DOI QR코드

DOI QR Code

서울시 배수성 아스팔트 포장의 기능적 평가 연구

Study on the Functional Evaluation of Permeable Asphalt Concrete Pavement in Seoul City

  • 이상염 (서울시청 도시안전본부 도로관리과) ;
  • 김인태 (명지대학교 교통공학과) ;
  • 문성호 (서울과학기술대학교 건설공학부) ;
  • 권수안 (한국건설기술연구원 도로연구실)
  • 투고 : 2012.02.03
  • 심사 : 2012.05.22
  • 발행 : 2012.06.15

초록

배수성 포장에 있어 기능적 평가인 투수성 실험과 더불어 소음저감 측정을 서울시에서 시공한 구간에서 실시하였다. 소음측정은 두 가지 방법을 이용하였는데 그 방법은 Pass-by 방법과 NCPX(Novel Close Proximity) 방법을 이용하였다. Passby 방법은 교통량에 따른 소음원이 전달되는 것을 측정하는 방법이고, NCPX는 타어어와 포장 표면간의 마찰음을 측정하는 방법이다. 현장투수시험을 위해서는 총 5개의 구간에서 실시하였으며 각 구간마다 주행부와 비주행부로 나뉘어 측정하였다. 3개 구간의 Pass-by 측정을 위해서는 교통소음원 발생점으로부터 인접한 곳에서 측정을 실시하였고 또한 공원내부 혹은 단지 내부에서도 소음을 측정하였다. 마지막으로 NCPX 측정은 4군데서 실시하였다. 결과적으로 배수성 포장의 기능인 투수성과 소음저감이 2, 3년 사이에서는 그 기능을 잘 유지함을 알 수 있었다.

The functional evaluation of constructed permeable pavements was conducted in terms of water permeable performance and noise reduction measurements in Seoul city. The field measurements of noise was based on two methods such as pass-by and novel close proximity(NCPX). The pass-by test and NCPX method are related to noise propagation and tire/pavement interaction noise measurement, respectively. For the water permeable tests, five sections were chosen; furthermore, the measurements were conducted for both of wheel path and non-wheel path area. For the pass-by measurement, three sections were chosen; furthermore, two different locations, which were near measurement point to traffic noise and far measurement point inside park or hosing complex, were selected for each section. Finally, tire/pavement interaction noise measurements were carried out at four locations. The results show that the functional performance of water permeability and noise reduction was well remained within 2 or 3 years after permeable pavement construction.

키워드

참고문헌

  1. 고속도로공사 전문시방서 (2009). 고속도로 전문시방서. 한국도로공사.
  2. 김형석, 이현종, 이광호, 김형배 (2010). "배수성 포장용 고점도 아스팔트 바인더 개발." 한국도로학회 논문집, 제12권, 제2호, pp81-90.
  3. 서울시 도시안전실 (2011). 저소음 배수성 포장 유지관리 실태보고서. 서울특별시 도시안전실.
  4. 환경정책기본법 (2009). 환경정책기본법(소음환경기준) 제10조 제2항. 환경정책기본법.
  5. Cho, D-S., and Mun, S. (2008a) "Determination of the sound power levels emitted by various vehicles using a novel testing method". Applied Acoustics, Vol. 69. pp. 185-195. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2006.08.012
  6. Cho, D-S., and Mun, S. (2008b). "Study to analyze the effects of vehicles and pavement surface types on noise". Applied Acoustics, Vol. 69. pp.833-843. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2007.04.006
  7. Cho, D-S., and Mun, S. (2008c). "Development of a highway traffic noise prediction model that considers various road surface types". Applied Acoustics, Vol. 69. pp. 1120-1128. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2007.06.004
  8. International Organization for Standardization. (1997). ISO 11819-1:1997: Acoustics - Measurement of the Influence of Road Surfaces on Traffic Noise - part 1: Statistical Pass-by Method.
  9. International Organization for Standardization. (2000). ISO 11819-2:2000: Acoustics - Measurement of the Influence of Road Surfaces on Traffic Noise - part 2: The Close Proximity Method.
  10. KS F 2394 (2004). 투수성 포장체의 현장 투수 시험 방법. 한국표준협회.
  11. Mun, S., Cho, D-S., and Choi, T-M. (2007). "Influence of pavement surface noise: the Korea Highway Corporation test road". Canadian Journal of Civil Engineering, Vol. 34. pp. 809-816. https://doi.org/10.1139/l07-007
  12. Mun, S., and Cho, D-S. (2009). "Noise measuring technique and field evaluation based on the effects of vehicles and pavement types". Canadian Journal of Civil Engineering, Vol. 36. pp. 1816-1824. https://doi.org/10.1139/L09-106

피인용 문헌

  1. A Study of Eliminating the Vehicle Noise of Engine RPM from the Friction Noise between Tire and Road Pavement by Using a NCPX Method vol.15, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7855/IJHE.2013.15.4.031
  2. Estimation of Total Sound Pressure Level for Friction Noise Regarding a Driving Vehicle using the Extended Kalman Filter Algorithm vol.16, pp.5, 2014, https://doi.org/10.7855/IJHE.2014.16.5.059