초록
정보통신 기술이 발전함에 따라 기업의 IT 의존도가 높아지고 효율적인 IT 거버넌스에 대한 기업들의 관심도 증폭되고 있다. 또한 IT 부문의 운영비 절감 및 업무 효율성 극대화를 위해 매니지드 서비스를 도입하는 기업들도 증가하고 있다. 그러나 아직까지 매니지드 서비스와 기업의 IT 서비스 효율성 혹은 IT 거버넌스 등과의 상관관계에 대한 학문적 또는 실증적 연구는 극히 미흡한 실정이다. 본 연구는 IT-BSC (Balanced Scorecard) 성과지표 모델을 기반으로 매니지드 서비스가 기업의 IT 거버넌스에 미치는 영향을 분석하였다. 전문가 FGI(Focus Group Interview)와 설문 등을 통해 분석된 연구결과는 매니지드 서비스가 IT 거버넌스 효율성을 제고할 수 있는데 특히, 기업의 사용자 지향성과 운영 우수성에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러 비즈니스 프로세스 표준화를 통해 매니지드 서비스를 도입하면 IT 거버넌스 효율성과를 더욱 향상시킬 수 있는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과는 향후 매니지드 서비스를 도입하고자 하는 기업들의 의사결정 시 가이드라인으로 활용될 수 있을 것이다.
The development of IT has led to increase the business's dependence on IT and the interests of enterprises on IT governance. Also, more enterprises have adopted managed services to save operating costs in IT departments and to maximize their business efficiency. However, until recently, there are very few academic as well as practical researches regarding managed services, IT service effectiveness, IT governance and their interrelations. This study analyzes the effects of managed services on IT governance based on the IT-BSC (Balanced Scorecard) model. Using the expert FGI (Focus Group Interview) and survey, the research results present that managed services have the most significant effect on the user-oriented and the operational efficiency in enterprises. Also, managed services through the business process standardization can improve the IT governance more effectively. This study will be a relevant guideline for enterprises that will adopt managed services.