Abstract
Business relationships can be divided in vertical and horizontal relationships. Vertical relations, such as the relation to suppliers and contractors, are of great importance and often determine a firms success. In general, many scholars produced numerous models of business relationships covering with a wide array of variables. However, models with a focus on vertical relationship did not receive much attention. This paper deals with problems related to vertical relationships and a the business model paying special attention to vertical relationships is developed. Vertical relationships span over a wide range of industries, including industrial electronics and automotive firms. In Chapter 2, the theoretical approach needed to develop a process model to examine the vertical relationships is developed. Chapter 3 features core findings about business relationships. Chapter 4 deals with vertical relationships as developed between the core business process model. Finally, Chapter 5 of the study covers limitations and future research directions.
본청업체와 하청업체간의 관계는 본청업체의 압박으로 하청업체는 강한 종속감을 가지고 있다는 것은 여러 연구를 통해서 입증되어오고 있다. 이러한 관계의 대표적인 분야가 자동차산업이다. 하청업체의 본청업체에 대한 종속감은 여러 요인들이 있지만 특히 부족한 기술력을 들 수 있다. 이러한 연구 안에서 일반적으로 외국기업이 하청업체일 경우에도 같은 결과를 가지고 오는지에 대한 연구는 많지 않다. 본 논문의 연구목적은 외국기업이 하청업체이면서 본청업체가 한국기업인 경우에는 어떤 영향이 있는지, 그리고 그 요인 중에서 특히 R&D 센터를 한국에 소재하고 있는 경우에도 기존의 연구와 같은 결과를 가져오는지에 대한 분석이다. 제 2장에서는 이론적 배경으로서 본청업체와 하청업체간의 비즈니스 관계에 대한 일반적인 특징을 살펴보았다. 제 3장에서는 연구방법을 이어서 제 4장에서는 하청업체로서 대표적인 독일 보쉬 회사가 R&D센터를 한국에 주둔시킴으로써 본청업체와의 비즈니스 관계에 미치는 영향에 대해서 사례분석으로 다루었다. 마지막으로 제 5장에서는 한국정부에 주는 정책적 시사점 및 연구의 한계점을 제시하였다. 본 논문에서 사례분석을 통해서 살펴본 비즈니스 관계는 하청업체가 적극적인 R&D센터 활동을 통해서 본청업체와의 관계를 파트너관계로 발전시킬 수 있음을 볼 수 있었다.