DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship Between Achievement Motivations of Science Gifted Students and their Perfectionism, Self-Concept, Parenting Behaviors

과학영재의 성취동기와 자기개념, 완벽주의, 부모양육행동과의 관계

  • Received : 2012.11.26
  • Accepted : 2012.12.29
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The achievement motivations of science gifted students are very important in becoming experts who achieve high level. In this study, 77 8th graders of Science Gifted Education Center were divided into highly motivated and low motivated groups. Multidimensional Perfectionism, Self-Concept, Parenting Behaviors Scale were compared between these 2 groups, and predicting variables were verified through regression analysis. As a result, highly motivated students received higher scores on Perfectionism, self-directed Perfectionism, and other-directed Perfectionism. Self-concept scores were higher on factors of body, moral, personalities, social, and abilities as well. In Parenting Behaviors Scale, only the father's affection factor was influenced. The result of regression analysis revealed that self-directed Perfectionism, social self-concept, and moral self-concept had meaningful predictions. In parameter verification, partially mediated effect of self-directed Perfectionism and social self-concept was verified in the relationship between father's affection factor and achievement motivation. This study confirmed that self-directed Perfectionism of science gifted students has positive effects on adaptation. The importance of social and moral education and the father's affection were found as well.

과학영재 학생들이 우수한 수행을 나타내는 전문가로 성장하기 위해서는 성취동기가 매우 중요하다. 본 연구에서는 중학교 2학년 과학영재교육원 학생 77명의 성취동기 점수를 기준으로 성취동기 상위 집단과 하위 집단을 구별하였다. 그리고 다차원 완벽주의, 자기개념, 부모양육행동의 집단 간 차이를 분석하였고, 회귀분석을 통하여 성취동기의 예언변인을 확인하였다. 변량분석 결과, 성취동기 상위 집단이 하위 집단보다 완벽주의 총점, 자기 지향적 완벽주의, 타인 지향적 완벽주의가 높았다. 자기개념 총점과 함께 하위 요인 중 신체, 도덕, 성격, 사회, 능력에 대한 자기개념에서 성취동기 상위 집단이 하위 집단보다 높았다. 부모양육행동에 대한 지각은 아버지 애정 요인만이 성취동기 상위 집단이 하위 집단보다 높았다. 회귀분석 결과, 자기 지향적 완벽주의와 사회적 자기개념 및 도덕적 자기개념이 성취동기에 대해 유의미한 설명력을 보였다. 매개변인 검증에서는 아버지 애정과 성취동기의 관계에서 자기 지향적 완벽주의와 사회적 자기개념의 부분매개효과가 확인되었다. 본 연구를 통하여 과학영재의 성취동기에 영향을 주는 정의적 요소와 아버지 애정의 중요성을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 구혜경, 이수진 (2010). 과학영재 고등학생의 완벽주의성향 및 사회적지지가 학교생활 적응에 미치는 영향: 자기효능감을 매개로. 교육논총, 30(1), 51-83.
  2. 기현주 (2004). 아동용 성취동기 척도 개발에 관한 연구. 석사학위논문. 대전대학교.
  3. 김소아, 박상우 (2007). 과학영재와 일반학생의 지능, 완벽주의 성향 및 스트레스. 영재교육연구, 17(1), 173-191.
  4. 이신동, 이정규, 박춘성 (2009). 최신영재교육학개론. 서울: 학지사.
  5. 이훈진 (1997). 편집증과 자기개념 및 귀인양식. 박사학위논문. 서울대학교.
  6. 채진영 (2009). 아버지의 애착표상과 양육행동이 유아의 애착표상 및 사회적 능력에 미치는 영향. 박사학위논문. 서울대학교.
  7. 한기연 (1993). 다차원적 완벽성-개념, 측정 및 부적응과의 관련성-. 박사학위논문. 고려대학교.
  8. 허묘연 (2000). 청소년이 지각한 부모 양육행동 척도 개발연구. 박사학위논문. 이화여자대학교.
  9. 황우형, 이유나 (2009). 증등 영재학생과 일반학생의 완벽주의 성향과 수학교과에 대한 정의적 특성과의 관계. 한국수학교육학회지, 23(1), 1-38.
  10. Amabile, T. M. (1996). Creativity in context: Update to the social psychology of creativity. Boulder, CO: Westview Press.
  11. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator viable distinction in Social Psychological Research: Conceptual, strategic, and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  12. Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11, 56-95. https://doi.org/10.1177/0272431691111004
  13. Bracken, B. A., & Howell, K. K. (1991). Multidimensional self concept validation: A three-instrument investigation. Journal of Psychoeducational Assessment, 9, 319-328. https://doi.org/10.1177/073428299100900403
  14. Buescher, T. M. (1987). Understanding Gifted and Talented Adolescents: A Resource Guide for Counselors, Educators, and Parents. Evanston, IL: Center for Talent Development, Northwestern University.
  15. Buffington, P. (1987). Perfection: Impossible dream? Sky, 16(8), 31-34.
  16. Clark, B. (2010). 영재교육과 재능계발. [김명숙, 서혜애, 이미순, 전미란, 진석언, 한기순, 역]. 서울: 시그마프레스. (원본출간년도: 2007).
  17. Colangelo, N., & Davis, G. A. (1991). Handbook of gifted education. Boston: Allyn & Bacon.
  18. Colangelo, N., & Kelly, K. R. (1983). A study of student, parent, and teacher attitudes toward gifted programs and gifted students. Gifted Child Quarterly, 27, 107-110. https://doi.org/10.1177/001698628302700302
  19. Davis, G. A., & Rimm, S. (2001). 영재교육의 이론과 방법. [송인섭, 이신동, 이경화, 최병 연, 박숙희, 역]. 서울: 학문사. (원본출간년도: 1994).
  20. Delcourt, M. A. B. (1993). Creative productivity among secondary school students: combining energy, interest and imagination. Gifted Child Quarterly, 37(1), 23-31. https://doi.org/10.1177/001698629303700104
  21. Fleet, G. L., Hewitt, P. L., & Singer, A. (1995). Perfectionism and parental authority styles. Individual Psychology, 51, 50-60.
  22. Greenspon, T. S. (2000). The self experience of the gifted person: Theory and definitions. Roeper Review, 22(3), 176-181. https://doi.org/10.1080/02783190009554029
  23. Guay, F. Larose, S., & Boivin, M. (2004). Academic self-concept and educational attainment level: A ten-year longitudinal study. Self and Identity, 3, 53-68. https://doi.org/10.1080/13576500342000040
  24. Hewitt, P. L., & Fleet, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456-470. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.3.456
  25. LoCicero, K. A., & Ashby, J. S. (2000). Multidimensional perfectionism in middle school age gifted students: A comparison to peers from the general cohort. Roeper Review, 22, 182-185. https://doi.org/10.1080/02783190009554030
  26. Orange, C. (1997). Gifted students and perfectionism. Roeper Review, 20, 39-41. https://doi.org/10.1080/02783199709553849
  27. Plucker, J. A., Callahan, C. M. (2009) 영재교육의 주요 이슈와 실제. [송인섭, 이신동, 이경 화, 김정희, 문은식, 박숙희, 박춘성, 성은현, 유경훈, 이희현, 최병연, 최지영, 한순 미, 역]. 서울: 시그마프레스. (원본출간년도: 2007)
  28. Renzully, J. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60, 180-184, 261.
  29. Schmitz, C. C., & Galbraith, J. (1985). Managing the Social and Emotional Needsof the Gifted: A Teacher's Survival Guide. Minneapolis, MN: Free Spirit.
  30. Siegle, D., & Schuler, P. A. (2000). Perfectionism differences in gifted middle school students. Roeper Review, 23(1), 39-44. https://doi.org/10.1080/02783190009554060
  31. Silverman, L. K. (1991). Helping gifted girls reach their potential. Roeper Review, 13(2), 122-123. https://doi.org/10.1080/02783199109553334
  32. Silverman, L. K. (1994). The moral sensitivity of gifted children and the evolution of society. Roeper Review, 17(2), 110-116. https://doi.org/10.1080/02783199409553636
  33. Sternberg, R. J. (2000). Giftedness as developing expertise. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of gifededness and talent. (p. 55-66) Amsterdam: Elsevier.
  34. Valentine, J. C., DuBois, D. L., & Cooper, H. (2004). The relation between self-beliefs and academic achievement: A meta-analytic review. Educational Psychologist, 39, 111-133. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3902_3
  35. Winner, E. (2000). The origins and ends of giftedness. American Psychologist, 55, 159-169. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.159