DOI QR코드

DOI QR Code

Timing Agency in Digital Comics : Focused on Multimedia Comics

전자만화의 타이밍 에이전시 : 멀티미디어와 혼합된 만화를 중심으로

  • Published : 2012.06.30

Abstract

Comic book readers have respectively different reading speed and this means that time in comics is translated by readers' view. The authors arrange panels and gutters to control time, but time recognition in comics depends on the readers and generally it is the readers' role. On the contrary, the phenomenon having occurred by infinite canvas varied the authority of timing. Infinite canvas can give the comic book authors more authority of controlling timing than the readers by intervening in readers' relative time as an agents and transforming their fictive time into absolute time. Following to the concept of "Agency" in games, agency is the power which satisfies the players by reemergence of their intentions. Since some of digital comics absorbed the properties of other media such as animation and sound, we can see that the reader's timing agency is shifted to the author's timing agency. The purpose of this study is to analyse this phenomenon and to remind that agency motivated by the balance between material constraints and formal constraints becomes a condition of readability of digital comics but excessive timing constraints given to the readers causes a decrease of the readers' timing agency. This also can be a considerable matter when we produce digital comics.

만화책을 읽을 때 드는 시간은 제각각이다. 이는 독자의 주관으로 만화속의 시간이 해석됨을 의미한다. 물론 만화의 시스템 안에서 시간성, 즉 만화의 타이밍을 조절하기 위해 여러 가지 장치를 만화 안에 배치시키는 것은 작가지만, 만화에 몰입하여 그 시간 감각을 읽고 상상하는 일은 독자의 몫이다. 즉, 종이만화에서 일반적으로 만화의 타이밍을 주관하는 주체는 독자였다. 반면 종이만화에서 전자만화로 매체가 바뀌게 되면서 새롭게 포착되는 현상은, 독자의 상대시간에 작가가 개입하여 절대시간으로 이행되는 양상이다. 게임 매체에서의 에이전시 이론에 따르면, 에이전시란 게임 안에서 독자가 할 수 있는 일을 재현해주는 게임 속의 대행을 의미하며 그에 수반되는 강제성으로 하여금 게임에 만족할 수 있게 한다. 전자만화 중 일부, 애니메이션이나 게임 등의 매체의 성격을 흡수한 형태의 전자만화에서는 출판만화에서 독자가 누릴 수 있었던 주관적인 타이밍이 작가에게 이행되는 경우를 볼 수 있다. 전자만화에서의 질료적 제약인 서사의 질 혹은 정보량, 형상적 제약인 조작이 균형을 이루어야 타이밍 에이전시가 높아진다. 적절한 에이전시는 전자만화의 가독성을 높이지만, 서사와 조작 사이의 불균형은 독자의 타이밍 에이전시를 빼앗게 된다. 멀티미디어와 혼합된 전자만화를 연출할 때 그 점 역시 고려하여야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김겸섭, 뉴미디어 시대의 인터랙티브 드라마, 브레히트와 현대연극, 제16집, No.18(2007), p.489-514.
  2. 스콧 맥클라우드, 김낙호 역, 만화의 미래, 비즈앤비즈, 2008.
  3. 이정엽, 디지털 게임의 서사학 시론: 에이전시와 다중 시점의 문제를 중심으로, 디지털 스토리텔링 연구, 제2권 제2호(2007,10), p.97-122.
  4. 여미주, "타블렛 PC용 전자만화책의 형태 연구: 읽기 순서 바꾸기와 타이밍 에이전시 전략을 중심으로", 카이스트 문화기술대학원 석사학위논문(2012, 2).
  5. 윤희형, http://quixotist.tistory.com, "만화의 이해-스콧 맥클라우드", http://quixotist. tistory.com/entry/만화의-이해-스콧-맥클라우드, 2012년 4월 30일.
  6. Cohn, N., Early writings on visual language, EMAKI, 2003.
  7. Eisner, W., Comics and sequential art, Poorhouse Press, 1985.
  8. Groensteen, T., B. Beaty, & N. Nguyen, The system of comics, Univ Press of Mississippi, 2007.
  9. McCloud, S., Understanding comics: The invisible art, Tundra Publishing, 1993.
  10. Murray, J. H., Hamlet on the Holodeck: The future of narrative in cyberspace, Free Press, 1997.
  11. Wardrip-Fruin, N., First Person: New media as story, performance and game, The MIT Press, 2004.
  12. Khordoc, C., "The comic book's soundtrack: Visual sound effects in Asterix", in Varnum, R. & C.T. Gibbons (eds.), The language of comics: Word and image, University Press of Mississippi, 2001, pp.156-173.
  13. Coh, N., "The limits of time and transitions: Challenges to theories of sequential image comprehension", Studies in Comics, Vol.1, No.1(2010), p.127-149. https://doi.org/10.1386/stic.1.1.127/1
  14. Mateas, M., "Interactive drama, art and artificial intelligence", Carnegie Mellon University, School of Computer Science, Ph.D. Dissertation(2002.12).
  15. Wardrip-Fruin, N., M. Mateas, S. Dow & S. Sali, "Agency reconsidered", Breaking New Ground: Innovation in Games, Play, Practice and Theory, Proceedings of DiGRA 2009, London Brudel University, 2009.9.
  16. MiddMediaWiki, http://mediawiki.middlebury.edu/wiki/MIDDMedia/Main_Page, "Time in Comics", 2012년 4월 2 9 일, http://mediawiki.middlebury.edu/wiki//MIDDMedia/Time_in_comics.
  17. Scott McCloud, http://scottmccloud.com, 2012년 4월 29일.
  18. 여동현, (2011).
  19. 오정호, <커피노마드> (2012).
  20. 호랑 <봉천동귀신> (2011).
  21. 호랑.김윤아, <다하지 못한 말> (2011).
  22. Chris Ware, (2011).