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Study on the User Experience Design for Emotional Marketing in an Transmedia Environment

트랜스미디어 환경에서의 감성마케팅을 위한 사용자 경험디자인에 대한 고찰

  • Received : 2012.06.19
  • Accepted : 2012.08.29
  • Published : 2012.09.28

Abstract

The expansion of media is in close connection with the expansion of awareness. The invention of characters enabled mankind to cross over time and space. Machines led to the development of body functions and electricity led to the expansion of space and time. Computers are the extension of the human brain and the advent of the internet led to the expansion of relationships. Even at this moment, media is unremittingly progressing like a spread of a mutant virus, and has resulted in fusion and complex phenomena such as convergence and hybrid media. Transmedia is a compound word formed by the word "Trans" which means traverse, transcend, penetrate or change, and the word "Media" and has the meaning "media which transcends media" which embraces all of modern day media. However, unlike other fusion or complex media, it is different in that it is not a combination of technologies but a combination of technology and emotion. Thus, transmedia should be recognized as a form of media that carries a significant meaning from the user experience aspect as it must simultaneously satisfy both "emotional awareness", which appeals to the human emotion, and "conscious awareness" of mankind, which arises out of the digital technology considered to be important in the smart-era society. This study first examines the concept of transmedia, and then examines the role of user experience design which triggers conscious thinking and strategies for emotional marketing. This study aims to be recognized as a matter for consideration with respect to the development stage for the establishment of a steady communication relationship between developers and designers, as well as communication with users.

미디어의 확장은 인식의 확장과 맞닿아 있다. 문자의 발명은 시공간을 넘게 하였다. 기계는 육체의 기능 확장으로 이어졌으며, 전기는 공간과 시간으로 확장되었다. 컴퓨터는 두뇌의 확장이며, 인터넷은 관계의 확장으로 이어졌다. 지금 이 순간에도 미디어는 바이러스의 변종증식처럼 끊임없이 진보하고 있으며, 컨버전스나 하이브리드와 같은 융 복합 현상으로 이어진다. 이제 미디어는 인간 의식을 대신하고 있다. 트랜스미디어는, '횡단', '초월', '관통', 변화' 등을 뜻하는 'Trans'와 'Media'의 합성어로 현대사회 모든 미디어를 수용하는 '미디어를 초월한 미디어'를 뜻한다. 그러나 다른 융 복합 미디어와 달리 기술과 기술의 결합이 아닌 기술과 감성을 융합한다는 차별성을 가진다. 따라서 트랜스미디어는 스마트사회에서 중요시되는 디지털기술에 의한 인간의 '의식적 자각'과 인간 감성에 호소하는 '정서적 자각'을 동시에 충족시켜야하는 '사용자 경험'이라는 측면에서 중요한 의미를 가진 미디어로 인식되어져야 할 것이다. 본 논문에서는 먼저 트랜스미디어의 개념을 알아보고 의식적 사고를 유발하는 사용자경험디자인의 역할과 감성마케팅에 대하여 살펴보고자 한다. 이러한 고찰이 앞으로 개발자와 디자이너, 그리고 사용자와의 원활한 소통관계를 이루기 위한 개발단계에 있어 고려해야할 개념으로 이해되기를 기대한다.

Keywords

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