Analysis of the 'Problem Solving and Invention' Units of Technology and Home Economics 1 Textbook

기술.가정 1 교과서 '문제해결과 발명' 단원 분석

  • Received : 2013.02.18
  • Accepted : 2013.03.23
  • Published : 2013.03.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the external systems and the units 'problem solving and invention' of the middle school technology and home economics 1 textbooks of the revised 2011 national curriculum in an effort to provide some information on the content system of invention education in technology class, as invention education was provided as part of a regular subject for the first time. The findings of the study were as follows: First, 'Technology and Inventions' chapter of Technology and Home Economics 1 Textbooks occupied 10-18% share, with the subchapter of 'Problem Solving and Invention' unit taking up 6.7-29% of the textbooks. Second, for most textbooks, 'Technological Problem Solving', 'Idea Generation' 'Multi-dimensional Projection Method', 'Expansive Thought-Processing Methodology', 'Converging Thought Methodology' and 'Invention in Everyday Lives' were included as main contents based on the accomplishment criteria presented in education process interpretation documents. Third, the detailed structures were generally made up as follows: Introduction (Broad Chapter Title, Subchapter Table of Contents, Introduction, Subchapter Title, Study Objectives, Open Thinking); Development (Unit Title, Thinking Ahead, Core Terms, Main Text, Study Helper, Activities, Research Exercises, Supplemental Readings, In-depth Study Topics, Technology in Everyday Lives, Reading Topics, Discussion Topics, and Career Helpers); and Summary (Subchapter Summary, Study Summary, Terms Summary, Writing Follow-up, Self Review, Broad Chapter Evaluation). Fourth, based on the analysis of figures included, photographs had the largest share, followed by figures, tables, and graphs. The photos were used to illustrate various inventions, invention methodologies, and exercise activities, while figures were included to depict the contents included in the main text, and the tables to assist to preparation of process diagrams or materials lists. Fifth, based on the analysis of content weights, greater weights were placed on 'Inventions and Thoughts', and 'Invention Experiment Activities,' while 'Understanding Inventions' and 'Invention and Patents' chapters did not have a lot of texts involved. Sixth, based on the analysis of content presentation methods, most textbooks combined figures, tables, illustrations and texts to discuss the topics. Based on the above study results, we suggest the following: First, a consistent education curriculum should be developed over the topic of invention; and second, more precise and systematic analysis of textbooks would need to be performed.

이 연구의 목적은 2007 개정 교육과정에 따른 중학교 기술 가정 1 교과서의 외형 체제와 '문제해결과 발명' 단원의 내용적 요소를 분석하여 기술 교과에서의 발명 교육 내용 체계 기초 자료를 제공하는 데 있다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기술가정 1의 교과서의 기술의 세계 영역은 '기술과 발명' 대단원 구성 비율은 10~18%였으며 중단원인 '문제해결과 발명' 단원 구성 비율은 6.7~12.9%의 비율을 보였다. 둘째, 대부분의 교과서에서 교육과정해설서에 제시된 성취 기준을 바탕으로 '기술적 문제해결', '아이디어 구상', '입체투상법', '확산적 사고 기법', '수렴적 사고 기법', '생활 속 발명품 만들기' 등을 주요 내용으로 차례를 구성하고 있다. 셋째, 세부 구성 체계는 도입(대단원명, 중단원 차례, 들어가기, 중단원명, 학습 목표, 생각열기), 전개(소단원명, 생각해보기, 핵심용어, 본문, 학습 도우미, 수행활동, 조사활동, 보충학습, 심화학습, 생활 속 기술, 읽을거리, 토의활동, 진로직업), 정리(중단원 정리, 학습 정리, 용어 정리, 되돌아보기, 논술 따라하기, 스스로 정리하기, 대단원 평가) 등으로 구성되었다. 넷째, 삽화 분석 결과 사진이 가장 많고 그림, 표, 그래프의 순이었으며 사진은 다양한 발명품, 역사 속 발명품, 발명 기법, 체험활동의 과정을 나타낸 것이 대부분이었으며, 그림은 본문의 내용을 나타내거나 발명 기법 등을 제시한 것이 대부분이었다. 표는 발명 체험 활동에서 공정표나 재료표 등을 작성하기 위한 것이 대부분이었으며, 그래프는 발명 현황이나 특허 건 수를 나타내기 위해 사용되었다. 다섯째, 내용 비중 분석 결과 '발명과 사고', '발명체험활동'에 많은 비중을 두어 기술되었으며, '발명의 이해', '발명과 특허'는 많이 기술되어 있지 않았다. 여섯째, 내용 제시 방식 분석 결과 대부분의 교과서에서 그림, 표, 삽화 등과 문장으로 혼합되어 기술되어 있었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 첫째, 일관성 있는 발명 교육 내용 체계를 유지해야 하며, 둘째, 다양한 시각에서 보다 정밀하고 체계적인 교과서 분석이 이루어져야 함을 제언한다.

Keywords

References

  1. 강혜경, 은태욱, 김진수(2010). 중학교 기술. 가정 1 교과서에서 '기술과 발명' 단원의 분석. 한국기술교육학회지, 10(2)
  2. 권영익 외 8인(2013). 중학교 기술․가정 1. 성림출판사.
  3. 교육과학기술부(2011). 2011개정교육과정 실과(기술, 가정) 해설.
  4. 김기수 외 15인(2013). 중학교 기술․가정 1. 원교재사.
  5. 김용익(2002). 초등학교 실과교과를 통한 발명교육의 방안. 한국실과교육학회지, 18(4).
  6. 김용익, 최유현, 전인기, 이원춘, 곽선미(2005). 초․중․고등학교 교과교육을통한 발명교육 의 목표 체계 및 내용 기준에 관한 연구. 직업교육연구, 24(3).
  7. 김지숙 외 11인(2013). 중학교 기술․가정 1. 비상교육.
  8. 김진수(2008). 2007년 개정 교육과정에 따른 실과(기술․가정) 교과의 특징과 교과서 개발. 한국교과서연구학회지, 2(1).
  9. 이상봉 외24인(2013). 중학교 기술․가정 1. (주)교문사.
  10. 이상혁 외 14인(2013). 중학교 기술․가정 1. (주)미래엔.
  11. 이정훈(2008). 중등 기술교과교육에서 발명교육 내용의 구성 체계. 한국기술교육학회지, 18(1).
  12. 이춘식 외 10인(2013). 중학교 기술․가정 1. 천재교육.
  13. 이춘식 외 7일(2006). 정규교과를 통한 발명교육 프로그램 개발. 특허청, 경인교육대학교
  14. 정성봉 외 7인(2013). 중학교 기술․가정 1. (주)교학사.
  15. 정철영 외 15인(2013). 중학교 기술․가정 1. 두산동아.
  16. 조강영 외 13인(2013). 중학교 기술․가정 1. (주)금성출판사.
  17. 채정현 외 11인(2013). 중학교 기술․가정 1. (주)삼양미디어.
  18. 최완식 외 11인(2013). 중학교 기술․가정 1. (주)지학사.
  19. 최유현(2005). 지식재산교육 모형의 이론 탐색과 실천 전략. 청소년을 위한 지식 재산교육의 새로운 모색. 한국발명진흥회 지식재산권연구센터.
  20. 최유현, 문대영, 이한규, 이진우(2007). 발명교육이론. 특허청, 한국발명진흥회.
  21. 최유현 외 10인(2013). 중학교 기술․가정 1. 천재교과서.
  22. 한국교육개발원(2006). 발명교육내용표준(개관). 한국교육개발원.
  23. 함수곤(2000). 교육과정과 교과서. 대한교과서주식회사.