Development of Performance Model for EA Service and AHP Analysis of Quality Items

EA 서비스 성과모형 개발 및 품질항목별 AHP 분석

  • Shin, Daul (Dept. of Information Resource Management, National Information Society Agency) ;
  • Park, Il-Kyu (Business Technology Headquarter, Ardent Consulting Co.)
  • 신다울 (한국정보화진흥원 정보자원관리부) ;
  • 박일규 ((주)아던트컨설팅 BT본부)
  • Received : 2013.10.15
  • Accepted : 2013.12.27
  • Published : 2013.12.30

Abstract

The necessity of research for EA service and performance is surfacing while nation-level and individual agency level performances utilizing Government-wide EA information. In this study, performance model for EA service has been developed categorizing characteristic elements of EA as service. And weight differences between quality items that constitute performance model have been calculated using AHP analysis method. To achieve the stated, SERVQUAL applied performance model for EA service has been developed working through logical reasoning and a broad range of theoretical studies concerning EA service. Moreover, relative weight differences between quality items that constitute the model have been calculated. The results of weight analysis find that importance differences between quality items in order of significance are as follows: EA administrator > EA information > EA education > EA policy > EA operating system. This study, as the nation's first research to graft the public-sector EA service onto SERVQUAL Model that is capturing remarkable attention, has considerable practical and theoretical implications.

범정부 EA 정보를 활용하여 국가 및 개별기관 차원의 주요 성과가 대내 외적으로 나타나고 있는 현 시점에서 EA 서비스 및 성과에 대한 연구 필요성이 제기되고 있다. 본 연구에서는 '서비스로서의 EA'의 특징적 요소를 유형화하여 EA 서비스 성과모형을 개발하고, 성과모형을 구성하는 품질항목별 가중치 차이를 AHP 분석기법을 활용하여 도출하고자 하였다. 이를 위해 EA 서비스 및 성과, 공공서비스 품질 관련 광범위한 이론적 연구와 논리적 추론과정을 통해 범용적인 서비스 측정 도구로 활용되고 있는 SERVQUAL을 적용한 EA 서비스 성과모형을 개발하였고, 모형을 구성하는 품질항목간 상대적 가중치를 산출하였다. 가중치 분석결과, EA담당자-EA정보-EA교육-EA정책/제도-EA운영시스템 순으로 중요도 차이를 보이는 것으로 분석되었다. 이는 EA 성과향상을 위해서는 EA정책/제도 운영시스템과 같은 품질항목 보다는 EA담당자 정보 교육과 같은 품질항목을 비중 있게 관리해야 함을 보여주고 있으며, 본 연구는 서비스 품질 측정 평가 모델로 국내 외에서 각광 받고 있는 서브퀄 모형(SERVQUAL Model)에 공공부문 EA 서비스를 접목한 국내 최초의 연구로서 실무적 및 이론적으로 시사하는 바가 크다.

Keywords

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