A Study on the Judgement Criterion of Arrived Ship under Voyage Charterparty

항해용선계약상 도착선의 판단기준에 관한 연구

  • 한낙현 (경남대학교 경상대학 무역학과) ;
  • 이재성 (일본 와세다대학 상학부)
  • Received : 2012.07.30
  • Accepted : 2012.09.26
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of the study aims to analyse the judgement criterion of arrived ship under voyage charterparty with the Merida Case. A ship is an arrived ship if she is in port and either able to proceed immediately to a berth or in such a position that she is at the immediate and effective disposition of the chaterparty. Identification of the specified destination-whether berth or port-impacts on the incidence of loss occasioned by delay in loading or discharging, when the delay is due to the place at which the vessel is obliged by the terms of the charterparty to load or discharge her cargo being occupied by other shipping. The Merida case is an appeal by the charterers from a final Arbitration award of two very experienced arbitrators, dated 20th April, 2009. The arbitrators held that a voyage charterparty, dated 5th February, 2007, of the vessel, The M/V Merida, entered into between charterers and the owners, was a port rather than a berth Charterparty. The Primary relevance of this distinction does to the allocation, as between owners and charterers, of the risk of delay caused by congestion at load and discharge ports. The question of law arising in this appeal is whether the arbitrators were right to conclude that the charterparty was a port and not a berth charterparty. The arbitrators additionary placed some reliance on a post-contractual e-mail from the agents, which suggested that charterers did not dispute the validity of the NOR-and, hence, that this was a port charterparty.

본 연구는 항해용선계약상 목적지표시의 원칙과 그 운용에 대해 Merida호 사건을 중심으로 분석하는 것에 목적이 있다. 선박이 항에 있거나 용선자의 자유재량으로 선박의 도착이 즉각적 또는 효과적으로 용선자의 이용에 맡길 수 있는 선석으로 즉각 도달하거나 또는 그와 같은 위치에 있는 선박은 도착선이 된다. 선박이 용선계약의 조건에 의해 화물을 선적 또는 양하할 의무가 있는 장소에서 지연이 발생한 경우 선박이 선석 또는 항에 있는지의 여부에 불구하고 특정 목적지의 식별표시는 화물의 선적 또는 양하함에 있어 지연에 의해 발생한 손해사고에 대해 영향을 미친다. Merida호 사건은 2009년 4월 20일 용선자가 2명의 저명한 중재인의 최종중재재정에 대해 상소한 사안이다. 2007년 2월 5일 본선 Merida호에 대해 용선자와 선박소유자 간에 체결한 항해용선계약은 Berth Charter이기 보다는 Port Charter이었다. 선주와 용선자 간에 이 차이에 대한 기본적인 관련성은 선적항과 양륙항에서 선박혼잡에 의해 발생한 지연위험의 분담이다. 이 상소에서 제기된 법적 쟁점으로서 중재인이 이 용선계약은 Port Charter이며 Berth Charter가 아니라는 판정을 내릴 수 있는 권리가 있는지 여부이었다. 중재인은 용선자가 하역준비완료통지서의 유효성에 대해서는 논쟁하지 않았다는 것을 판정하면서 따라서 본 용선계약은 Port Charter라고 판정하였다.

Keywords

References

  1. 김정회, "1994년 Gencon 항해용선계약서에 관한 고찰" 한국해운학회지, 제29호, 한국해운학회, 1999, pp.43-73.
  2. 박길상.양정호, "항해용선계약에서 정박기간의 개시요건,"한국해법학회지, 제28권 제1호, 2006, pp.277-293.
  3. 우성구.한낙현, "항해용선계약에서 체선료와 부적운임에 관한 판례분석-Johnny K호 사건을 중심으로-," 국제상학, 제22권 제4호, 한국국제상학회, 2007, pp.69-86.
  4. 이광희.이원정, 용선계약실무, 박영사, 2009.
  5. 이승환, "항해용선계약상 도착선에 관한 연구-Johanna Oldendorff호 사건을 중심으로-", 성균관대학교 대학원 박사학위논문, 2012.
  6. 이용근, "항해용선계약의 법리에 관한 연구", 한국해운학회지, 제11호, 한국해운학회, 1990, pp.89-110.
  7. 이원정.방희석, "항해용선계약상 F.I.O.조건 판례연구", 국제상학, 제22권 제1호, 한국국제상학회, 2007, pp.45-66.
  8. 임석민,국제운송론(제3판), 삼영사, 2007.
  9. 정영석, 해운실무, 해인출판사, 2004.
  10. 한낙현, "항해용선계약상 안전항담보의무위반에 의한 초과정박손해배상금의 청구에 관한 연구," 한국항만경제학회지, 제25집 제2호, 한국항만경제학회, 2009, pp.149-17
  11. 谷本裕範.宮脇亮次, 新.傭船契約の實務的解說, 成山堂, 2008.
  12. Berlingieri, F., "The Allocation of Risk in voyage charter parties," 8 J .M.L.C, 1977, p.497.
  13. Boyd, S. C., et al., Scrutton on Charterparties and Bill of Lading, 21st ed., Sweet & Maxwell Ltd., 2008
  14. Carver, T. C., A Treaties on the Law Related to Carriage of Goods by Sea, 3rd ed., Stevens & Sons Ltd., 1909.
  15. Cooke, J., et al., Voyage Charterers, 3rd ed., Informa, 2007.
  16. Davies, D., Commencement of Laytime, 4th ed., informa, 2006.
  17. Dockray, M., Cases and Materials on the Carriage of Goods by Sea, 3rd ed., Cavendish Publishing Ltd., 2004.
  18. Rainey, S., "Arrival, Readiness and the Commencement of Laytime," D. R. Thomas, ed., The Evolving Law and Practice of Voyage Charterparties, informa, 2009.
  19. Schofield, J., Laytime and Demurrage, 6th ed., Informa Law, 2011.
  20. Williams, H., Chartering Document, 3rd ed., Lloyd's of London Press Ltd., 1996.
  21. Wilson, J. F., Carriage of Goods by Sea, 7th ed., Pearson Education Ltd., 2010.