References
- 강현석․박찬혁 (2006). 교육과정 정상화를 위한 교과별 서술, 논술형 평가 방법의 재개념화, 교육학 논총 27(2),15-38.
- 경기도 교육청 (2010). 서술형 평가 문항의 실제. 출처: http://www.goe.go.kr
- 경기도 교육청 (2011). 중1-2 창의서술형 평가..전국 처음. 경기도 교육청 2011. 6. 10일자 보도자료. 출처: http://www.goe.go.kr/
- 경기도 교육청 (2011). 서술형 평가, 3년 후 40%. 경기도 교육청 2011. 11. 14일자 보도자료. 출처: http://www.goe.go.kr/
- 경기도교육연구원 (2011a). 2011학년도 경기도 중학교 창의.서술형평가 문제지. 출처: http://www.goedu.kr/teams4epb/
- 경기도교육연구원 (2011b). 2011학년도 2학년 수학 교과 문항분석표. 출처:http://www.goedu.kr/teams4epb/
- 교육과학기술부 (2011). 초.중등학교 교육과정 총론. 서울: 교육과학기술부.
- 김남준․배종수 (2006). 서술형 평가가 초등학생의 수학적 성향에 미치는 영향 연구, 한국초등수학교육학회지 10(2), 195-219.
- 김성규․유윤재 (2006). 고등학생을 위한 수학교과 서술형 평가 문항 자료 개발 및 적용, 과학교육연구지 30, 1-22.
- 김해규 (1999). 제주도내 초등학교 교사들의 수학과 수행 평가 유형에 대한 선호 실태 분석 연구, 한국초등수학 교육학회지 3, 61-74.
- 남승인 (2007). 수학 창의성 신장을 위한 평가 문항 개발 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E<수학교육 논문집>, 21(2), 271-282.
- 노선숙․김민경․조성민․백해진 (2008). 중학교 1학년 수학과 서술형 평가문항 개발 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 47(4), 487-503.
- 노선숙․김민경․조성민․정연숙․정윤아 (2008). 중등수학과 서술형 평가의 현황 분석 연구, 한국학교수학회논문집 11(3), 377-397.
- 도주원․오지연․공지연․주미정․김미영․이대현․박만구 (2009). 초등 교사들의 수학과 서술형 평가에 대한 인식 및 실태, 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 12(2), 63-80
- 박성만 (2011). 2011학년도 서술형 평가문항 제작 연수 자료. 출처: http://www.goe.go.kr
- 인천광역시 교육청 (2011). 서답형 평가문항 출제 및 채점 원리. 인천 : 인천광역시 교육청.
- 서울특별시교육연구정보원 (2010). 서술형 평가의 출제에서 채점까지(수학과). 서울: 서울특별시교육연구정보원.
- 서울특별시교육청․서울특별시교육정보연구원 (2011). 수학과 서술형평가 문항 자료집. 서울: 서울특별시교육정보연구원.
- 서지영․남명호․김소영․이원석․최미숙․홍수진․권영민 (2010). 창의력 계발 및 인성 함양을 위한 수행평가 활성화 방안 연구. 서울: 교육과학기술부.
- 중앙일보 (2011). '독서이력'이 입시 주요 변수로 …내신서 서술형 20-40% 이상 출제…NEAT로 영어 말하기․쓰기도 평가. 중앙일보 2011. 12. 19일자. 출처: http://article.joinsmsn.com
- 충청북도 교육청 (2011). 서술형 평가 문항의 제작과 활용. 청주 : 충청북도 교육청. 출처: http;//cbe.go.kr
- 황혜정 (2003). 수학과 수행평가에 관한 이해의 혼돈. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(2), 159-176.
- Abu-Lughod, L. (1991). Writing against culture. In R. Fox (Ed.), Recapturing anthropology: Working in the present (pp.137-162). Santa Fe, NM: School of American Research Press.
- Anderson, C. M., English, C. L., & Hedrick, T. M. (2006). Use of the structured descriptive assessment with typically developing children. Behavior Modification, 30(3), 352-378. doi: 10.1177/0145445504264750
- Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York, NY: Addison Wesley Longman.
- Andrade, H. G. (2000). What do we mean by results?: Using rubrics to promote thinking and learning. Educational Leadership, 57(5), 13-18.
- Boston, C. (2002). Understanding scoring rubrics: A guide for teachers. Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement.
- Cohen, D. K. (1995). What is the system in systemic reform? Educational Researcher, 24(9), 11-17, 31. https://doi.org/10.3102/0013189X024009011
- Fan, L. (2011). Performance assessment in mathematics: concepts, methods and examples from research and practice in Singapore classrooms. Singapore: Prentice Hall.
- Jackson, C. W. & Larkin, M. J. (2002). Rubric: Teaching students to use grading rubrics. Teaching Exceptional Children, 35(1), 40-45. https://doi.org/10.1177/004005990203500106
- Mertler, C. A. (2001). Designing scoring rubrics for your classroom. Practical Assessment, Research and Evaluation, 7(25).
- Moskal, B. M. (2000). Scoring rubrics: What, when and how?. Practical Assessment, Research and Evaluation, 7(3).
- Ohio Department of Education. (2006). Constructed response items on Ohio Achievement Tests and available resources. Retrieved from http://www.ode.state.oh.us/.
- Ohio Department of Education. (2011a). Ohio Achievement Assessments mathematics: Grade 8 student test booklet spring 2011. Retrieved from http://www.ode.state.oh.us/.
- Ohio Department of Education. (2011b). Ohio Achievement Assessment grade 8 mathematics spring 2011: Answer key and scoring guidelines. Retrieved from http://www.ode.state.oh.us/.
- Ohio Department of Education. (2011c). Ohio Achievement Assessments grades 5-8 reading & mathematics grades 5 & 8 science: Directions for administration spring 2011. Retrieved from http://www.ohiodocs.org/OAA.
- Osterlind, S. J., & Merz, W. R. (1994). Building a taxonomy for constructed-response test items. Educational Assessment, 2(2), 133-147. https://doi.org/10.1207/s15326977ea0202_2
- Popham, W. J. (1997). What's wrong and what's right-with rubrics. Educational leadership, 55(2), 72-75.
- Tankersley, K. (2007). Tests that teach: Using standardized tests to improve instruction. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Van de Walle, J. A. (2007). Elementary and middle school mathematics; Teaching developmentally. (6th ed.) Boston, MA: Pearson Education.
Cited by
- 원의 방정식의 서술형 평가에서 오류유형 분석 vol.53, pp.4, 2012, https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.4.509
- 고등학교 기하와 벡터 과목에서 풀이과정 서술의 오류 분석 vol.56, pp.1, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2017.56.1.63