System for Individual Creation and Evaluation of Various Types of Assignments

다양한 과제 유형에 적용가능한 개인별 과제 부여 및 관리 시스템 구성

  • Han, Hyungseok (Department of Electronic Engineering, Gachon University)
  • 한형석 (가천대학교 전자공학과)
  • Received : 2012.04.13
  • Accepted : 2012.08.13
  • Published : 2012.11.30

Abstract

This paper deals with the individual homework creating and management system. The proposed system can be applied to various types of homeworks such as problem solving, experiment and watching some video material related to lecture. Every authorized student can connect the web server in which the proposed system is implemented and download his assignment which is different from other student's. Also we provide real application examples to show the feasibility and effectiveness of the proposed system regarding 3 types of assignments and expect to help the students to do self-regulated study and improve their professional capability.

Keywords

References

  1. 동아일보 인터넷 기사(2009.7.3), '표절방지? 글쓰기능력 키워주기 먼저'.
  2. 한동교육개발센터(2009) 한동인을 위한 학습윤리 가이드북.
  3. 가톨릭대학교 교양교육원(2010) 가톨릭대학교 대학생 학습윤리 가이드북(2010).
  4. 백현덕.박진원(2009), 중위권 공과대학에서 학생 과제물 수행에 대한 문제점 분석. 한국공학교육학회, 12(3): 129-136.
  5. 최미나.노혜란(2011). 산업기술 실무 재교육에서 이러닝 적용 효과 분석. 공학교육연구, 14(1): 3-10.
  6. 임걸.정영식(2010). 수능 인터넷강의 선호요인 사례분석: 학업성취 수준을 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 10(2): 477-490.
  7. 뉴스와이어 인터넷 기사(2005.7.5). 일교시닷컴, 동영상 강의에 집중력 강화 프로그램 도입.
  8. 한형석(2010), 학습 성과 향상을 위한 개인별 과제 생성 및 평가 시스템 구성. 경원대학교 IT연구소 논문집, 8: 9-15.
  9. 나일주 편저(1999), 웹기반 교육, 교육과학사.
  10. 라톰슨.루크 웰링(2009), 성공적인 웹프로그래밍, 정보문화사
  11. 조명진(2009), 뇌를 자극하는 PHP 프로그래밍, 한빛미디어.
  12. 김동식.최관순.이순흠(2007). 학습효과 향상을 위한 웹기반 하이브리드 공학실험시스템 구현. 공학교육연구, 10(3): 79-92.