참고문헌
- 교육과학기술부(2011). Global Ph.D Fellowship 추진계획(안). 교과부 발표자료.
- 김병주(2006). BK21사업 재정지원의 상대적 효율성 분석. 교육재정경제연구, 15(2): 221-245.
- 김병주 ․ 최손환 ․ 서지영(2005). 두뇌한국21(BK21) 사업에 대한 학생 만족도 분석. 23(4): 321-342.
- 김세균(1999). 두뇌한국21(BK21) 사업의 문제점. 사회비평, 21: 140-150.
- 나승일 ․ 박희철 ․ 김연정 ․ 장규선 ․ 장현진 ․ 이은경(2009). 산업교육 분야 전공 대학원생의 연구역량 형성과정. 농업교육과 인적자원개발, 41(3): 87-121.
- 박경호 ․ 백일우(2008). 패널자료를 이용한 BK21 사업과 대학의 연구성과분석을 위한 새로운 접근방식의 모색, 교육행정학연구, 26(3): 233-249.
- 백일우 ․ 박경호(2007). 1단계 BK21 사업이 대학의 연구성과에 미치는 영향에 관한 연구, 교육행정학연구, 25(4): 435-453.
- 정우진 ․ 김경연 ․ 조보경 ․ 이영미(2008). 제2단계 BK21사업에 대한 학생들의 만족도조사: 인문 ․ 사회계열을 중심으로. 한국교육학연구, 14(2): 155-279.
- 이영(2012). 대학교qor육체제의 현황과 문제. 지식의 지편, 12: 40-55.
- 한국연구재단(2013). BK21 ․ WCU 후속사업 계획(안) 공청회 자료. 한국연구재단(2013.3.22일).
- Bieschke, K. J., Bishop R. M., & Garcia. V. L.(1996). The utility of the research self-efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4: 59-75. https://doi.org/10.1177/106907279600400104
- Bishop, R. M., & Bieschke, K. J.(1998). Applying social cognitive theory to interest in research among counseling psychology doctoral students: A path analysis. Journal of Counseling Psychology, 45(2): 182-188. https://doi.org/10.1037/0022-0167.45.2.182
- Jones, L. N.(2006). The role of faculty and peer research mentoring in research productivity, self-efficacy, and satisfaction of doctoral students. Unpublished doctoral dissertation, University of Missouri-Kansas City.
- Kahn, J. H., & Scott, N. A.(1997). Predictors of research productivity and science-related career goals among counseling psychology doctoral students. The Counseling Psychologist, 25: 38-67. https://doi.org/10.1177/0011000097251005
- Vaccaro, N.(2009). The relationship between research selfefficacy, perceptions of the research training environment, and interest in research in counselor education doctoral student and ex-post-facto, cross-sectional correlational investigation. Unpublished doctoral dissertation, University of Central Florida.
- 미국 연방과학재단, http://www.nsf.gov/funding.
- 일본 과학진흥처, http://www.jsps.go.jp.