DOI QR코드

DOI QR Code

How to Impact the Adoption of Managed Service on IT Governance of Enterprises?

매니지드 서비스 도입이 기업의 IT 거버넌스에 미치는 영향 분석

  • 장혁수 (한국생산성본부, 지속가능경영센터) ;
  • 전은숙 (연세대학교, 정보대학원) ;
  • 이명진 (한국무선인터넷산업연합회, 정책기획팀) ;
  • 오준택 (게임물 등급위원회, 전문위원실) ;
  • 이봉규 (연세대학교, 정보대학원)
  • Received : 2012.12.30
  • Accepted : 2013.01.21
  • Published : 2013.03.31

Abstract

The development of IT has led to increase the business's dependence on IT and the interests of enterprises on IT governance. Also, more enterprises have adopted managed services to save operating costs in IT departments and to maximize their business efficiency. However, until recently, there are very few academic as well as practical researches regarding managed services, IT service effectiveness, IT governance and their interrelations. This study analyzes the effects of managed services on IT governance based on the IT-BSC (Balanced Scorecard) model. Using the expert FGI (Focus Group Interview) and survey, the research results present that managed services have the most significant effect on the user-oriented and the operational efficiency in enterprises. Also, managed services through the business process standardization can improve the IT governance more effectively. This study will be a relevant guideline for enterprises that will adopt managed services.

정보통신 기술이 발전함에 따라 기업의 IT 의존도가 높아지고 효율적인 IT 거버넌스에 대한 기업들의 관심도 증폭되고 있다. 또한 IT 부문의 운영비 절감 및 업무 효율성 극대화를 위해 매니지드 서비스를 도입하는 기업들도 증가하고 있다. 그러나 아직까지 매니지드 서비스와 기업의 IT 서비스 효율성 혹은 IT 거버넌스 등과의 상관관계에 대한 학문적 또는 실증적 연구는 극히 미흡한 실정이다. 본 연구는 IT-BSC (Balanced Scorecard) 성과지표 모델을 기반으로 매니지드 서비스가 기업의 IT 거버넌스에 미치는 영향을 분석하였다. 전문가 FGI(Focus Group Interview)와 설문 등을 통해 분석된 연구결과는 매니지드 서비스가 IT 거버넌스 효율성을 제고할 수 있는데 특히, 기업의 사용자 지향성과 운영 우수성에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러 비즈니스 프로세스 표준화를 통해 매니지드 서비스를 도입하면 IT 거버넌스 효율성과를 더욱 향상시킬 수 있는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과는 향후 매니지드 서비스를 도입하고자 하는 기업들의 의사결정 시 가이드라인으로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 박유미, 금창섭, 유현경, 배현주, "융합 서비스 제공을 위한 플랫폼 기술 동향," 전자통신동향분석, 제25권, 제6호, pp. 1-10, 2010.
  2. 전은숙, 박건철, 이봉규, "공공기관 지방이전에 따른 영상회의 시스템 도입의 경제성 분석," 멀티미디어학회논문지, 제16호, 제2권, pp. 234-241, 2012.
  3. 정보통신산업진흥원, 2010 국내 기업 e-비즈니스와 IT 활용 조사 보고서, 지식경제부, 2010.
  4. 오세나, 이봉규, "매니지드 서비스 표준화 동향 및 전략," 한국인터넷정보학회 추계학술발표대회 논문집, 제13권, 제2호, pp. 83-34, 2012.
  5. 김정은 기자, "국내 매니지드 서비스 시장 '훈풍' 분다," http://www.itdaily.kr/news/articleView.html?idxno=19739, IT DAILY, 2009.
  6. Vision Gain, Managed Services in LTE Era Report: 2011-2016, pp. 1-139, 2011.
  7. 전성현, "EA와 IT 거버넌스," KERIS 이슈리포트, pp. 1-38, 2006.
  8. 이봉규, 최동진, 이영희, 오익진, "IT 거버넌스 의사결정 구조의 차이 분석: IT전략 그리드 프레임워크 적용," 정보처리학회 논문지D, 제15-D권, 제2호, pp. 285-296, 2008.
  9. 문홍근, "IT Governance의 개념과 추진 방향-EA, IT 성과 관리, IT 수준 진단, ITSM 통합을 중심으로," SAMSUNG SDS Consulting Review, No. 3, pp. 3-13, 2006.
  10. 민창선, ITG(IT Governance)의 프레임워크, Goodus Inc., 서울, 2010.
  11. 김범철, 정은주, 최진철, "IT 아웃소싱 산업 현황 및 전망," 정보처리학회지, 제17권, 제6호, 2010.
  12. Gartner Research, Garter on Outsourcing 2008-2009, Gartner, Inc., Standford, U.S.A., 2008.
  13. Cynthia Doyle and David Tapper, Evaluating the Benefits of IT Outsourcing, IDC, Framingham, MA, 2001.
  14. 안준모, 최정호, 이영택, IT 아웃소싱 관리, 대청, 서울, 2002.
  15. Grover, V., Cheon, M.J., and Teng, J.T.C., "The Effect of Service Quality and Partnership on the Outsourcing of Information Systems Functions," Journal of Management Information Systems, Vol. 12, No. 4, pp. 89- 116, 1996. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518102
  16. 강구호, "E-Business 기업의 IT 아웃소싱 도입 및 성과결정요인에 관한 연구," 동국대학교 대학원 경영학과 석사논문, pp. 92-98, 2004.
  17. VisionGain, Managed Services and Hosting Analysis & Forecast Report 2008-2013, 2008.
  18. KIPA, 데이터센터, 이제는 서비스 경쟁이다, SW 산업동향, 2008.
  19. 조희준, 경영 속의 IT - 5가지 도메인으로 보는 IT 거버넌스, maso, 서울, 2010.
  20. Visiongain, Managed Services and Hosting Analysis & Forecast Report 2008-2013, 2008.
  21. 서한준, 최문근, 손서영, "IT BSC를 기반으로 한 IT 아웃소싱 성과측정 프레임웍 수립," Entrue Journal of Information Technology, Vol. 3, No. 1, pp. 1-11, 2004. https://doi.org/10.3923/itj.2004.1.5
  22. Wim Van Gremgergen, Ronald Saull and Steven De Haes, Linking the IT Balances Scorecard to the Business Objectives at a Major Canadian Group, IDEA Group Publishing, U.S.A., pp. 129-151, 2004.
  23. 이연희, 이준엽, 이윤배, "4대 사회보험 정보연계사업 성과평가모델 개발에 관한 연구 - ITBSC 성과모델을 기반으로," 한국경영정보학회 춘계학술대회, pp. 745-754, 2008.
  24. James H. Frey and Andrea Fontata, "The Group Interview in Social Research," The Social Science Journal, Vol. 28, No. 2, pp. 175-187, 1991. https://doi.org/10.1016/0362-3319(91)90003-M
  25. David L. Morgan and Richard A. Krueger, Focus Group Kit, Sage Publications, Thousand Oaks, CA, 1998.

Cited by

  1. Analyzing Characteristics of the Smart City Governance vol.19, pp.2, 2016, https://doi.org/10.11108/kagis.2016.19.2.086
  2. A Study on the ITIL Management Model Based on the IT Governance for Public Sector vol.17, pp.4, 2014, https://doi.org/10.9717/kmms.2014.17.4.490