Study on the Degree of Perceptions and Needs regarding the Driving Rehabilitation of the Students of Occupational Therapy in Busan and Gyeongnam

운전재활에 대한 부산 경남지방 작업치료과 학생들의 인식도 및 요구도 조사

  • Song, Min-Ok (Dept. of Occupational Therapy, Kyungnam College of Information & Technology) ;
  • Jang, Chel (Dept. of Occupational Therapy, Kyungnam College of Information & Technology)
  • 송민옥 (경남정보대학교 작업치료과) ;
  • 장철 (경남정보대학교 작업치료과)
  • Received : 2013.10.31
  • Accepted : 2013.11.29
  • Published : 2013.11.30

Abstract

Objective : The purpose of this study was to know the degree of the perceptions and the needs regarding the driving rehabilitation of students of occupational therapy. Method : Subjects are 317 students, department of occupational therapy of 4 colleges in Gyeongnam and Busan. Questionnaire consist of 15 questions of perceptions of the driving rehabilitation, 9 questions of needs of the driving rehabilitation, and 4 questions of subjects. The period of surveys was from 12, May to 12, Jun, 2013. Result : 73(23.1%) students answered that they knew about the driving rehabilitation and 47(14.8%) students answered that they experienced the driving rehabilitation. The answers about the channels of knowing and experience regarding driving rehabilitation had 'through the college'. The perceptions regarding the specialist and programs of driving rehabilitation was low compared with the knowing of the driving rehabilitation. The perception of needs regarding the driving rehabilitation for people with disabilities was high and they answered that they need the educations regarding driving rehabilitation. The 3rd grade students had high degree of perceptions and needs compared with 1st and 2ed grade students. And A college students had high degree of perceptions and needs compared with C and D college students. Conclusion : It is important that subject regarding of the driving rehabilitation include in curriculum of occupational therapy for strengthen the role of the occupational therapist in the driving rehabilitation.

목적 : 본 연구의 목적은 작업치료과 학생들의 운전재활에 대한 인식도 및 요구도를 파악함으로써 차후 운전 재활에 대한 교육의 필요성 알아보고, 차후 운전 재활에 대한 연구를 하는데 기초자료로 사용하고자 하였다. 연구방법 : 연구 대상자는 경남, 부산 지역의 전문대학 작업치료과 학생 317명이었다. 설문지는 운전재활에 대한 인식과 관련된 15개 문항과, 운전재활에 대한 요구도 관련 9개 문항 그리고 대상자 특성에 관한 4개 문항으로 구성되었다. 설문지 배부 및 회수 기간은 2013년 5월 12일부터 6월 20일었다. 결과 : 운전재활에 대해 알고 있다고 응답한 학생은 73명(23.1%)였으며, 직접 경험한 적이 있는 학생은 47명(14.8%)였다. 운전재활을 알게 된 경로 및 경험한 경로는 모두 학교가 높은 비율을 차지하였다. 운전재활에 대해 알고 있다고 응답한 비율에 비해 운전재활 전문가 및 운전재활 프로그램 및 정책에 대한 인식은 아주 낮은 것으로 나타났다. 장애인의 운전재활 필요성에 대한 인식은 높았으며, 운전재활에 대한 교육이 필요하다고 느끼고 있었다. 인식도와 요구도에 대한 학년별 차이에서는 3학년이 1,2학년보다 인식도와 요구도가 높고, 학교별로 A학교가 C, D학교보다 유의하게 높은 인식도를 보였다. 결론 : 운전재활분야에서 작업치료사들의 영역을 확고히 하기 위해서는 작업치료를 담당하게 될 학생들에 대한 교육이 정규교육으로 이루어지는 것이 필요할 것으로 생각되어 진다.

Keywords