DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Scale Development for Marina Service Quality

마리나 서비스품질 척도개발에 관한 연구

  • Lee, Han-Seok (Department of Architecture & Ocean Space, National Korea Maritime University) ;
  • Shim, Mi-Sook (Graduate school of National Korea Maritime University)
  • 이한석 (한국해양대학교 해양공간건축학과) ;
  • 심미숙 (한국해양대학교 해양공간건축학과)
  • Received : 2011.09.01
  • Accepted : 2011.10.28
  • Published : 2011.10.31

Abstract

Marina industry is growing as a higher value-added business. This study aims to develop a tool that measures marina service quality from marina users' perspective. As the result of empirical analysis, five of marina service quality aspects including physical facilities, support services, activity programs, employees' attitude, and safety were drawn. In addition, 20 measurement items whose reliability and validity were verified were suggested. The scale developed by this study is not only an important tool to measure marina service quality but also contributes to marina service quality control, and seem, to provide useful information for establishing marketing strategies.

본 연구는 해양레저 수요가 급증하면서 마리나산업이 미래형 고부가가치 산업으로 부상하고 있는 현 시점에서 마리나 이용객 측면에서 마리나 서비스품질을 측정할 수 있는 도구를 개발하는데 그 목적이 있다. 연구 결과 마리나 서비스품질 척도로서 물리적시설, 지원서비스, 활동프로그램, 종업원태도, 안전성 등 5개 차원이 도출되었고, 신뢰성과 타당성이 검증된 20개 측정항목이 제시되었다. 본 연구에 의하여 개발된 척도는 마리나 서비스품질을 측정하는 중요한 도구가 될 뿐만 아니라 마리나 서비스품질 관리에 기여하고 마리나의 마케팅 전략 수립에 유용한 정보를 제공한다.

Keywords

References

  1. 곽한병, 김경식, 이창수(2010), "워터파크의 서비스품질 척도개발", 한국콘텐츠학회논문지 '10 Vol. 10 No. 1 https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.1.426
  2. 김희탁․이명식․김장하(1999), "호텔 서비스품질 측정 속성과 차원개발", 품질경영학회지 제27권 제4호
  3. 국토해양부(2006), 해양관광 기반시설 조성 연구용역
  4. 이유재․라선아(2003), "서비스품질의 각 차원이 CS에 미치는 상대적 영향에 대한 연구", 마케팅연구, pp.67-97
  5. 이준혁, 정규엽(1998), "호텔 서비스품질 평가모델에 관한 실증적 연구", 호텔경영학연구, pp65-91
  6. 임재현(2005), 해양스포츠 활성화를 위한 한.일 해양스포츠 전진기지 비교 분석, 부경대학교 석사학위논문, pp.39-43
  7. 지삼업(2008), 마리나 관리론, 대경북스
  8. 최영준(2010), "마리나 등급제도에 관한 탐색적 연구", 관광레저연구, 제22권 제2호, pp.155-169
  9. (사)일본마리나 비치협회(1995), 전국가이드북
  10. Bitner, M. J. (1990), "Evaluating service encounters; The effects of physical surrounding and employee responses". Journal of Marketing, 54(2), pp.69-82 https://doi.org/10.2307/1251871
  11. Churchill, G. A. Jr.(1979), "A Paradigm for developing better measures of marketing constructs". Journal of Marketing Research, Vol 16. Feb. https://doi.org/10.2307/3150876
  12. Cronin, J. J. and Taylor S. A.(1992), "Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension", Journal of Marketing, 56(July), pp.55-68 https://doi.org/10.2307/1252296
  13. Fornell, C. & Larcker, D.F. (1981), "Evaluating structural equation models with unobservable and measurement error". Journal of Marketing Research. Vol. 18, February. pp.39-80 https://doi.org/10.2307/3151312
  14. Gronroos, C.(1984), "A Service Quality Model and its Marketing Implication", European Journal of Marketing, 18(4), pp.36-44 https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784
  15. Kim, D. S. & Kim, S. Y.(1995), "QUESC: An instrument for assessing the service quality of sport center in Korea". Journal of sport Management, 9, pp.208-220 https://doi.org/10.1123/jsm.9.2.208
  16. Lewis, R. C. & Booms B. H.(1983), The Marketing aspects of services quality. Emerging Perspectives on Services Marketing. AMA.
  17. Marinas Guide, The Marina Industries Association of Australia (http://www.marinas.net.au)
  18. Nunnally, J. C. (1978), Psychometric Theory, New York : McGraw-Hill
  19. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry L. L.(1988), "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality", Journal of Retailing, 64(1), pp.12-40
  20. Raviv, A(2001), The Regional and Global Marina Industry : Strategic Business Approach. Paper presented at The School of Management, department of Hotel and Tourism Management, Beer, Sheba, Israel
  21. Suppliers & Services 2010 - 2011 (http://www.marinaworld.co.uk)