DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on Forecasting Model of Popularity Rating for Drama Programs

드라마 시청률 예측모델에 대한 실증적 연구

  • Received : 2012.08.03
  • Accepted : 2012.08.25
  • Published : 2012.09.30

Abstract

Production of drama programs has been granted as a creative work. Thus Systematic approaches to improving quality of drama programs have hardly been tried. This research is for producing a statistical computing model that is capable of forecasting on popularity rating of drama programs produced by KBS, especially forecasting prior to the broadcasting. For the work, we traced various factors affecting on drama popularity ratings, found the relationships among the factors with a regression analysis work, and created the forecasting model on drama popularity ratings. The research result could be applied for finding proper scales of input factors necessary to drama program productions.

드라마 프로그램 제작은 창작 영역에 속하는 것으로 간주되어 왔다. 따라서 드라마 프로그램의 품질 향상에 대한 시스템적 접근은 별로 시도되지 않았다. 본 연구의 목적은 KBS에서 제작되는 드라마 프로그램의 시청률을 방영 이전에 예측할 수 있는 통계적 계산모델을 제시하는 데 있다. 이를 위해 시청률에 영향을 미치는 요인들을 찾아내고 이들의 상호관계를 회귀분석 기법으로 밝혀내어 시청률 예측모델을 도출했다. 본 연구결과는 드라마 프로그램의 제작에 필요한 각 투입 요소들의 적정 규모를 산정하는 데 유용하게 활용될 수 있다.

Keywords

References

  1. 권호영, 박웅진, 윤석진, 김숙, 드라마 성공요인 분석, 한국콘텐츠진흥원, 2009
  2. 로버트W. 맥체스니, 오창호 역, "미디어 정책 개혁론", 나남출판. 2009. pp.297-321.
  3. 박소라, 지상파 외주제작 프로그램의 성과 결정 요인에 관한 연구, 한국언론학보, 46권 2호, 2002, pp. 341-112
  4. 배진아, 드라마 시청률 영향 요인 분석: 드라마 속성 및 수용자 요인을 중심으로, 한국방송학보, 19권 2호, 2005, pp. 270-309
  5. 심미선, 한진만, 프라임 타임대 지상파 텔레비전 프로그램 선택에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 한국언론학보, 46권 4호, 2002, pp. 177-216
  6. 유세경, 김숙, "드라마 시청률에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 - 외주 제작 드라마의 생산요소들을 중심으로, 2010
  7. 이화진, 김숙, TV 드라마 시청률에 영향을 미치는 요인: 내용변인을 중심으로, 한국방송학보, 21권 6호, 2008, pp. 492-534
  8. 조항제 외, "21세기 미디어 연구의 패러다임", 한나래. 2000. pp.11-13.
  9. 한국방송학회, "방송편성론", 나남출판, 2000, pp. 25-28
  10. Austin, B. Immediate scating: A look at movie audiences. Belmont, CA: Wadsworth, 1989
  11. Cooper, R., An expanded, integrated model for determining audience exposure to television. Journal of Broadcasting & Electronic Media, vol. 32, no. 4, 1993, pp. 401-419
  12. Garrison, L., Decision processes in motion picture production: A study of uncertainty, Doctorial Dissertation, Stanford University, 1971
  13. John D. Sterman, "Business Dynamics -Systems Thinking and Modeling for a Complex World", McGraw-Hill. 2000.
  14. Lacy, S. The financial commitment approach to news media competition. Journal of Media Economics, vol. 5, no. 2, 1992, pp. 5-21 https://doi.org/10.1080/08997769209358220
  15. Limerick, D., & Cunnington, B., Managing the new organization: A blue print for networks and strategic alliances. San Francisco: Jossey-Bass, 1993
  16. Prag, J., & Casavant, J. An empirical study of the determinants of revenues and maketing expenditures in the motion picture industry, Journal of Culture Economics, Vol. 18, pp. 217-235, 1994 https://doi.org/10.1007/BF01080227