례(2, 3차)의 델파이 조사에서는 델파이 패널의 수정 의견, 제 2차 조사 결과의 내용 타당도 분석 결과, 그리고 전문가 자문 위원회의 검토 결과를 종합하여 문항을 추가, 삭제, 통합, 재진술, 이동 등으로 수정 보완하였다. 이를 통해 최종적인 신 도제제도의 구성 영역과 요소들(총 6개 구성 영역, 41개 하위 요소)을 추출하였으며, 각 영역과 요소들의 내용 타당도와 신뢰도를 확보하였다. 그리고 연구를 통해 추출한 신 도제제도의 각 영역과 요소들에 대한 중요도 순위를 확인하였다. 위와 같은 연구방법과 절차에 따른 연구의 구체적 결과는 다음과 같다. 도출된 6개의 구성 영역 중 A. 기술 기능적 영역에서는 기술 기능의 현장 적용 능력, 새로운 기술 기능 습득, 품질 확보 능력, 연구 개발 능력, 자원 관리 활용 능력, 문제 해결 능력, 핵심 기술 기능 이해 능력, 아이디어의 형상화 표현력, 창의적 디자인 능력, 총 9개의 하위 요소를 도출하였다. B. 제도적 영역에서는 탄력적 인적 물적 지원, 명확한 업무분장, 객관적인 성과평가, 사제간 책임과 의무의 제도화, 직무발명 보상의 제도화, 총 5개의 하위 요소를 도출하였다. C. 정의적 영역에서는 사제와 동료 간의 예절 및 협동심, 직업에 대한 가치관, 기술에 대한 기본자세, 직업윤리 의식, 다른 조직에 대한 존중, 조직변화에 적극적 대응, 기술 계승자로서의 태도, 봉사 정신, 총 8개의 하위 요소를 도출하였다. D. 자기 계발 영역에서는 자기 평가 및 성찰, 조직 이해력 함양, 진로 설계와 개발 능력, 건전한 인생관, 의사소통 능력, 의사결정 능력, 개인역량 증진 제도 마련, 자기 통제력 향상, 돌발 상황에 대처, 총 9개의 하위 요소를 도출하였다. E. 지식적 영역에서는 해당분야의 기초 지식, 신기술, 선행기술에 대한 지식, 지식의 융합 및 이전, 실천적 지식, 총 4개의 하위 요소를 도출하였다. F. 환경적 영역에서는 기업 환경에 대한 인식, 교육 및 실천 환경의 이해, 도제의 기업 수요 이해, 지역사회와의 연계성, 노동시장 변화에 적응력, 사회 환경 변화에 대한 인식과 같이 총 6개의 하위 요소를 도출하였다.

Keywords

References

  1. 송창용, 김민경(2009). 주요국의 직업교육 동향. The HRD Review, 12(1), 1-29. 한국직업능력개발원.
  2. 이종성(2001). 델파이 방법. 서울: 교육과학사.
  3. 임언(2009). OECD 국가의 직업교육 유형별 진로지도 현황 비교. 직업능력개발연구, 12(2), 1-20. 한국직업능력개발원.
  4. 金志霖(1996). 英國行會史. 上海: 上海社會科學院出版社.
  5. 石偉平(2001). 比较職業技術教育. 上海: 華東師范大學出版社.
  6. 熊萍(2004). 走进現代學徒制: 英國, 澳大利亞現代學徒制研究. 上海: 華東師范大學, 31.
  7. 趙志群(2009). 職業教育的工學結合与現代學徒制. 織敎論檀, 2009/ 24, 1.
  8. 細谷俊夫(1983). 技術敎育概論. 肇永和, 王立精 譯(中文). 北京: 清華大學出版社.
  9. Anderson, D. (1997). Strands of System: The Philosophy of Charles Peirce. West Lafayette, Indiana: Purdue University Press.
  10. Barab, S. A. & Duffy, T. M. (2000). From Practice Fields to Communities of Practice. Theoretical Foundations of Learning Environments, Mahwah, New Jersey: LEA, 25-56.
  11. Bell, D. (1973). The Coming of Post-Industrial Society: a Venture in Social Forecasting. New York: Basic Books.
  12. Bland, A. E., Brown, P. A. & Tawney, R. H. (1914). English Economic History: Select Documents. London: Harvard University Press.
  13. Brown, B., Cochran, S. & Dalkey, N. (1969). The Delphi Method II: Structure of Experiments (Report No. RM-5957-PR). Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  14. Brown, J. S., Collins, A. S. & Duguid, P. (1989). Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42.
  15. CEDEFOP. (1995). Apprenticeship in the EU member states. Berlin : European Centre for the Development of Vocational Training.
  16. Clancey, W. J. (1993). Situated Action: A Neuropsychological Interpretation Response to Vera and Simon. Cognitive Science, 17(1), 87-116. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1701_7
  17. Clarke, L. (1999). The changing Structure and significance of apprenticeship with special reference to construction. in Ainley, Patrick & Helen Rainbird. Apprenticeship: towards a new paradigm of learning. London : Kogan Page Limited, 32-33.
  18. Clases, C., Endres, E. & Wehner, T. (1996). Situiertes Lernen zwischen Praxisgemeinschaften. Harald Geissler: Arbeit, Lernen und Organisation. Weinheim: Deutscher Studienverlag. 233-252.
  19. Coates, J. F. (1976). Technology Assessment - a Tool Kit. Chemtech. June, 372-383.
  20. Dalkey, N. C. (1969). The Delphi Method: An Experimental Study of Group Opinion (Report No. RM-5888-PR). Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  21. Greeno, J. G. & Moore, J. L. (1993). Situativity and Symbols: Response to Vera and Simon. In: Cognitive Science 17(1-6). 9-58
  22. Hutchins, E. (1995). Cognition in the Wild. Cambridge, Mass: MIT Press
  23. Kirshner, D. & Whitson, J. (1997). Situated Cognition. Social, Semiotic, and Psychological Perspectives. Mahwah: Erlbaum
  24. Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning. Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.
  25. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  26. Mead, G. H. (1934). Mind, Self, and Society. Chicago: University of Chicago Press.
  27. Muller, N. (2009). Akademikerausbildung in Deutschland: Blinde Flecken beim internationalen OECD-Vergleich. Zeitschrift BWP vom Bundesinstitut fur Berufsbildung (BIBB). Ausgabe 2009/2. 42-46.
  28. NCVER. (2001). Australian Apprenticeship and Trainee Statistics. Adelaide: NCVER, 3.
  29. Nunnally, J, C., & Bernstein, I. H. (1978). Pschometric Theory. New York: McGraw-Hill.
  30. Rauner, F. & Maclean, R. (2008). Handbook of TVET Research. Dordrecht: Springer.
  31. Resnick, L. B., Levine, J. M. & Teasley, S. D. (1991). Perspectives on Socially Shared Cognition. Washington, D. C.: American Psychological Association.
  32. Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in Thinking: Cognitive Development in Social Context. New York: Oxford University Press.
  33. Scoot, J. L. (2008). Overview of Career and Technical Education. American Technical Publisher, Inc.
  34. Scott, H. F. (1914). Historical Essays on Apprenticeship and Vocational Education. Ann Michigan: Arbor Press.
  35. Slack, P. (1995). The English Poor Law 1531-1782. Cambridge: Cambridge University Press.
  36. Steedman, H. (2005). Apprenticeship in Europe: Fading or Flourishing? London: Centre for Economic Performance, 12.
  37. Wenger, E. (1998). Communities of Practice. Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.