여행사경험에 의해 형성되는 소비자의 감성적 반응

Consumer's Affective Response Formation from Experience of Travel Agency

  • 투고 : 2012.11.16
  • 심사 : 2012.12.05
  • 발행 : 2012.12.30

초록

본 연구는 관광상품의 주요 구성요소인 여행사에 대한 경험이 PAD모형에 따른 소비자의 감성 형성에 미치는 영향과 소비자의 감성민감도가 여행사 경험에서 유도되는 감성에 대한 조절적 역할을 분석하였고 여행사 경험에서 유도된 감성이 여행사에 대한 소비자의 태도와 재구매의도 형성에 미치는 차별적 효과를 검증하였다. 실증자료 분석으로부터 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 중요한 여행사 경험요소로 반응성, 정중성, 업무수행능력, 차별성 등 네 요소가 식별되었고 이들이 소비자의 경험이 즐거움-각성-지배(Pleasure-Arousal-Dominance: PAD) 정서를 차별적으로 유도한다는 가정이 실증적으로 확인되었다. 둘째, 정서에 관련된 주요 개인차 변수의 하나인 감성민감도(Affect Intensity)가 여행사경험에서 유도되는 정서 형성에 조절적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 여행사 경험에서 유도된 정서는 각각 여행사에 대한 소비자의 태도 형성과 재구매의도 형성에서 차별적 영향을 미친다는 가정 역시 검증되었다.

The major purpose of this study is to examine the moderating role of affect intensity, an important individual difference variable, upon affect formation based upon PAD framework from the experience of some dimensions of tavel aency or company. Research findings from the analysis of empirical data are as follow. First of all, four factors of customer's experience of travel agency(Resposiveness; Courtesy; Competency; Differentiation) are related to three affect represented by PAD framework(Pleasure; Arousal; Dominance). Moreover factors of experiences have differential influence upon formation of affective responses. Secondly, customers' Affect Intensity has moderating effects upon the formation of affects by the experience from dimensions of travel agency. The third finding is that the affect induced by travel agency has differential influence upon the formation of attitude toward travel agency and the formation of intention of repurchase of the travel service from that agency.

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